let op: lang verhaal, maar ik zou het heel erg waarderen als jullie het willen lezen.
hey allemaal,
ik zit met een probleem en ik weet echt niet meer wat ik moet doen … al jaren is dit aan de gang en ik ga me er steeds kutter door voelen.
het zit namelijk zo: mijn ouders hebben al jaren geld problemen, door omstandigheden zijn ze in de schulden gekomen en die proberen ze ook in te halen. helaas is er altijd wel weer iets, waardoor het niet lukt. bijv weer een hoge rekening, waardoor de rest weer niet betaald kan worden. zo gaat het al jaren en elke keer wanneer mijn ouders denken dat het weer goed gaat, komt er weer een financiele tegenslag. dat is niet alleen heel vervelend voor mijn ouders, maar ook voor mij. ik ben 17 en zit op op een opleiding, omdat mijn ouders dus amper geld hebben, hebben ze ook niet genoeg geld voor de opleiding. zo moeten ze bijvoorbeeld een dure laptop aanschaffen die ze niet kunnen betalen. toen ik in de zomer een baantje had verdiende ik vrij goed, mijn motivatie voor die baan was dat ik dan in de winter genoeg geld had om uggs te kopen. die wil ik echt al heel lang, maar omdat mijn ouders daar natuurlijk geen geld voor hebben ben ik er zelf maar voor gaan werken. dat was in augustus, en toen ik mijn eerste loon van 500 euro binnen kreeg, hebben mijn ouders mij min of meer ‘‘gedwongen’’ omdat geld aan hun te lenen zodat ze de laptop konden gaan aanschaffen. het is nu bijna december, en ze hebben nog steeds de laptop niet besteld. iedere maand hoor ik ik ze zeggen ‘‘ja we hebben nu geen geld, misschien volgende maan’’ maar steeds komt er niks van. ten eerste is dat niet alleen heel vervelend omdat ik die laptop echt nodig heb, maar ten tweede is dat vooral vervelend omdat ik nu zonder geld zit terwijl hun mijn geld nog hebben. tegen de tijd dat de laptop besteld is, en ik eindelijk na een tijd mijn geld terug krijg is het geen winter meer en hebben die uggs ook geen nut meer. daar buiten heb ik een blackberry die al maanden half dood is, hij valt minstens 40 keer per dag uit, vaak gaat ie dan voor uren niet meer aan en als ie dan eindelijk een keer opnieuw opgestart is, is m’n batterij opeens leeg. ik kan er helemaal niks meer mee, geen foto’s maken want dan valt ie uit, geen muziek luisteren dan valt ie uit, geen wifi aanzetten dan valt ie uit, hij gaat de laatste tijd ook zomaar op GSM verbinding dus dan kan ik niet meer pingen enz, en pas uren later wilt ie weer op GPRS/3G gaan, m’n telefoon verbinding ruist en kraakt dus ik ben voor niemand goed te verstaan, kort om aan dat ding heb ik dus ook niet veel meer. en als ik dan aan mijn ouders vraag of ik voor kerst een (2e hands curve ofz, zijn rond 90 euro) blackberry mag, zeggen ze nee dat vinden wij onzin blabla. ik snap dat hun liever een rekening betalen dan dat ze een blackberry kopen. maar ik moet elke dag 1.5 uur heen en 1.5 uur terug reizen vanwege school, en voorral rond de winter periode kan het voorkomen dat bussen enz niet meer rijden, of dat er iets anders is. en als dat gebeurt kan ik niet eens iemand bereiken want mijn blackberry valt altijd uit. op dat soort momenten word ik dus heel boos omdat ik dan zoiets heb van ja als ik dus mijn 500 euro gewoon had gehad, dan had ik makkelijk een blackberry die het wel doet kunnen kopen. maar nu het probleem waarvoor ik dit eigenlijk begon te schrijven: afgelopen week is de tante van mijn vriend overleden, ik ben welkom om te begrafenis en ik wil er ook heel graag heen om mijn vriend te steunen in deze moeilijke tijd. het probleem echter is dat ik geen kleding heb voor deze gelegenheid. vanwege de geld problemen heb ik nooit veel kleding gehad, om eerlijk te zijn … ik heb maar 1 broek … 1 broek ja … vele van jullie kunnen zich dit misschien niet voorstellen, maar zo leef ik dus. 1 broek, 1 vest, 2 truien en misschien iets van 5/6 shirtjes. en dat is het. omdat ik dus ook nooit nieuwe schoenen kreeg, heb ik van mijn laatste loon vans gekocht. (ik ben inmiddels ontslagen omdat ik te weinig werkte, maar vanwege mijn opleding en lange reis tijd heb ik amper tijd over om te werken.) en de kleding die ik dus heb is niet netjes voor op een begrafenis. want ik wil daar niet als enigste in mijn spijkerbroek met vans staan, terwijl de rest net in pak is of nette zwarte kleding aan heeft. ik dacht dat ik misschien van mijn ouders verwacht dat ik van hun geld kon lenen om iets nets te kopen. maar zoals ik al had verwacht was het antwoord ‘‘nee we hebben geen geld voor nieuwe kleding’’. ik zit nu dus met een probleem want de begrafenis is overmorgen, en ik heb geen nette kleding. en mijn ouders laten me niet in mijn spijkerbroek gaan, ook al zeg mijn vriend dat ik dat gewoon kan doen. wat moet ik nou doen? ik wil er echt voor hem zijn maar ik wil niet asociaal overkomen omdat ik niks nets aan heb, maar ik kom ook asociaal over als ik niet kom, want dan denkt iedereen dat ik mijn vriend niet steun. en hoe moet ik dit geld probleem nou oplossen? want ik weet zeker dat ik voorlopig mijn geld niet terug krijg, maar ik wil zelf ook een keer iets kopen. en zo lang ik mij kan herinneren heb ik ook nooit kleedgeld of zakgeld gehad, omdat daar geen geld voor was. dus van die inkomens kan ik het ook niet hebben …
heel erg bedankt voor het lezen, en ik hoop dat jullie mij misschien kunnen helpen. x