Geld problemen.

let op: lang verhaal, maar ik zou het heel erg waarderen als jullie het willen lezen.

hey allemaal,

ik zit met een probleem en ik weet echt niet meer wat ik moet doen … al jaren is dit aan de gang en ik ga me er steeds kutter door voelen.
het zit namelijk zo: mijn ouders hebben al jaren geld problemen, door omstandigheden zijn ze in de schulden gekomen en die proberen ze ook in te halen. helaas is er altijd wel weer iets, waardoor het niet lukt. bijv weer een hoge rekening, waardoor de rest weer niet betaald kan worden. zo gaat het al jaren en elke keer wanneer mijn ouders denken dat het weer goed gaat, komt er weer een financiele tegenslag. dat is niet alleen heel vervelend voor mijn ouders, maar ook voor mij. ik ben 17 en zit op op een opleiding, omdat mijn ouders dus amper geld hebben, hebben ze ook niet genoeg geld voor de opleiding. zo moeten ze bijvoorbeeld een dure laptop aanschaffen die ze niet kunnen betalen. toen ik in de zomer een baantje had verdiende ik vrij goed, mijn motivatie voor die baan was dat ik dan in de winter genoeg geld had om uggs te kopen. die wil ik echt al heel lang, maar omdat mijn ouders daar natuurlijk geen geld voor hebben ben ik er zelf maar voor gaan werken. dat was in augustus, en toen ik mijn eerste loon van 500 euro binnen kreeg, hebben mijn ouders mij min of meer ‘‘gedwongen’’ omdat geld aan hun te lenen zodat ze de laptop konden gaan aanschaffen. het is nu bijna december, en ze hebben nog steeds de laptop niet besteld. iedere maand hoor ik ik ze zeggen ‘‘ja we hebben nu geen geld, misschien volgende maan’’ maar steeds komt er niks van. ten eerste is dat niet alleen heel vervelend omdat ik die laptop echt nodig heb, maar ten tweede is dat vooral vervelend omdat ik nu zonder geld zit terwijl hun mijn geld nog hebben. tegen de tijd dat de laptop besteld is, en ik eindelijk na een tijd mijn geld terug krijg is het geen winter meer en hebben die uggs ook geen nut meer. daar buiten heb ik een blackberry die al maanden half dood is, hij valt minstens 40 keer per dag uit, vaak gaat ie dan voor uren niet meer aan en als ie dan eindelijk een keer opnieuw opgestart is, is m’n batterij opeens leeg. ik kan er helemaal niks meer mee, geen foto’s maken want dan valt ie uit, geen muziek luisteren dan valt ie uit, geen wifi aanzetten dan valt ie uit, hij gaat de laatste tijd ook zomaar op GSM verbinding dus dan kan ik niet meer pingen enz, en pas uren later wilt ie weer op GPRS/3G gaan, m’n telefoon verbinding ruist en kraakt dus ik ben voor niemand goed te verstaan, kort om aan dat ding heb ik dus ook niet veel meer. en als ik dan aan mijn ouders vraag of ik voor kerst een (2e hands curve ofz, zijn rond 90 euro) blackberry mag, zeggen ze nee dat vinden wij onzin blabla. ik snap dat hun liever een rekening betalen dan dat ze een blackberry kopen. maar ik moet elke dag 1.5 uur heen en 1.5 uur terug reizen vanwege school, en voorral rond de winter periode kan het voorkomen dat bussen enz niet meer rijden, of dat er iets anders is. en als dat gebeurt kan ik niet eens iemand bereiken want mijn blackberry valt altijd uit. op dat soort momenten word ik dus heel boos omdat ik dan zoiets heb van ja als ik dus mijn 500 euro gewoon had gehad, dan had ik makkelijk een blackberry die het wel doet kunnen kopen. maar nu het probleem waarvoor ik dit eigenlijk begon te schrijven: afgelopen week is de tante van mijn vriend overleden, ik ben welkom om te begrafenis en ik wil er ook heel graag heen om mijn vriend te steunen in deze moeilijke tijd. het probleem echter is dat ik geen kleding heb voor deze gelegenheid. vanwege de geld problemen heb ik nooit veel kleding gehad, om eerlijk te zijn … ik heb maar 1 broek … 1 broek ja … vele van jullie kunnen zich dit misschien niet voorstellen, maar zo leef ik dus. 1 broek, 1 vest, 2 truien en misschien iets van 5/6 shirtjes. en dat is het. omdat ik dus ook nooit nieuwe schoenen kreeg, heb ik van mijn laatste loon vans gekocht. (ik ben inmiddels ontslagen omdat ik te weinig werkte, maar vanwege mijn opleding en lange reis tijd heb ik amper tijd over om te werken.) en de kleding die ik dus heb is niet netjes voor op een begrafenis. want ik wil daar niet als enigste in mijn spijkerbroek met vans staan, terwijl de rest net in pak is of nette zwarte kleding aan heeft. ik dacht dat ik misschien van mijn ouders verwacht dat ik van hun geld kon lenen om iets nets te kopen. maar zoals ik al had verwacht was het antwoord ‘‘nee we hebben geen geld voor nieuwe kleding’’. ik zit nu dus met een probleem want de begrafenis is overmorgen, en ik heb geen nette kleding. en mijn ouders laten me niet in mijn spijkerbroek gaan, ook al zeg mijn vriend dat ik dat gewoon kan doen. wat moet ik nou doen? ik wil er echt voor hem zijn maar ik wil niet asociaal overkomen omdat ik niks nets aan heb, maar ik kom ook asociaal over als ik niet kom, want dan denkt iedereen dat ik mijn vriend niet steun. en hoe moet ik dit geld probleem nou oplossen? want ik weet zeker dat ik voorlopig mijn geld niet terug krijg, maar ik wil zelf ook een keer iets kopen. en zo lang ik mij kan herinneren heb ik ook nooit kleedgeld of zakgeld gehad, omdat daar geen geld voor was. dus van die inkomens kan ik het ook niet hebben …

heel erg bedankt voor het lezen, en ik hoop dat jullie mij misschien kunnen helpen. x

Hee meid,

Vervelende situatie zeg:(
Het gaat er nu voornamelijk om dat je het geld dat je verdient hebt terugkrijgt zodat je zelf een blackberry en uggs kan kopen… Ik denk dat je dit gewoon eens met je ouders moet bespreken, ik weet verder ook niet echt wat ik hier over moet zeggen…
Over die begrafenis, ja wat je kan doen is eens op het girlscene verkooptopic kijken, veel meiden verkopen kleding voor 2 of 3 euro… misschien dat daar iets tussen zit… Of je dan nog op tijd bent voor de begrafenis weet ik niet. Je kunt ook vragen of je iets van een vriendin of je moeder ofzo mag lenen?
In ieder geval veel succes!

xx

Ik moet zeggen dat ik erg met je meeleef en dat ik hoop dat toch alles goed komt qua geldproblemen. Ik zoals velen kan me niet voorstellen hoe dat moet zijn.

Qua begrafenis zou het mischien niet mogelijk zijn om aan vriendinnen te vragen of je kleding kan lenen? Of familie, nichtjes? :heart::heart:

kan je geen bijbaantje in de stad vinden waar je studeert? zodat je na school nog kan werken? of alleen een bijbaantje voor de zaterdag?

Ik heb je verhaal niet helemaal gelezen kleine stukje zeg maar, maar het lijkt me wel heel vervelend omdat je je natuurlijk schuldig voelt. Maar toch zou ik proberen om bv als je dat geld dan hebt zelf die laptop te bestellen en toch voor jezelf te kiezen en te beseffen dat al je hun het geld geeft/’‘leent’’, je er van uit moet gaan dat je het niet terug krijgt. En het geld loopt niet zomaar weg bij hun, er is vast een reden en dat is niet jouw fout dus hoef je je ook niet schuldig te voelen hoe moeilijk dat ook is. Want dit is ook teleurstellend voor jouw natuurlijk… Ik hoop dat je er wat aan hebt

woow dit is best wel heftig voor je.
ik zou eigenlijk niet weten wat je kunt doen.
maar ik denk dat je niet echt te veel moet denken aan die 500 euro, want die krijg je waarschijnlijk nooit meer terug.
voor je bb kun je teruggaan naar de winkel waar je het gekocht hebt & vragen wat je eraan kunt doen, want als het goed is staat er nog garantie op. (:
en voor " nette kleren " kun je misschien iets lenen van een vriendin of nicht ofso?

ik hoop dat je hier iets aan hebt.
succes ! x

bedankt voor jullie reactie,

kleding lenen wordt een probleem want ik heb echt een hele kleine familie, ik heb geen nichtjes ofzo. de enigste van wie ik kleding zou kunnen lenen is mijn moeder, of mijn vriendinnen. alleen mijn moeder heeft natuurlijk hetzelfde probleem als mij, amper kleding en wat ze heeft is niet net genoeg voor een begrafenis. en ik heb niet dezelfde kleding maat als mijn vriendinnen, dus tja …

ten eerste zou ik je loon never meer aan je ouders geven. Wat ze hebben gedaan kon niet. Maar om eerlijk te z ijn had ik in jouw situatie ook nooit die 500 euro aan mn ouders gegeven, ik had de laptop zelf besteld. ik snap deels wel hoe jij je voelt, ik ken het, alleen niet zo “heftig”. Ik zou inderdaad vragen of je iets van een van je vriendinnen zou mogen lenen of iets dergelijks. En misschien met iemand gaan praten? zodat je je tenminste niet zo kut voelt over je thuissituatie?

mijn ouders hebben het ook niet heel super breed en kunnen mij ook niet alles geven wat ik wil. Ik werk best veel en spaar daar geld van… zodat als er iets komt waarvoor ik geld nodig heb, ik dat geld tenminste heb. Ik heb juist van mijn ouders geleerd dat ik goed moet omgaan met geld en moet sparen. Ik ben er niet de beste in, maar doe er wel mijn best voor. Het is jouw geld dus dat moet je houden. Hoe kut je ouders het ook hebben. Jij werkt ervoor! en dat moeten ze maar accepteren.

En met hun praten kan misschien ook iets oplossen, laten zien hoe erg je er mee zit. Misschien raakt ze dat en zien ze hun fout dan in? succes iig

Om meteen praktisch te beginnen: kan je geen kleding lenen van vriendinnen, kennissen, familie? Ik kan me voorstellen dat je dat genant vindt, maar het lijkt me wel belangrijk dat je op je gemak naar de begrafenis kunt. Ik zou sowieso gaan als ik jou was, of je er nou geschikte kleren voor hebt of niet. Het gaat erom dat je er bent voor je vriend.

Over je ouders: wat een rampzalige situatie lijkt mij dat. Heel vervelend dat het financieel niet goed gaat, maar ik vind het eigenlijk nog véél erger dat ze geld van jou hebben aangenomen en vervolgens het niet hebben besteed aan wat nodig is, namelijk die laptop. Kijk, ik snap best dat ze graag dat geld aan de laptop besteden ipv jij aan Uggs (er zijn namelijk ook andere winterschoenen die goedkoper zijn en veel meer van kwaliteit), maar ik vind het van de zotten dat ze het dan ook niet aan de laptop besteden. Worden ze geholpen met hun geldproblemen? Gaan ze naar een consulent? Zo nee: probeer ze te overtuigen dat ze ècht hulp gaan zoeken, want als het nu al zover is dat ze 500 euro van hun dochter niet meer kunnen teruggeven, dan ben je echt te ver gegaan als opvoeder, naar mijn mening. Dat geld heb jij eerlijk verdient en is van jou, jij hebt er recht op. Als ik jou was zou ik eisen dat ze hulp gaan zoeken.

Daarbij zou ik toch ook proberen een nieuw baantje te zoeken. Baantjes zoals postbezorgen of supermarkt zijn vaak wel redelijk flexibel.

Misschien kun je naar 'n kringloopwinkel. Daar kan je voor 10 euro misschien wel wat moois bij elkaar krijgen! Wel 'n hele vervelende situatie… Hoop dat het goed komt!

Echt vervelend voor je! Ik vind het ook heel oneerlijk van je ouders dat je die 500 euro hebt moeten geven en niet meer terug ziet… Jij kunt niks doen aan die geldproblemen.
Je kunt toch vragen of vriendinnen ofzo nog een oude telefoon hebben die je mag lenen of overkopen voor een klein prijsje?
En je hebt toch vast wel één vriendin waarvan je iets past en je kleding kunt lenen?

Als je dan zo weinig geld hebt, waarom wil je dan uggs en een Blackberry kopen? Je hebt ook leuke en goedkopen laarzen en mobieltjes. En ik heb best veel geld, maar als nog koop ik geen uggs en blackberrys, want dat is gewoon super duur! Je kunt er ook met goedkopen dingen leuk uitzien! Veel sterkte ermee!

heeft je vriend geen zus of moeder die eventueel kleren aan je kan lenen? En ik vind het niet associaal overkomen als je met een spijkerbroek naar een begravenis gaat hoor. doe er dan een net, zwart truitje bij aan.

ik lees een aantal reacties waar in gezegt wordt dat ik de laptop zelf had moeten kopen. om de situatie iets beter in beeld te brengen wil ik even uitleggen dat 500 niet genoeg is. het totale bedrag is bijna 1400 euro. mijn 500 is slechts een bijdragen. ik had idd moeten weigeren om hun geld te lenen, dat deed ik eerst ook, maar daar kwam alleen maar super heftige ruzie van. en mijn ouders zeiden dat hoe sneller ze het geld bij elkaar hadden, hoe sneller ik de laptop kreeg. als ik dan geen geld aan hun zou lenen zouden we en knallende ruzie hebben en dan zou het nog langer duren voordat ik mijn laptop kreeg. dat is eigenlijk de reden dat ik ze het geld toch maar ging lenen.

Zelf aan de slag en zo snel mogelijk studiefinanciering aanvragen als je 18 wordt.
Verder lekker zelf aan de slag gaan, zelf leuke dingen kopen, zodat je ouders alleen jouw school en kosten inwoning moeten betalen.

dit snap ik niet? het ging om een laptop… hoezo 1400 euro dan? je had zelf toch gewoon een laptop van 500 euro kunnen kopen? boeiend dat je ruzie kreeg en dat ze boos werden. als je het geld niet had geleend had je nu al een laptop gehad. dus die reden snap ik niet echt…

Vind iedergeval wel erg voor je maar
Kan je niet dezelfde tweedehanse Laptop vinden?
en als je uggs en een blackbberry wil denk ik togh dat het iets te duur is
je kunt toch een look-i-like kopen. Een nieuw baantje zoeken, en misschien iets lenen of snel kopen. Veel sterkte x

Moest je een mac book hebben voor school?

kvoel erg met je mee, want mijn ouders hebben het ook nooit echt breed gehad , daarom heb ik ook een bijbaantje en koop ook zelf het meeste van mijn spullen/kleding. Wat ik zou doen als ik jou was die 500 euro vergeten, een nieuwe baantje zoeken en inderdaad op girlscene ofzo kijken voor een simpele black dress voor 10euro of minder. Er is vast wel eentje te vinden! en dan kun je bijvoorbeeld aan een vriendin of kennis (misschien ook je vriend?) vragen om je 10 euro te lenen.

Je kan trouwens ook misschien aan je ouders vragen of ze het in delen aan jou willen terug betalen? dus elke maand 20 euro ofzo.

ja een 4GB macbook, die in de winkel te koop zijn, zijn 2GB, en die zijn al meer dan 1000 euro. daar bij moet ik ook de licentie van bepaalde programma’s zoals adobe, photoshop, indesign, flash e.d kopen. en de laptop moet verzekert worden. dus dan kom je snel aan die 1400 euro.