Geld lenen bij DUO om te sparen

Hoi!

Ik zat net een beetje op de site van DUO rond te neuzen en toen zag ik dat het rente bedrag voor 2016 maar 0,01% is, dat is bijna niks! Als ik kijk naar mijn eigen spaarrekening krijg ik 0,9/1,00 % rente. Er valt hier op dit moment op langer termijn dus best wat winst uit te halen. Op het moment dat de rente wel begint te schommelen is de schuld natuurlijk ook weer zo afbetaald.

Ik ben benieuwd of er hier meiden zijn die dit al langer doen? Hebben jullie misschien nog tips waar ik rekening mee moet houden etc? Zelf kom ik qua nadelen niet verder als de eventuele belasting die er op een gegeven moment over het spaargeld moet gaan worden betaald.

ik doe dit zelf ook, alleen is het nu moeilijker te zien wat op mijn spaarrekening echt van mij is en wat van Duo.
Een voordeel hiervan is dat het moeilijker is om aan mijn spaargeld te komen, want no way dat ik echt een schuld wil.

Verder is er het risico natuurlijk dat de rente omhoog kan gaan, maar de kans is er ook dat de rente van je spaarrekening omhoog kan gaan.

Er zitten veel risico’s aan, bijvoorbeeld dat je de neiging hebt om toch het geld van je spaarrekening te halen. Dus zorg ervoor dat dat echt niet gebeurd.

Bedankt voor je reactie!

Als ik het inderdaad ga doorzetten wil ik sowieso een aparte spaarrekening openen voor dit geld zodat het overzichtelijk blijft, deze zou ik dan eventueel voor één jaar kunnen vastzetten omdat de rente van DUO ook voor minimaal één jaar vast staat. Op deze manier is er volgens mij een hogere rente mogelijk, maar hier zou ik dan nog even goed naar moeten kijken.

Ik denk niet dat de verleiding er voor mij is om het geld van de spaarrekening te halen, omdat ik er ook nog een ‘eigen’ spaarrekening naast heb. En als ik de rekening inderdaad voor langere tijd vastzet is dit risico natuurlijk sowieso al weg.

Ik doe dit ook, maar dan met een bedrag van rond de 300/400 euro. Dan blijft de schuld beperkt. Ik spaar dit bedrag voor als ik echt iets nodig heb en een beetje voor later (auto, inboedel bijvoorbeeld) en gebruik nu een deel voor mijn rijbewijs. De winst zal dan niet heel hoog zijn, maar altijd leuk meegenomen. Kans kan zijn dat de rente omhoog gaat van de lening, maar dat zal dan waarschijnlijk niet heel veel hoger zijn. Goed in de gaten blijven houden dus en bijhouden hoeveel je hebt geleend.

Ik vind dat tbh een beetje misbruik maken van een goed stelsel (ook al is het legaal), dus ik doe het zelf niet.

Precies. Het sociale leenstelsel is er voor studenten die geen bijdrage van hun ouders (kunnen) krijgen en hun studie zonder lening niet kunnen betalen, niet om winst op rente te maken of een auto te kopen.

Was te verwachten, ik snap wel dat het veel gedaan wordt. Vele zien het als hun stufi. Ik zou het zelf ook niet doen hoor, daar niet van.

Precies dit. Ik krijg 100 euro stufi in de maand en ik vind het wel best. Ik ben allang blij dat ik iets krijg. Sparen doe ik van mijn eigen geld en niet van geleend geld.

Dit was te verwachten als er gezegd wordt dat de rente heel laag is en je er 35 jaar voor hebt om het terug te betalen. Ik wilde er dus sowieso gebruik van maken maar niet het maximale lenen, dat gaat me wel te ver.

Mijn vriend doet dit ook omdat hij geen stufi meer krijgt en vanwege zijn drukke studie geen tijd heeft om te werken. Hij vindt het vreselijk eigenlijk maar hij kan helaas niet anders.

Ik hoorde laatst iemand zeggen dat als alle studenten dit zouden doen dat de overheid dan heel snel failliet zou zijn. Geen idee of het echt klopt maar ik vind het ook niet echt oké inderdaad. Ik leen zelf ook omdat ik anders mijn studie en sport niet kan betalen maar ik leen niet meer dan ik nodig heb.

Ik dacht eerst ook dat dit erg gunstig zou zijn, maar uiteindelijk valt dat heel erg mee. De rentepercentage’s worden ieder jaar veranderd (of kunnen ieder jaar veranderd worden), en dat veranderde percentage geldt vervolgens over het gehele bedrag wat je leent. En vervolgens moet je in de terugbetaal-periode er ook nog eens rente over betalen. Dus uiteindelijk ‘win’ je er niet echt veel mee.

Edit: Ik raad je aan om gewoon eens te gaan rekenen met hoeveel winst je er nou daadwerkelijk op gaat maken. Dan kan je vervolgens bepalen of je het waard vindt.

Ik zou het niet doen… Volgens mij heb je daar niet veel aan.

Ik doe het zelf ook. Zie niet wat daar mis mee is, het is gewoon slim gebruik maken van de voorzieningen waar je recht op hebt. Was inderdaad wel blij om te lezen dat de rente nog verder was gedaald, haha. Verder sluit ik me aan bij xjust.mii qua tips.

Ik ben altijd een beetje huiverig voor geld lenen. Op het moment dat je extra geld hebt, is het hartstikke fijn, maar je moet het op den duur allemaal weer terugbetalen.

Als je het niet per se nodig hebt, zou ik het ook zeker niet doen. Indien je de tijd hebt, zou ik een bijbaantje nemen (als je die nog niet hebt) en daar iedere maand wat van opzij zetten. Dan is het geld echt van jezelf en hoef je geen rekening te houden met het feit dat je nog moet gaan aflossen.

Ik doe dit ook, om straks de tijd te kunnen overbruggen tussen studeren en werk hebben. Ik doe nu een hele drukke studie waar echt geen werk bij kan en leen nu om dit te kunnen betalen (woon op kamers). Ik leen nu extra per maand zodat ik na mijn studie (als ik niet meteen werk kan vinden) wat extra geld heb zodat ik niet meteen mijn kamer niet meer kan betalen

^ Maar in jouw geval snap ik het, omdat je op kamers woont en geen tijd hebt voor een bijbaantje. Dan moet je haast wel als je niet op droog brood wil leven.

Ik weet niet hoe de situatie van TS is, maar als zij gewoon thuis woont en geld wil lenen puur om te sparen, vind ik het een ander verhaal.

Ik leen 100 euro meer bij dan nodig is (400 ipv 300) en dat zet ik opzij voor noodgevallen en daar kom ik niet aan. Maximaal zou ik een beetje eng vinden.

Ik woon op kamers en heb door mn studie (op dit moment) geen tijd om te werken dus ja, dit is de enige manier waarop ik kan sparen voor grote uitgaven die echt nodig zijn.