Gehoorbescherming

Hoihoi,

Omdat volgende week carnaval er aan komt en binnenkort er ook allerlei (tent)feesten en festivallen zijn wil ik graag mijn oren goed beschermen. Ik heb denk ik al gehoorbeschadiging opgelopen door uitgaan want ik heb snel last van mijn oren en snel irritaties bij harde geluiden. Ook heb ik als ik in bed lig en wanneer ik wakker wordt last van een (lichte) piep in mijn oren. Na dat ik weer uit bed ga heb ik hier gelukkig geen last van. (Ik vraag me eigenlijk wel af of het gehoorbeschadiging is, want ik heb ook wel eens last van mijn kaken, dus misschien heeft dit ook wel verband met de oren en misschien ben ik er ook wel te veel gefocust op dat ik kans heb om gehoorbeschadiging te krijgen en dat ik te bang ben om het al te hebben)
Ik draag het laatste half jaar al music pluggerz van de Kruidvat (10 euro) maar ik wil eigenlijk wel graag echte goede bescherming hebben. Oordopjes waarmee ik tenminste geen gehoorbeschadiging kan oplopen, die goed genoeg dempen. Op internet staan zoveel verschillende soorten oordopjes die je op maat kan laten maken en overal staan wel mooie teksten bij. Nu vraag ik aan jullie of jullie ervaring hebben met oordopjes op maat en waar je deze gekocht hebt.

Het maakt me eigenlijk niet zoveel uit hoe duur de oordopjes zijn, als de bescherming maar optimaal is en er genoeg gedempt wordt. Want ik ben bang dat ik met de pluggerz van de Kruidvat toch nog gehoorbeschadiging kan krijgen…
Ik heb nu de neiging om uitgaan te ontwijken omdat ik bang ben om meer last van mijn oren te krijgen en gehoorbeschadiging op te lopen… :frowning_face:

Ben benieuwd naar jullie tips!
XX

Hoi!

Super super goed en verstandig dat je oordoppen op maat wilt laten gaan maken. Het is inderdaad zo dat elke keer dat je de piep in je oren hebt je trilhaartjes meer en meer beschadigen. Daarnaast kun je inderdaad met goedkope pluggerz nog gehoorbeschadiging oplopen omdat deze niet gevormd zijn naar je oren en er dus alsnog wat geluid doorheen kan gaan. Echter is het wel al erg goed dat je die gebruikt, want dit verminderd de kans op gehoorbeschadiging wel!

Ik heb zelf tinnitus opgelopen na een festival. Toen had ik ook (voor de zoveelste keer) een piep in mijn oren, maar die was echt keihard en werd de volgende dag ook niet minder. Wat een verschrikkelijke periode was dit zeg. Ik durfde ook in het begin nergens meer naar toe(ging ook uitgaan en harde muziek enzovoorts ontwijken) tot dat ik dus zelf ook oordoppen op maat aangeschaft heb
.
Ik heb ze van de Schoonenberg. Ze waren 160 euro plus 44 euro voor een verzekering tegen verliezen enzovoorts. Maar dit is echt al het geld waard geweest. Ik vind de oordoppen zelf fijn. Mensen zijn nog goed te verstaan en de muziek klinkt ook goed alleen worden de tonen die beschadiging veroorzaken gedempt.

Mocht je nog vragen hebben stuur me gerust een pb!

Ik ben hier ook wel benieuwd naar! Vind de piep 's avonds in bed na het uitgaan al vervelend, laat staan als je dat de rest van je leven hebt.

Op maat laten maken :slightly_smiling_face:

Geen idee of dit wat is, maar zag het eens voorbij komen.

Ik heb precies deze (nja de oudere versie die oranje is) al 7 jaar en ze werken super voor mij. Ik heb hele dunne gehoorgangen dus normale “sponsachtige” doppen passen niet, maar deze wel en ze dempen super zonder dat je doof wordt, concerten klinken nog steeds goed. Ook ik heb gehoorbeschadiging opgelopen na een concert en toen meteen deze pluggen aangeschaft. Sinds dien is er geen extra beschadiging (die ik kan waarnemen) bijgekomen en ik ben naar heel wat evenementen geweest. Ik dacht ook er aan om ooit in de verre toekomst eens op maat gemaakte te laten maken, maar ja is duur he.

En die paranoia herken ik, ik dacht soms ook dat het tussen mijn oren zat maar ik ben nu zo ver (7 jaar verder) dat ik het soms “vergeet” dat het een ding is (als in als ik aan stilte denk denk ik aan mijn tinnitus, ik weet niet meer hoe stilte klinkt), omdat ik het alleen hoor als het stil genoeg is (of als het relatief stil is en er is een geluid de mijn tinnitus triggert, zoals een verwarming, klok of computer. Die zwengelen mijn tinnitus aan om de één of andere reden) en als ik dan luister denk ik “ow ja, herrie”, dan zit het toch echt niet tussen mijn oren. :stuck_out_tongue:

Bedankt voor de reacties,
Ik vind het eigenlijk wel fijn om te horen dat ik niet de enige ben met dit probleem
In mijn vriendinnengroep lijkt niemand er angst voor te hebben om last te krijgen van z’n gehoor en denk dan soms wel dat ik een overbezorgd type ben maar ik weet dat het echt is dat je makkelijk gehoorbeschadiging op kan lopen.
Ik vroeg me af waarom ik wel last krijg van mijn oren en anderen niet, en ik hoorde dat het kan zijn dat ik direct schade merk maar anderen pas later de gevolgen krijgen.

Dat idee heb ik ook ja. Ook mijn vriend doet nog eigenwijs zonder oordoppen.
Het kan inderdaad zo zijn dat anderen later pas gevolgen ervaren inderdaad. Helaas is niet bekend hoe het kan dat de een er wel last van heeft en de ander niet. (of ik weet dat niet haha)

Je weet pas wat je hebt als het er niet meer is. Als in, ze weten pas hoe belangrijk en waardevol hun oren zijn als ze verkloot zijn. Zo was het bij mij in elk geval wel. Ik lachte een vriendin van me uit toen ze met oordoppen naar een concert ging (“je gaat toch niet naar een concert om je oren dicht te stoppen?”). Een jaar later liep ik zelf met oordoppen, maar wel al te laat dus.

Nog ironischer was het dat ik 1 dag voor het concert waar ik de beschadiging op liep nog een documentaire zag over een jongen die zelfmoord had gepleegd omdat hij zulke zware gehoorbeschadiging had opgelopen bij concerten (zowel tinnitus als gevoeligheid voor geluid). Toen dacht ik goh die moet ik misschien toch maar eens halen, die oordoppen. Maar ik had iets de dag van het concert en had geen zin om nog naar de stad te gaan voor oordoppen. Nou, je kan mijn “lichte irritatie” begrijpen toen ik die avond van het concert kwam en de dagen erna. :stuck_out_tongue:

En ja gek is dat toch hé, ik stond tussen vrienden in en die hebben nergens last van maar ik liep wel beschadiging op.