Gefaald, nieuwe studiekeuze HBO

Op dit moment zit ik in het eerste jaar HBO Toegepaste Psychologie, ik heb net bepaalde tentamen cijfers terug gehad waar ik aardig depri van ben.
Ik heb besloten om ermee te stoppen, ik volg extra huiswerk lessen, schrijf een samenvatting, typ de samenvatting, leer 3 weken van te voren, volgt elke hoor -en werkcollege en bereid deze college’s ook voor.
Het is dus erg deprimerend om te zien dat ik tijdens elke toets maar een 4 haal.
Ik heb het idee dat het niet in me zit, want ik heb letterlijk alles eraan gedaan (leraren gesproken / mentor gesprekken) en ook deze weten niet waar het kan zitten. Ik ben zelf van heb MBO niv 4 dierenartsassistente afgekomen.
Hieruit bleek dat ik geen werk zou hebben en hadden ze me aangeraden om door te gaan, dus vandaar. Nu ik met deze wil stoppen (ik maak mijn laatste periode gewoon af) ben ik opzoek naar een nieuwe HBO opleiding.

Ik weet heel erg goed wat ik wel of niet wil: Ik wil bijvoorbeeld niets met kinderen, horeca (koken) lijkt me leuk maar ik wil liever niet op feestdagen werken. In de dierenbranche (waar ik het liefste inzit) kan ik niet aan werk komen, en dierenarts moet je Nask/Wi/Bio hebben, en ik heb wiskunde laten vallen, wat echt niet mijn vak is en het zelfde geld voor Wiskunde.
Wat ik wel leuk vind is mensen helpen, natuur fenomenen vind ik interessant en mensen coachen en begeleiden. Dus heeft iemand hier voor mij totaal nieuwe inzichten? Of bepaalde opleidingen waar ik zelf nog niet aan gedacht had?

Je zou me er erg mee helpen, bedankt alvast.

Wat ik wel leuk vind is mensen helpen, natuur fenomenen vind ik interessant en mensen coachen en begeleiden

Hierbij denk ik gelijk aan SPH of MWD.

( Ik doe zelf geen van beiden) maar SPH is meer voor groepen en MWD meer persoonlijk.
Bij SPH kan je bijvoorbeeld begeleider zijn van jongeren op woongroepen.
Bij MWD heb je bijvoorbeeld dat je mensen helpt die in de schuldsanering zitten.

Of Social Work, dat is een combinatie en hoef je niet gelijk te kiezen.

Ik zou mezelf eens afvragen of de studie het werkelijke probleem is.

^ Ik weet niet of zij dat bedoelde, maar het lijkt meer erop alsof je de goede manier van studeren nog niet te pakken hebt, en dan weet ik niet of van opleiding switchen wel gaat helpen of dat je precies hetzelfde probleem krijgt.

Nou zo nutteloos vind ik die opmerking niet hoor… hoef je niet meteen zo onaardig te doen. Als je op het MBO begonnen bent kan het toch gewoon best zo zijn dat HBO wat te hoog gegrepen voor je is? Ik kan niet uit je beginpost opmaken dat dit niet het geval zou kunnen zijn in ieder geval. Aan je motivatie ligt het in ieder geval niet. Al schijnt het wel zo te zijn dat toegepaste psychologie een van de moeilijkste HBO opleidingen is, moeilijker dan sommige ‘makkelijkere’ universitaire opleidingen.

Zelf dacht ik ook meteen aan social work toen ik je beginpost zag. Of misschien iets van communicatie management (meer op bedrijven gericht), HRM of Voeding en Dietiek?

Diermanagement? Is in ieder geval in Leeuwarden te doen.

Als je het niet begrijpt wil ik het best uitleggen, geen enkel probleem.

Als jij 3 weken leert voor een tentamen hoor je een 10 te halen, zo simpel is het. Maar, jij haalt niet eens een voldoende… en dan heb ik het nog niet eens over al het andere werk dat je er in stopt. Dat verschil is niet klein, maar immens groot. En dan kan ik me toch niet aan de indruk onttrekken dat jij simpelweg het niveau niet aan kunt. In algemene zin wordt overal op het HBO hetzelfde niveau gevraagd en daarom is het wellicht relevanter om na te gaan denken of een studie op hetzelfde niveau wel zin heeft als je er nu al zo veel moeite mee hebt. Het was maar een idee, je weet het niet.

Aan de manier waarop ze reageert te zien twijfelt ze waarschijnlijk zelf ook aan haar capaciteiten. Zo raar is het dus helemaal niet wat je zegt.

Is saw op mbo niveau niks voor jou??

(kom ik weer) heb je deze test al gedaan: www.icares.nl gewoon gratis en ik vind hem erg goed :slightly_smiling_face:

Ik stem hiermee in. Ik heb nog nooit zoveel moeite gestopt in mijn opleiding de afgelopen vier jaar als de TS heeft gedaan.

Nu is het wel echt zo dat Toegepaste Psychologie een van de moeilijkste HBO opleidingen is hoor. Natuurlijk heeft het ook te maken met waar je talenten liggen, maar objectief gezien is TP ook moeilijker dan bijvoorbeeld Communicatie. Een vriendin van mij studeert ook TP en ik heb soms het idee dat de dingen die zij leert lastiger zijn om te begrijpen dan de dingen die ik op de uni krijg.

Het is toch de realiteit? Wil je die niet onder ogen zien? Ik begrijp dat het pijnlijk en confronterend kan zijn, maar als jij de feiten zoals ze zijn niet kan accepteren ga je het nog moeilijk krijgen.

Je kan wel je kop in het zand blijven steken omdat je het zo graag wilt, maar je moet kritisch naar jezelf kijken. De meiden hier proberen je alleen maar te behoeden voor dezelfde fout en dan sla je zo´n toon tegen ze aan… Maar goed, het maakt ook niet uit. Het is jouw leven, jouw keuzes. Doe lekker wat je zelf wilt. Kies jij lekker een andere studie op hetzelfde niveau. Dan zie ik over een jaar een soortgelijk topic wel weer voorbij komen. Ik zet de popcorn vast klaar.

Haha, ik dacht zelf direct aan Voeding en Dietetiek, maar dat komt ook omdat ik het zelf studeer.
En nu scroll ik naar onderen en zie ik het daar ook al staan :stuck_out_tongue:
Ik kan je er alles over vertellen in ieder geval, en ik kan je sowieso vertellen dat ik een hele hoop MBO’ers op de opleiding heb, dus qua niveau is het niet direct al afgeschreven. :slightly_smiling_face:

Ik ben het met Quenzi eens.
Het kan misschien iets aardiger gezegd worden, maar het is wel gewoon waar wat ze zegt. Zoveel moeite als jij in je tentamens stopt heb ik serieus nog nooit gehoord (op de uni in ieder geval), en als je daarmee geen voldoendes haalt klopt er gewoon iets niet snap je.

Mee eens, beetje lullige reactie. Ik ken zat mensen die hartstikke slim zijn, heel hard hun best doen, maar die in bepaalde opleidingen gewoon het resultaat er niet naar halen. En voila, ze kiezen een andere opleidingen en halen 8en. Per studie kan de manier van denken en studeren compleet anders zijn. Ik vind het een heel goed besluit van je om te stoppen! Ik zou alleen niet weten wat je anders kan gaan doen, want in veel sociale studies is gewoon weinig werk (heb ik zelf ook last van).

TS: Ik begrijp niet waarom iedereen hier beweert dat je HBO niet aankunt, maar luister wat dit betreft alsjeblieft alleen naar de mensen in je omgeving, of mensen die uit ervaring en kennis kunnen zeggen wat er echt bij jou past.

Voorbeeld: ik doe een opleiding waarbij ik 7s en 8en haal. Ik kies er een minor bij van een andere studie (zelfde niveau), en ik haal ineens 4en. Resultaten van de herkansingen zijn 5.5jes, net voldoende dus. Simpelweg omdat ik de manier van denken niet begreep en dus tentamens verkeerd maakte, want aan de voorbereiding lag het niet.
Ander voorbeeld: een meisje uit mijn klas wilde altijd al een technische opleiding doen. Ze begon met een heel exacte studie, haalde 4en en 5en, raakte haar motivatie kwijt. Ze begint met een nieuwe opleiding (meer op ontwerpen gericht) en haalt 7s en 8en en krijgt haar motivatie terug.

Hahaha, hoe oud ben jij man?
Incognito reageert echt zo rustig als het maar kan, terwijl jij echt mega aanvallend doet. Ik vraag me af waarom je dat doet, misschien een onverwerkt trauma omdat mensen ooit tegen jou hebben gezegd dat je iets niet aankon. Of je probeert iets anders te compenseren. Interessant, ook al doe ik geen psychologie.

Hoe dan ook, wat jij zegt hoeft helemaal niet de realiteit te zijn. Als je een beetje verstand hebt van opleidingen weet je dat er zat andere mogelijkheden zijn dat het bij deze studie niet is gelukt.