geld lenen

Mijn vriendin wil best vaak even geld lenen, gewoon een paar euro. Ik laat dat altijd toe.
Maar ze betaalt het altijd pas terug als ik er na vraag. Nu heeft ze vorige week dus ook 3 euro geleend, en het is echt niet zo dat ik moeilijk doe om 3 euro. Maar ik wil die 3 euro wel gewoon terug, maar ik vind het zo stom om elke keer te vragen; heb je mijn geld bij? Want meestal duurt het dan nog 3 dagen en dan loop ik er 3 dagen achteraan…

Ik snap ook niet dat ze er zelf niet aan denkt, als ik geld van iemand leen, wat eigenlijk al bijna nooit gebeurd, zorg ik dat ik het de volgende dag meteen teruggeef, nog voordat ze iets vragen…

Wat kan ik hier tegen doen?

Geld gelijk teruggeven is goed, dan zullen mensen het de volgende keer ook eerder aan je uitlenen. Bij iemand die het heel laat teruggeeft liegen sommige mensen denk ik dat ze geen geld bij hebben.

Tegen je vriendin zou ik zeggen ‘Sorry dat ik het weer vraag, maar anders geef je het niet maar heb je geld bij om me terug te betalen?’ en dan ‘Waarom moet ik het altijd vragen?’ het is wel moeilijk om tegen haar te zeggen misschien. Maar je kunt ook als ze sorry zegt ‘Geeft niet, ik vond het alleen een beetje irritant dat ik er altijd zelf naar moet vragen’ ofzo. Hopelijk begrijpt ze het! En anders gewoon de volgende keer zeggen ‘Als je het wel uit jezelf terugbetaald, en niet pas over een paar weken ofzo’ zoiets.

Succes!

Ze kan het vergeten als iemand mij er niet aan herinnerd vergeet ik het ook. Gewoon altijd vragen als ze moeilijk gaat doen is dat een beetje raar want het is toch jou geld?

Jaa dat klopt. Maar ik voel me altijd zo lullig als ik het vraag, want het is echt niet zo dat ik me arm voel en 3 euro niet kan missen, maar als ik het nu niet vraag stapelt het zich steeds op snapje?

Goed dat je daar nu al aan denkt! Inderdaad gewoon eerlijk zeggen dat je het vervelend vindt en misschien moet je haar anders maar niks meer uitlenen…

Ja dat klopt ook wel, maar ik kan moeilijk nee zeggen… Best lastig soms

Ik zou het haar gewoon vragen. Waarschijnlijk is ze net zo’n sufhoofd als ik en vergeet ze het gewoon compleet :’). Als mensen mij er niet naar vragen vergeet ik het ook altijd, maar ik vind het dus ook niet erg dát ze er naar vragen. Het is immers fair enough!

Goed dat je het blijft vragen! Ik was nl zo dat ik er niks van zei tegen een vriendin die bijna elke dag geld nodig had, 3 euro ofzo voor en broodje. Maar dat is toch wel opgelopen tegen 100euro zo denk ik, en heb het nog steeds niet terug maar spreek haar eigenlijk ook niet meer.
Dus het is maar 3euro, het stapelt zich wel op dus vraag het gewoon zoals je nu al doet, sommige mensen vergeten het idd ook:)

Moet zeggen dat ik dat zelf ook altijd vergeet. Terug betalen. Bij een vriendin moet ik nog steeds dingen terug betalen, maar andersom betaal ik voor haar de garderobe dinges en de wc bij het uitgaan omdat dat op dat moment makkelijker is. Dat compenseert elkaar dan weer! Maar daar heb je niks aan. Dat bewijst meer dat ik het geheugen van een druif heb en dat soort kleine dingen altijd vergeet.

Zou haar 's ochtends een whatsappje of smsje sturen of ze je geld die dag mee wil nemen. Heeft ze het niet misschien een grapje maken zoals trakteer jij op iets uit de automaat staan we weer quit of iets? Haar er voordat ze de deur uitgaat en jullie elkaar zien eraan herinnerend zal denk ik in elk geval al schelen qua hoe snel ze je terug betaald. Als je er om vraagt als je haar ziet denkt ze waarschijnlijk alleen ‘oja! Vergeten!’