Geld

Heee,
Wat ik me af vroeg, wat heeft nou een 15/16 jarige op zijn spaarrekening te staan? Wat denken jullie? Ik zelf ben ook rond deze leeftijd en wil wel eens kijken of ik beetje bij t ‘gemiddelde’ zit. Als je zelf rond die leegftijd bent zou t leuk zijn om mee te delen wat jij op je bank hebt, maar ik snap heel goed als je dat niet zou willen hoor! Dus wat denk jij dat zon iemand op de bank heeft? :point_down:t4:

Ik had niks, lol

En ik heb nu rond de 600 euro op m’n spaarrekening staan en spaar sinds ik studeer, dus september

Toen ik 16 was, was het rond de 2500/3000 dacht ik. 2 jaar verder is er een hoop bij gekomen maar ook weer een hoop afgegaan

Ik zag laatst een bedrag voorbij komen bij de rabobank.
Ik geloof dat 18 jarigen gemiddeld 7000,- op hun spaarrekening hadden.
Wat ik erg veel vind voor een groep die meestal zelf voor zijn/haar rijbewijs spaart en nog niet heel veel tijd heeft voor werk.

Nibud geeft aan dat de gemiddelde 15-17 jarige 58,- per maand spaart.
Wat ik ook wel veel vind gezien mijn loon destijds met geluk 150,- was en ik een van de weinige die werkte in mijn vriendengroep.

Ik denk dat voor de groep 15/16 jarigen het gemiddelde spaargeld op 2000,- ligt als ik het zo mag schatten.
Als je daar vanaf wijkt is dat natuurlijk helemaal niet raar. Veel mensen hebben familie die voor hen spaart. Zo heeft bij mij mijn oma voor me gespaard maar nu spaar ik zelf heel hard (en dat heb ik tijdens mijn “jeugd” ook erg veel gedaan)

In mijn omgeving hadden de meesten van 15/16 max 500 euro gespaard, met een paar uitschieters van maximaal 1000, maar het grootste deel had ±200 euro.
Nu rond 19 hebben degene die sparen tussen de 1000 en 2000 gespaard.

Whut, dit vind ik best wel veel voor op die leeftijd. Dan moet je wel erg vroeg en veel werken.

Het hoeft ook niet zelf gespaard te zijn, toch? Ik heb ook een groot bedrag van mijn ouders gekregen dus er staat best veel geld op mijn spaarrekening, maar dat heb ik niet zelf allemaal gespaard haha.

En hoe oud ben je ? :hugs:

Ja dat vond ik ook want als ik zo mensen van mijn leeftijd hoor (ik ben net 22) hoor ik vooral bedragen van rond de 1500,- tot 2500,-
Maar ik heb ook niet veel vrienden dus heel representatief is het niet :’’’’’)

Serieus??

Vind het raar dat mensen zo ‘weinig’ hebben. Maar dan nog, ik weet niet hoeveel percent van de jongeren hun eigen geld moeten gebruiken voor alles.
Is de studentenloon in Nederland ook een groot verschil?

:confused: Als je in België wilt werken als student, begin je meestal met 8 -9 euro per uur als ik me niet vergis. Hoe ouder je bent, hoe hoger, soms zelfs al 11 euro per uur.
Ik had vroeger al wel geluk gehad en had op m’n 17de al bijbaantjes met 11-10 euro per uur.

^ In nederland is het minimumjeugdloon op je 17e € 3,54 per uur .

yup, groot verschil dus xD

Ik heb al serieus genoeg gespaard, ik werk wel al een 3 tal jaar en studeer 4 uur in de week dusja :slightly_smiling_face:

Ik had op m’n 18e iets van 5000 euro, maar dat hadden m’n ouders voor me gespaard en vanaf m’n 18e beheer ik die spaarrekening.

Goh :stuck_out_tongue: Toen ik klein was ( weet niet, 10-12 jaar ofz) gingen we voor de eerste keer kijken wat er op m’n spaarrekening stond :stuck_out_tongue:

Heb gekeken en was zooo teleurgesteld, ik was echt in de miljoenen aan het denken xD het was ‘maar’ 2000 euro ofz. achteraf gezien was dat wel een goeie som die m’n ouders opzij hebben gehouden voor me :stuck_out_tongue:

Maar in belgië mag je toch maar 52 dagen per jaar werken als student? Of heb jij een vaste baan inmiddels?
Als ik bereken dat je 52 dagen mag werken, 10 euro per uur, dagen van 8 uur per dag kan je al 16.640 euro hebben verdient.
Dat is echt wel een stuk meer dan dat wij hebben en vind ik 8000 euro inderdaad niet heel veel vergeleken met dat.

In nederland is het inderdaad een stuk lager en moeten de meeste ook nog zelf dingen betalen er van. Weet niet hoe dat in belgie is.

-

-

Ik heb 2 rekeningen? Een eigen spaarrekening, daar staat 100 euro op en een jongerenrekening, de enige die ik gebruik, daar gaat alles op en af. Doordat ik nu alles zelf betaal, krijg ik wel eens dingen van mijn ouders, want ik krijg geen kleedgeld. Ik koop ook niet zo veel en spaar alles op. Heb nu ook een baantje, waar ik best veel verdien (werk ook veel). Dus daar staat nu zo’n 4500 euro op. Ben 18 trouwens.
Weet niet of er een rekening is waar mijn ouders geld op achterhouden zeg maar
NC

weg

Dit, maar ik werk al fulltime vanaf m’n 16e.