Gek van de angst

Hoi,
Ik zeg het maar even snel en bot: ik ben bang dat mijn moeder doodgaat. Het begon met opgezette lymfeklieren, toen is zij naar de dokter gegaan. Deze vertrouwde het niet en heeft haar doorgestuurd naar het ziekenhuis. Hier hebben ze onderzoekjes gedaan waarvan we nu op de uitslag wachten. Ikzelf, een meisje van bijna 17 ben een tijdje geleden door mijn psycholoog geconstateerd met een depressie. Deze depressie zorgt ervoor dat ik nergens anders aan kan denken dan deze angst. Elke nacht huil ik mezelf in slaap. Ik hou het kortom gewoon niet vol. Ik moet er niet aan denken haar te verliezen. Heeft iemand hier ervaring mee? Heeft iemand tips? Tips om mijzelf misschien wat te kalmeren? Of om mezelf af te leiden? Mijn psycholoog helpt mij hier uiteraard wel mee, alleen hoor ik graag wat ervaringen en wat inzichten van mensen van mijn eigen leeftijd. Alvast bedankt voor de moeite en het lezen.

Ten eerste: sterkte met jezelf en je moeder.

het beste wat ik kan doen is relativeren. Doe ademhalingsoefeningen en leid jezelf af.
Luister naar relaxerende muziek.
Als je over de situatie denkt, probeer alleen de realiteit dicht bij je te houden.
en te denken wat er NU gaat gebeuren (vooral positief). niet denken over een paar dagen, niet over een paar maanden.

Als je bang wordt van de toekomst, bedenk gewoon bij jezelf ‘Wat ga ik nu doen? ik ga mijn mama een grote knuffel geven, we gaan samen op de bank naar een serie kijken en we gaan bijkletsen. morgen wanneer ik naar mijn psycholoog ga, ga ik dit en dit zeggen…’

etc etc.
Ik hoop, naast het feit dat je een depressie hebt, dat het toch kan helpen.

Probeer je inderdaad zoveel mogelijk te focussen op nu. Of het komende uur, half uur of desnoods de komende vijf minuten.

Ik ‘ken’ je gevoel. Mijn moeder heeft borstkanker gehad (ondertussen alweer heel wat jaren schoon). We gingen samen naar het ziekenhuis voor de toenmalig laatste controle en daarna zouden we naar de stad gaan en lunchen. Toen bleek dus dat het mis was en meteen onderzoeken gedaan ect. Doordat er zoveel onderzoek gedaan werd dacht ik ook oprecht dat ze dood zou gaan.

Het is verschrikkelijk om zo bang te moeten zijn. Om je te focussen op vandaag helpt. Echt. En accepteer ergens ook dat je je zo voelt. Je kan er nu niets mee, alles is onzeker en zal nu stapje voor stapje en voetje voor voetje moeten.

Heel veel sterkte en ik hoop dat het uiteindelijk mee mag vallen of toch nog goed komt.

Veel sterkte!

Ik heb zelf ook veel ervaring met depressie en angst… Wat mij helpt zijn guided meditation(op youtube te vinden)

Ook helpt het om stil te staan bij de dingen om je heen. Noem in je hoofd dingen op die je om je heen ruikt, ziet en hoort.

Elk uur 3x goed in ademen door de neus en uit door de mond helpt ook om te ontspannen.