Geesten. Enge geluiden.

hoii, ik zit met een probleem. Als ik wil gaan slapen en me aanspan, hoor ik zachte voetspannen, uiteindelijk als ik die langer hoor zit ik in een soort droom waar ik niet uit kom maar dat ik weet dat ik droom zal ik het maar noemen. ik kan mezelf niet bewegen, en uiteindelijk moet ik me proberen los te krijgen. want het lijkt gewoon alsof ik vast zit. als ik me niet los krijgt, komt er altijd die enge, afgrijselijke droom. die echt heel eng is. die ik al van af jong af aan heb. maar als ik me wel los krijg, is alles weer goed. het is echt heel erg raar, dus ik ga slapen hoor voetstappen, zit vast en kan niet meer bewegen, krijgt een doodsenge droom. heeft iemand hier ook last van, of zoiets? of weet iemand hier meer van af?
alvast bedankt! x

fttydruy

Dat vastzitten heet slaapverlamming. Zoek 't maar op. En die enge droom , ik heb ook een droom die ik vaker droom maar die niet eng is. Ik denk dat dit best wel normaal is eigenlijk. Die voetstappen, tja, ik zou zeggen inbeelding.

Slaapverlamming: een tijdelijk onvermogen te kunnen bewegen bij het in slaap vallen of ontwaken. Dit kan een paar seconden tot enkele minuten duren. Vaak is dit gekoppeld aan de hypnagoge hallucinaties.

Oke, bedankt! Ik zal er wat meer over gaan opzoeken! :slightly_smiling_face:

+
Soms kunnen bij het inslapen of ontwaken extreem levendige droombeelden optreden, die moeilijk van de werkelijkheid zijn te onderscheiden. Men spreekt hierbij ook wel van sluimerhallucinaties. Deze toestanden kunnen nog worden onderscheiden in twee vormen: tijdens het inslapen (hypnagoge hallucinaties, of: Hypnagogie) of ontwaken (hypnopompe hallucinaties, of Hypnopompie).

haha dat heb ik altijd als ik koorts heb, dan krijg ik altijd dat vastzitten in een slaapverlamming en dan komt ook die enge gedachte die ik áltijd heb dan.

Ik heb ook wel vaker dat je droomt en idd niet kan bewegen! Volgens mij is het heel menselijk… maar als je het vaak hebt moet je miss om hulp vragen(;

ik heb ook wel eens dat ik lig te slapen, of nee, dat ik bijna in slaap val en dat ik dan opeens iets heb waardoor het lijkt alsof ik val, en dan maak ik zelf ook zo’n spastische beweging in me bed haha, hebben meerdere dat?

hahah ja inderdaad! dat heb ik ook wel is :stuck_out_tongue:

ik heb dat vet vaak.
vroeger (toen ik11 was) vloog ik zowat een meter in de lucht volgens mn broer. xD

Als ik een enge droom heb en ik heb zo’n ‘slaapverlamming’ dan weet ik dat altijd en dan moet ik mijn ogen stijf dichtknijpen en dan gaan ze soms op en word ik wakker. xd Werkt niet altijd trouwens.

Ja dat heb ik ook! Een keertje dacht ik dat er allemaal boeken op me vielen en ging toen gillen :"D Mijn vriend schrok zich rot. Hij zei dat ik recht in me bed ging zitten en ergens naar keek alsof ik een geest zag. Echt supereng :"D Maar ik denk dat het idd gewoon een fase tussen slaap en wakker zijn is. Ik heb ook heel vaak dat ik momenten waarvan ik nou niet weet of ik het gedroomd had of dat het echt was en dan een paar minuten later weet ik niet eens meer wat het was. Heel gek zijn dat soort dingen.

Dat heb ik ook ja! Mijn vriendje schrikt zich iedere keer weer dood als het gebeurd, waardoor we allebei weer wakker worden. :pensive:

k heb soort van, als k heel ziek ben, krijg k een gedachte en soort beeld wat ik voor me zie, altijd hetzelfde. het is niet eens eng, maar ik word er alleen nog maar zieker van. en dan lig je in je bed, en dan alles gaat draaien, alles je kan niks meer, k weet wat je voelt :slightly_smiling_face:
XXX

k heb soort van, als k heel ziek ben, krijg k een gedachte en soort beeld wat ik voor me zie, altijd hetzelfde. het is niet eens eng, maar ik word er alleen nog maar zieker van. en dan lig je in je bed, en dan alles gaat draaien, alles je kan niks meer, k weet wat je voelt :slightly_smiling_face:
XXX

laapverlamming is nauw verbonden met de remslaap, de slaapfase waarin men droomt. Hierdoor treden er tijdens de verlamming soms hallucinaties op. Het verschijnsel wordt ook in verband gebracht met slaapstoornissen (zoals slaapapneu en narcolepsie) en geestelijke of lichamelijke uitputting. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen hypnagogische en hypnopompische hallucinaties, respectievelijk net voor het inslapen en net na het ontwaken. Dit verschijnsel kan bijzonder realistisch overkomen en gaat vaak gepaard met een extreme angst. Het kan gaan om visuele, auditieve, tactiele en gevoelsmatige gewaarwordingen. Voorbeelden van hallucinaties die relatief vaak voorkomen zijn:

Gevoelsmatig
Het zich volledig niet kunnen bewegen. Slechts de ogen kunnen bewogen worden. Zelfs de snelheid van de ademhaling is niet onder controle
De gewaarwording van een meestal onzichtbare, vaak kwaadaardige “aanwezigheid” in de kamer
Het gevoel niet of nauwelijks te kunnen ademen
Een druk/gewicht op de borst
Een oncontroleerbaar gevoel van angst
Het naar beneden vallen, omhoog getild worden of omrollen zonder dat dit daadwerkelijk gebeurt

Auditief
Voetstappen
Stemmen
Kloppingen
Gezoem, gerinkel, geruis, geschreeuw … soms in combinatie met een gevoel van tinteling of vibratie door het lichaam heen

Tactiel
Gevoel van aanraking
Een pijnlijk gevoel in het hoofd
Eventueel stekende pijnen in de rug, benen, armen
Gewrichtspijnen

Visueel
De aanwezigheid van iemand waarnemen (vaak een zwarte schim, maar kan ook een gedetailleerd wezen zijn)
Het opengaan van deuren en dergelijke
Voorwerpen uit de droom waarnemen

Ik wel, maar volgensmij heeft bijna iedereen dat wel eens gehad.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hypnagogia

Perhaps the most common experience of this kind is the falling sensation, and associated hypnic jerk, encountered by many people, at least occasionally, while drifting off to sleep.

@ TS: klink inderdaad als slaapverlamming, maar als het echt elke nacht is zou ik misschien even langs huisarts gaan? Gewoon om te kijken of er iets aan te doen is. Omdat je er toch wel erg vaak/veel last van hebt…

Extreme variant van slaapverlamming. Heb ik ook, alleen iets anders en heel licht, en net voordat ik wakker word… dan kan ik me niet bewegen en lijkt heel mijn lichaam verlamd en zwaar. Ik kan mijn ogen wel openen en iedereen horen maar verder kan ik dan niks, ook niet praten.