Geen 'zin' in nieuwe vrienden maken

Hey allemaal!

Ik ben 2 weken geleden verhuisd naar het midden van het land, omdat ik in Utrecht ben gaan studeren. Dat bevalt mij ontzettend goed!

Vandaag kwam een goede vriend van me langs, en ik had het er met hem over dat ik het eigenlijk helemaal niet zo zie zitten om nieuwe vrienden te maken. Ik heb in mijn ouderlijke woonplaats namelijk een ontzettend leuke, grote, gekke, gezellige vriendengroep. We studeren allemaal (1e/2e/3e jaars), en we zien elkaar toch nog regelmatig. Iedereen woont verspreid over het hele land. Toch zijn er altijd gelegenheden als verjaardagen, avondjes uit in de studentenstad waar iemand woont, spontaan in onze (gezamenlijke) ouderlijke woonplaats, waar we elkaar regelmatig zien.

Deze groep in zijn geheel bestaat sinds we 15/16 jaar waren. Ik ben nu zelf 19. Sindsdien heb ik geen nieuwe vrienden meer gemaakt, en ik heb daar ook nooit behoefte aan gehad. Nu ik ben verhuisd denk ik toch wel: moet dat eigenlijk? Ik heb natuurlijk mijn huisgenoten hier en mensen van mijn studie, maar ik vind het zo lastig. Ik ga goed met ze om, we hebben het leuk met elkaar, maar ik zie het nog niet gebeuren dat ik het ooit zó leuk met ze ga hebben als met de vrienden die ik nu heb.

Denken jullie dat dit nodig is? Hoe hebben jullie dit zelf gedaan?
Ik weet niet zo goed wat ik er mee moet.

Alvast bedankt :hugs:

Dit inderdaad.
Als jij het zo prima vind, dan is het helemaal oke toch? Met een nieuwe school en een nieuwe woonplaats ga je toch nog wel wat aanspraak krijgen en dat is natuurlijk alleen maar leuk. Je hoeft toch ook niet gelijk dikke vrienden te worden, maar gewoon leuke contacten opdoen is altijd wel fijn denk ik?

Ik woon nu een al meer dan een half jaar op kamers in een andere stad. De enige die ik hier eigenlijk heel erg goed ken is mijn vriend (zijn al meer dan drie jaar samen). Het lijkt erop dat ik ook geen behoefte heb om nieuwe mensen te leren kennen, al heb ik ook het gevoel dat ik vertrouwde niet los wil laten. Als ik nieuwe mensen leer kennen en minder met mijn oude vrienden omga zal deze vriendschap wellicht verwateren. Ach dit is allemaal zo doemdenken.

Als je er geen behoefte aan hebt en gelukkig bent moet je zeker niks aan deze situatie veranderen. Veel succes met je studie in het oh zo gezellige Utrecht :grinning:

Ik ga nu leuk om met 2 meisjes van mijn opleiding. Daarmee zit ik samen tijdens colleges en werkgroepen/practica. Ook de andere mensen van mijn mentorgroep vind ik over het algemeen leuke mensen. Daarnaast maakt ik geregeld een praatje met mijn huisgenoten en eten we soms samen. Het is niet dat ik me afsluit of helemaal niet met mensen praat, want dat is absoluut niks voor mij.

Hiernaast ga ik binnenkort kijken naar commissiewerk, omdat mij dat erg leuk lijkt. Contacten opdoen gaat dus sowieso wel lukken. Maar omdat ik het idee heb dat mijn hoofd soms overloopt van alle nieuwe dingen, ben ik ontzettend blij als ik een vertrouwd gezicht zie, mensen waaraan ik niets uit hoef te leggen.

Dank jullie voor de reacties. Fijn om te horen hoe andere mensen dit ervaren.

Ik had er bij mijn opleiding voor gekozen om me wat afzijdig te houden en dat is me eigenlijk goed bevallen. Met school, een job, een vaste relatie en veel vrienden was het al lastig genoeg om mijn tijd goed te verdelen. Als ik dan nog eens elke avond moest uitgaan met mijn ‘nieuwe’ vrienden zou het me echt niet gelukt zijn.

Je moet gewoon prioriteiten stellen. :slightly_smiling_face: Misschien is het wel leuk om wat lichte contacten te zoeken daar bij jou in de buurt.

Je vrienden uit je vorige woonplaats zullen waarschijnlijk voor altijd goede vrienden blijven, waarschijnlijk je beste vrienden.

Maar lijkt mij dat het ook wel fijn is om in Utrecht wat mensen te hebben om af en toe wat leuks mee te doen. Anders zit je ook steeds maar zo alleen op je kamertje. Dat hoeven natuurlijk geen supergoede vrienden te worden, het hoeven er niet veel te zijn en je hoeft er niet actief naar op zoek te gaan, maar ik zou zeggen: doe gewoon dingen naast je studie die je leuk vindt om te doen (sport, feestjes, commissie mss) en dan kom je vanzelf wat mensen tegen. Zie het “vrienden maken” niet als iets waar je op zichzelf actief mee bezig moet zijn, want dat hoeft idd niet lijkt mij.