Geld sparen voor later.

Mijn ouders hebben het bijna sowieso elke week wel over geld sparen.
en dan vooral geld sparen voor later. (als ik uit huis wil etc.)
nou vroeg ik mij af, sparen jullie daarvoor? en hoeveel per maand?
sparen jullie ook alvast spullen ervoor zoals wat?
en voor de mensen onder ons die op kamers zitten, betalen jullie alles zelf, betalen jullie ouders mee en hebben jullie ervoor gespaard en hoe sparen en hoeveel sparen?

Ik had zelf als plan om elke maand 70 euro te gaan sparen, maar dat is het tot nu toe totaal niet geworden, helemaal niks eigenlijk. ook omdat ik nogal graag geld uitgeef en die 70 euro die ik kan uitgeven dan al uitgeef en dan niks meer op mn rekening heb staan en dat ook vervelend vind…

Nee.
Ik ben het wel van plan… maar ik heb geen idee hoe ik dat moet aanpakken haha. (:

Ja sinds een tijd spaar ik ervoor alleen het is zo moeilijk.
Dan heb je even geen geld meer en wil je weer dit en dat kopen dan doe ik het altijd weer van mijn spaarrekening naar mijn gewone rekening overzetten en zo kom ik er nooit haha.

Ik spaar wel, maar meer voor dure aankopen en dingen die ik misschien ooit onverwacht nodig zou moeten hebben.
Ik denk dat ik toch wel een schuld zal hebben na mn studie.

Ik spaar trouwens 20 in de maand. Alles wat ik aan het einde van de maand over heb zet ik ook op mijn spaarrekening.

Ja. dat wat ik verdien daar gaat zeker een deel naar me spaar rekening.
Mijn vriend heeft een huis. dus daar speer ik een beeetje voor. en ik spaar voor me rijbewijs, al heb ik dat wel al.

@ElleDiorella, dus jij hebt aan het einde van de maand niks meer op je gewone rekening staan? maar of opgemaakt of op je spaarrekening?

en fataldesign, jij helpt je vriend met geld of voor als jij er eventueel ook bij in komt wonen?

Ja, ik ben ook aan het sparen. Ik spaar omdat ik over 2 jaar naar Amerika wil verhuizen.

Ik ben met 1 ding erg trots op mezelf: Ik ben echt best gemotiveerd/vastberaden. Als ik iets echt wil, dan ga ik er dan ook voor. Ik werk wel, maar haal geen geld uit mijn rekening en ik heb mijn pas aan mijn mams gegeven en haar laten beloven het NOOIT aan me te geven. (: Dat is fijn, want er komt geld op maar ik haal er geen geld uit. Ook geen kleine aankopen.

ik spaar ook elke maand 25 euro. Omdat we thuis niet veel meer te besteden hebben vind ik het fijn om zekerheid te hebben, ook al is deze maar klein.

@levine, koop je dan helemaal niks meer?

Ik heb sowieso een spaarrekening waar best wel wat geld opstaat, van vanalles. Het meeste komt van mijn opa’s/oma’s.
Ik krijg zelf 25 euro per maand, daarvan moet ik van alles kopen. 130 euro per jaar gaat dan ook naar die spaarrekening.
Zelf ben ik er ook niet eentje die heel gemakkelijk geld uit geeft, dus ik heb niet het gevoel dat ik echt hoef te sparen. Als ik wat verder ben in middelbare school ga ik me denk ik wel voorbereiden op mijn studie, dus als ik dan werk heb dat ik dan bijvoorbeeld 10 per maand wegleg ofzo. Gewoon een klein bedrag.

Ik heb vorige maand een spaarrekening geopend, met pasje voor als ik het echt nodig heb dat ik het kan opnemen. Maar dat wil ik gewoon niet. Alles wat ik over heb aan de eind van de maand zet ik op mijn spaarrekening alleen ik zorg altijd dat er nog 20 euro op mijn gewone rekening staat. Er komt niet veel binnen alleen zakgeld en ik zit bij jeugdzorg en krijg voedingsgeld. En als ik dat niet op heb wat bijna altijd wel het geval is dan zet ik dat erop.

Aanvulling: Maar ik ga binnenkort weer bij mijn moeder wonen dus dat wordt minder geld sparen :frowning_face:

@soepstengel

Nee, aan het einde van de maand niets meer. Ik ben zestien en werk(oppasen, 5 eu per uur) en krijg kleed+ander geld van mijn ouders.
De maand erna leef ik van het nieuwe kleedgeld van mijn ouders en wat ik daarna nog verdien met oppassen.
Ik kom haast nooit iets tekort.

Ik werk sinds m’n 11e (bijbaantje) en omdat ik toen bijna niets uitgaf, heb ik veel apart gezet. Daarna kreeg ik veel stage’s en ook stagevergoeding, en een nieuw bijbaantje. Toen heb ik ook veel apart gezet, hoeveel weet ik niet meer, maar kon nog wel veel leuke dingen doen.
Nu ben ik 21 en doe een BBL opleiding en verdien rond de ¤1000 per maand. Ik probeer iedere maand ¤500 apart te zetten. Van de rest betaal ik alles; kleding, danslessen, verzekeringen etc. Heb dus al een aardig groot bedrag op m’n spaarrekening. Vind het fijn om zo veel geld te hebben, want over een tijd wil ik toch gaan samenwonen.

wow doe je goed dan! ik vind het altijd zo riskant om helemaal niks op mn rekening te hebben staan.

Ik spaar elke maand de helft van mijn zakgeld 12,50 en dat komt dan op mijn spaarrekening. De rest hou ik gewoon op mijn normale rekening en daar haal ik alleen geld vanaf.
En het geld wat ik krijg van mijn opa zet ik ook altijd op mijn spaarrekening, omdat dat geld voor later is.

Niet dat ik zo jong werkte of wat dan ook, heb nog nooit gewerkt behalve stage van het mbo. Met 40 euro vergoeding over 3 maanden. En dat in waardebonnen haha. Maar ik kreeg wel al vroeg zakgeld en kleedgeld en nu heb ik best wel spijt dat ik het altijd maar uitgaf aan onzin… Dus ik vind het heel knap van je dat je er toen al zo bewust van was.

ik spaar geen vast bedrag in de maand, maar als ik gewoon te veel op mijn rekening heb staan dan maak ik geld over naar mijn spaarrekening. dit kan omdat ik met geld om kan gaan en er dus geld overblijft.
maar voor mensen die een gat in hun hand hebben, kunnen 't beste gewoon een deel van hun geld per maand aan de kant zetten om te sparen.

is erg verstandig om nu al te sparen, life is expensive!

Ik heb een spaarrekening met pasje (en dat is dus mijn enige rekening, jongerenrekening) waar ik zakgeld op gestort krijg en ik zorg altijd dat er meer binnen komt dan ik uitgeef, zo spaar ik onbewust eigenlijk:P
en voor cashgeld dat ik verdien met oppassen enzo dat heb ik gewoon in 2 spaarpotten, 1tje voor gewoon alles en 1tje om ook te sparen en noodgevallen haha

alles wat ik verdien met werken leg ik apart.
van dat geld ik heb ik pas ook een cowboysbag gekocht.
en van mijn kleedgeld en zakgeld enzo koop ik kleding en spullen,
nu heb ik steeds geld voor iets extra’s als het nodig is! :slightly_smiling_face: