geld lenen om je opleiding te kunnen betalen

hee.

ik doe een opleiding. ik krijg hiervoor basisbeurs van studifinanciering. ik krijg geen aanvullende beurs meer. nu heb ik het probleem dat ik mijn opleiding niet meer kan betalen. en mijn ouders ook niet.

ik heb alwel een mbo opleiding achter de rug(doe nu hbo) maar ik zie het niet zitten om mijn hele leven in de kinderopvang te gaan werken.

nu zit er maar 1 ding op. ik zal of moeten stoppen met mijn opleiding. of moeten lenen. ik baal zo gigantisch.

zijn er mensen die lenen om hun opleiding te kunnen betalen?

Ik ken heel veel mensen die lenen, opgeven is sowieso zonde. Als je klaar bent heb je alle tijd om het af te betalen en er komt bijna geen rente bij. Hier wil ik overigens niet mee zeggen dat iedereen maar moet lenen maar als het niet anders kan? Het is wel een opleiding en niet voor een nieuwe tv ofzo :stuck_out_tongue:

Volgens mij lenen zo’n 7/10 mensen die ik ken om hun studie te kunnen betalen.

Mijn huisgenoot leent ook voor zijn opleiding. Als het niet anders kan, kan je beter die optie kiezen toch?

[i]Tja als het echt niet anders kan zou ik lenen. Stoppen met je opleiding? En dan, wat wou je dan gaan doen?

Ik heb ook nogal geldproblemen, gelukkig heb ik het tot nu toe iedere keer kunnen betalen. Anders zou ik ook lenen[/i]

het kan idd niet anders… tis m’n enige keus. ik heb hiervoor ook al een opleiding kinderopvang gedaan op mbo niveau. dus ik heb in elk geval een opleiding.

ik doe nu een opleiding op hbo niveau…
maar ik zie het absoluut niet zitten om mijn hele leven in de kinderopvang te gaan werken.

je kan toch gewoon lenen bij de IBgroep? Dat is er tenminste voor de uni, geloof ook wel voor hbo

waarom krijg je geen aanvullend meer?

Lastig en vervelend meis, maar opgeven moet je niet doen! Lenen is heel normaal voor studenten, leen alleen wat je nodig hebt. Als je na je HBO student dan meteen fulltime aan het werk gaat kun je het zo terug betalen! Ikzelf zit ook met wat geldprobelen, net met HBO begonnen. Ik heb nu nog net genoeg geld om volgend school jaar te betalen, maar boeken etc wordt ook lastig en mijn ouders hebben dat geld ook niet. Dus ik zal op begeven moment ook moeten gaan lenen!

Ik heb ook altijd gezegd dat ik nooit bij zou gaan lenen. Maar ik zit nu in het tweede jaar van het HBO en ik kon 't ook niet meer betalen, aangezien ik verder ook alles zelf moet betalen. Maar toen ik het over lenen ging hebben bij andere mensen bleek dat echt 8/10 mensen lenen tijdens hun opleiding.

Ik zou in ieder geval wel gaan lenen, niet stoppen met je opleiding. Bij de IB-groep heb je minder rente en genoeg tijd om het terug te betalen dus daar zou ik dan wel zeker voor kiezen. Het handige is ook dat je elke maand het bedrag dat je wilt lenen aan kunt passen.

Ik leen niet, maar de lening van IB-groep is voor een lening wel heel chill en als je het echt niet kan terugbetalen na zoveel jaar wordt het kwijtgescholden. Dus als je graag wilt studeren hoeft dit echt geen reden te zijn om te stoppen.

Ga gewoon lenen bij de IB-groep.

Gewoon lenen. Zo erg is het niet. Bij de IB-groep.

Ik moet het maybe ook gaan doen, helaas! Maar het is wel goed mogelijk.

Ik zou het doen. Werken moet je tot je 67e en nu kan je dan tenminste iets gaan doen wat je leuk vindt. Je krijgt ook geen bkr registratie, de rente is 1,6 a 1,7% ofzo en je mag er heel lang over doen. Beter dan bij je bank lenen :s

Lenen, het zou zonde zijn als je hierdoor je opleiding niet kunt doen toch? Pas wel op dat je alles netjes afbetaald, je wilt niet op je 50e nog in de schulden zitten hierdoor. Succes!

Ik leen zelf ook bij de IB-groep, omdat ik het anders ook niet kan betalen. De rente is niet zoveel en ik word bijvoorbeeld volgend jaar al betaald voor mijn stage, dus dan kan ik hem weer stop zetten.
Misschien heb jij dat dan ook wel! Maar waarom krijg je geen aanvullende beurs meer? Want als je ouders niet genoeg verdienen zou je dit MOETEN krijgen!

Waarom krijg je opeens geen aanvullende beurs meer dan? Want als je ouders niet veel verdienen en je de opleiding zelf betaalt heb je daar gewoon recht op hoor.

Ik leen ook hoor. De rente die je daarover betaald is heel weinig, dus het is echt niet erg. Zorg dat je, je vaste inkomsten (stufi, bijbaan, zorgtoeslag etc) afzet tegen je vaste uitgaven (studie, zorgverzekering, kamer etc) zodat je precies weet wat je moet lenen. Leen dus ook niet veel meer dan dat!! (een buffer is altijd goed)
Zolang jij geen schuld opbouwt van meer dan 25.000 euro is het later nog prima terug te betalen! (dat betekend dus dat je 400 euro per maand kan lenen)

@groenekiwi Ook als het je tweede studie is? Lijkt me sterk