Geen vrienden meer.

Heey,
Een paar maanden geleden heb ik iets verschrikkelijk doms gedaan waardoor ik veel vrienden ben verloren, ik ben in therapie geweest en ik wil zo graag opnieuw beginnen. Dat valt gewoon niet uit te drukken in woorden. Ik heb een paar nieuwe vrienden gevonden maar ik wil mijn oude vriennden terug en nieuwe vrienden erbij krijgen. Ik trek het zo niet langer. Ik voel me echt alleen, weet iemand wat ik moet doen, ik wil het zo graag.

x

Bouw rustig een vriendschap met je oude vrienden op. Je moet niet overhaasten want dan vinden ze je juist irritant.

okee zal proberen, thanks

^ Je weet niet wat er allemaal is gebeurd, dus soms is er zoiets ergs gebeurd dat het niet meer goed kan komen.
Lekker positief maar ja.

Je zou gewoon weer met ze kunnen praten ofzo. Ik weet niet precies wat er is gebeurd.

IK heb tegenover 5 mensen gelogen, en die leugen is uitgekomen, het ging nogal over heftige dingen.

misschien kan je zegge waarom je heb gelogen? heb je vast een reden voor… en inderdaad praten ! en als het echte vrienden zijn komt het goed x

Of het weer goedkomt, ligt denk ik een beetje aan de leugens die je hebt verteld… Anders kun je ook proberen nieuwe vrienden te maken en het verleden achter je te laten?

Ik heb een vriendin die ook vaak liegt (dit over zowel hevige als lichte zaken)

Vooral met de zwaardere zaken had ik het moeilijker en nu is mijn vertrouwen in haar een beetje geschonden.

Ik snap je vrienden dus wanneer ze een beetje afstand willen nemen. De vertrouwensband moet namelijk weer opgebouwd worden.

en praat ook zeker over de echte reden achter jouw leugen.

Zoals vaak gezegd wordt: het kost jaren om vertrouwen op te bouwen, maar slechts een paar seconden om dit te verwoesten.
Wat ik hiermee wil zeggen, is dat het tijd kost om het vertrouwen van je vriendinnen weer terug te winnen. Als eerst kun je natuurlijk met ze praten, de situatie vanaf jouw positie uitleggen en je excuses aanbieden. Misschien zullen ze er niet direct op ingaan, maar je moet ze de tijd geven om je weer te vertrouwen. Met kleine stapjes zal dit beter gaan, met veel geduld kom je er wel :wink:
Daarnaast kun je buiten je ‘comfortzone’ contact zoeken met andere meiden. Wat zijn je interesses? Als je bijvoorbeeld van taarten bakken houdt, kun je op zo’n minicursus taarten decoreren gaan, misschien dat je daar wel nieuwe mensen leert kennen. Ik weet niet hoe oud je bent, maar je zou ook op zoek kunnen gaan naar een zomerbaantje, dan heb je nieuwe collega’s waar je een band mee op zou kunnen bouwen.

Soms moet je boeten voor iets dat je gedaan hebt.
Kwestie van los laten en opnieuw beginnen.
Kies voor jezelf en laat je oude vrienden voor wat ze zijn.
Bouw nieuwe vriendschappen op door jezelf te zijn en niet meer te liegen.
Vrienden veranderen met de jaren.

Geef jezelf eens een flinke schop onder je kont en ga niet bij de pakken neerzitten.
Je hebt helemaal niemand nodig om het te redden in het leven. Het is makkelijker en gezelliger als je mensen hebt die achter je staan, waar je je verhaal kwijt kunt, maar in principe heb je helemaal niemand nodig die jouw brengt waar je wilt zijn.
Je moet echt niet je leven af laten hangen van vrienden hoor.
Ik heb het al zovaak gezien dat mensen doen alsof ze je beste vriend zijn, en als er iets is moet jij op komen draven, maar owee als er iets met jou is… Of als jij toevallig een vriendje hebt dat hen niet zint, dan zijn ze weg.

Nee dat op vrienden vertrouwen heb ik wel afgeleerd. Ik wil mensen eerst meemaken in verschillende situaties voordat ik ze vertrouw.
Iedereen zegt ook altijd: kies je vrienden boven je vriendje want een vriendje is voor even en je vrienden voor het leven… Nou heb er nog niks van gemerkt.
Ik heb gelukkig mn familie(zeer klein overigens) achter me staan en mn moeder die er altijd voor me is. Ook heb ik een ontzettend lieve vriend die er voor me is en ik voor hem. Verder heb ik wat vrienden die ik vertrouw maar die ik bewust een beetje op afstand houd. Die zie ik zo nu en dan(ook ivm studies en werk etc) en dat is super. maar verder heb je niemand nodig hoor.

Hee,
Ik denk dat praten misschien een oplossing is. En als ze niet willen luisteren ofzo, dan kan je inderdaad misschien beter op zoek gaan naar andere vrienden.
Want te lang blijven hangen in het proberen te herstellen van oude vriendschappen als dat toch niet gaat werken, is ook niet goed.
En hoe langer je wacht met er over praten met je oude vrienden, hoe raarder het ook wordt om er nog weer over te beginnen. Dus ik zal zo snel mogelijk met ze gaan praten.

Je kan ook bijvoorbeeld een brief schrijven, je oude vrienden allemaal “verzamelen” (nodig ze bijvoorbeeld bij je thuis uit), en de brief voorlezen.
Mij persoonlijk lijkt het namelijk prettiger om het eerst op papier te hebben, zodat je zeker weet dat je het op een goede manier verteld, en ook geen dingen weg laat.
Maar belangrijk : geef een verklaring voor je gedrag.
Succes!
Xx

Ps. Je zou ook een dagboek kunnen gaan bijhouden, dat werkt ook heel prettig. Dan kan je alsnog gewoon alles kwijt wat je voelt, dat is heel handig voor in een periode waarin het wat minder goed gaat in je (vriendschappelijke) relaties.