Geen vrienden

• niet citeren -

Hey iedereen,
ik zit al een tijdje met iets waar ik graag over zou willen vertellen. Hopelijk komen er geen gemene reacties of reacties met ‘probeer gewoon om te gaan met ze!!’ want het is echt lastig.
Oke goed, ik ben geboren in Nederland en heb er altijd gewoond. Sinds 2/3 jaar woon ik in Belgie en daar kan ik eigenlijk niet mee omgaan. Idk, ik heb gewoon het idee dat de culturen echt verschillen eigenlijk. Hoe de jongeren zijn etc. Bedoel het niet slecht tegen de Belgen, ik ga gewoon liever om met Nederlanders. Om deze reden voel ik me ook echt niet fijn op school, alsof ik er niet bijhoor, want mensen hier vinden het leuk om mij een soort van te discrimineren op mijn accent enzovoort. Niet dat het me echt zoveel uitmaak, maar het is gewoon lastig als ze zeggen van ‘‘ja nee jij niet want jij bent een kaaskop’’. Zelfs leerkrachten doen zo. Ik heb dus eigenlijk geen vrienden en praat met niemand buiten school, doe nooit leuke dingen, ga nooit iets doen in het weekend/op vakantie met vrienden/… terwijl ik daar wel behoefte aanheb en dat gewoon echt wil. Ik zit hier zo erg mee dat ik er gewoon bijna elke dag om kan janken. Ik kan gewoon niet omgaan met de kinderen van mijn school en ik heb ook geen hobby. Kan iemand mij helpen? Ik zou graag volgende zomervakantie niet weer 2 maanden thuiszitten en huilen. En ik weet dat ik zelfmedelijden heb maar je wilt niet weten hoevaak ik het heb geprobeerd om er gewoon het beste van te maken, uiteindelijk eindigde ik toch telkens in de wc tijdens de pauze, simpelweg omdat ik gewoon niet geaccepteerd word omdat ze een rare afkeer hebben tegen Nederlanders, of gewoon tegen mij. Ik weet niet echt eigenlijk of Nederlander zijn er uberhaupt wat mee te maken heeft maar; mensen mogen mij niet echt om een of andere reden en lijken zich niet te interesseren in me hoeveel moeite ik ook doe. Ze spreken altijd af zonder me terwijl ik denk dat ze me eindelijk wel mogen en ik hun vriendin ben.
Liefs

Oja, ik heb geen contact meer met mensen van mijn vorige school uit Nederland. En door dit hele gedoe ben ik echt onzeker geworden en durf ik niet op mensen af te stappen, dus als iemand ook tips heeft om dat te doen zou dat fijn zijn

Jeetje wat supervervelend voor je! Ik heb ook een tijdje geen vrienden gehad, en mijn oplossing was naar een andere school gaan. Maar goed, dat is wel echt extreem misschien en hoeft ook niet altijd te helpen.

Ik heb niet echt tips, maar wil je echt een hart onder de riem steken: je moet het niet achter jezelf zoeken, ik weet zeker dat het niet aan jou ligt.
Als je wilt kun je me noten, praten met iemand kan soms helpen.

Vind het trouwens heel raar dat docenten je ook ‘plagen’? Hoe achterlijk zijn zij? Kunnen je ouders niet een gesprek aanvragen met de desbetreffende docent(en)? Vind dat echt belachelijk!

Veel sterkte in ieder geval! Ik hoop dat de situatie voor je verbetert.

Hee dankje voor je reactie!
Van school veranderen zit er inderdaad niet in want dan is het nog steeds in Belgie en ik heb het gewoon niet zo op Belgen door mijn ervaringen. Ook lijkt het alsof de jongeren hier gewoon veel kinderachtiger zijn (kan alleen hier zijn hoor weet het niet zeker). En ja de leerkrachten maken soms wel opmerkingen over dat ik zogenaamd veel kaas zou eten en ik heb ooit wel 'ns bij een mondeling examen -1 gekregen vanwege mijn Nederlands accent (ik sprak wel gewoon AN).
Mijn vader is trouwens overleden (nog geen jaar geleden) en ik heb nooit echt steun gekregen van hen. Een paar maanden later is de moeder van een meisje van mijn klas overleden, en plots leek het alsof zij alle aandacht kreeg (nu nog steeds). Er wordt telkens gevraagd aan haar of alles goed gaat en als ik dan begin over mijn vader zijn ze zovan '‘ja maar eigenlijk is je moeder verliezen veel erger’ etc. Idk, voel me heel erg alleen en hoop gewoon op een paar fijne vrienden.

Oh my god. Sorry hoor maar ik heb hier gewoon geen woorden voor. Zelf ben ik in het buitenland geboren, en ik werd zelf 5 jaar lang buitengesloten totdat ik naar het middelbare ging. Zelf heb ik nu wel vrienden gevonden. Tot nu toe heb ik soms ook last van discriminatie, vooral omdat er veel stereotypes zijn over mensen die uit mijn land komen. Maarja, ze weten niet dat ik hier ben opgegroeid. Maar echt, soms kan het veranderen van school veel veranderen, ookal het in dezelfde omgeving is, en dat spreek ik uit ervaring. Ook mij kun je altijd een berichtje sturen als je wil praten natuurlijk. En vergeet niet, don’t be afraid of beign different, be afraid of beign the same as everyone else!

.x

Wat moet dat vervelend zijn zeg!
Misschien is het een idee om contacten te zoeken buiten school, bij een leuke sport/muziek/of ander soort vereniging. Hier deel je al een interesse/doel samen en is het misschien gemakkelijker om vrienden te maken.

Wat een rot situatie! Je woont zeker niet dicht bij de Nederlandse grens? Dat je naar een school kan net binnen de Nederlandse grenzen.

Een tip voor aankomende zomervakantie, ga mee met een jongerenreis! Ik weet niet hoe oud je bent. Maar ik ging als tiener vaak met met vinea.nl. Vroeger was de leeftijd t/m 20 jaar maar volgens mij nu nog t/m 18. Ze hebben er leuke kampen en daar kan je nieuwe mensen leren kennen! :slightly_smiling_face: Ook Simbo is zo’n organisatie (wat samen zit met vinea, dus eigenlijk zelfde soort kampen)