Geen tekenen in 4e..

Hallo meiden,
Ik heb een soort van probleem. Vandaag vertelde de decaan ons dat het vak tekenen in klas 4 waarschijnlijk niet door zal gaan. De reden hiervoor is: Er zijn van onze vwo-afdeling in totaal maar 9 mensen die dit vak gekozen hebben, en het zou ‘te duur’ zijn om hier een docent voor te betalen. Gevolg: We moeten allemaal een ander vak kiezen, of we worden bij de havo tekenklas gezet, maar dat is onwaarschijnlijk. Ik heb nu de gekozen vakken: Wiskunde A, Latijn, Duits, Maatschappijwetenschappen en eigenlijk Tekenen, maar nu moet ik daar iets anders voor kiezen, ik heb het CM profiel gekozen, nu kon ik kiezen uit Economie en M&O alleen het probleem is… Die vakken liggen me niet, informatica zit vol, en biologie is niet handig… Wat blijft er over: Frans en Grieks… Ik weet dus niet wat ik moet kiezen ik wilde liever niet nog een taal omdat ik dit jaar al best moeite heb met 6 talen in totaal (nl, eng, fa, du, la, gr ) het is wel mijn sterkere kant, maar soms wat verwarrend.

Is er iemand die zo een soort zelfde probleem heeft (gehad). En wat deden jullie toen? Of wat zouden jullie mij aanraden om te doen?

Ja. Wij vonden dat het nergens opsloeg dus waren we naar onze mentor gegaan en die ging kijken of ze iets kon regelen. Want wij (lees: 6 leerlingen) hadden ook een bepaald vak gekozen maar kon dus ook niet doorgaan omdat het te ‘duur’ was. Ze hebben toen geregeld dat we met 3 verschillende klassen in een klas (dus ook verschillende niveaus) het vak konden volgen.

Dus gewoon door blijven zeuren of een ouder naar school laten bellen en dan vragen of er écht niets geregeld kan worden :’)

Oh oke, ik heb net idd een mailtje gekregen van die decaan, we moeten nu een reden geven waarom we per sé tekenen willen kiezen, en waarom de overige vakken niet… Of het werkt geen idee, hopelijk wel… En anders nog een taal wauw :hammer:

Misschien een rare vraag, maar waarom is biologie niet handig? Bij ons op school zijn er 3 biologie klassen waarvan 1 hele klas een cm of em profiel heeft.

Mijn decaan zei zelf dat het een hele andere kant is dan de vakken die ik dan normaal heb gekozen, en ze zeiden ook dat je er rond klas 5/6 delen scheikunde bij krijgt, en dat vak heb ik niet

Ik zou contact opnemen met je decaan/mentor en gewoon blijven proberen. En als het echt niet lukt zou ik voor een taal gaan. Dat komt je altijd nog van pas

Bij ons waren er ook veel mensen van em/cm profielen met biologie. Het scheikunde gedeelte valt best mee en het is wel een heel ander soort vak als de vakken die je hebt, maar misschien is die afwisseling ook wel fijn (zou ik me zo kunnen bedenken).

Ik vind het wel raar trouwens dat ze eerst tekenen aanbieden en vervolgens doodleuk zouden kunnen zeggen dat het niet door kan gaan.

Oh oke, al snap ik het nut nogsteeds niet van Biologie in een CM profiel :’), maar ja dat laatste wat jij zegt vind ik nou ook…

9 mensen en dan de les niet door laten gaan? Dat kan volgens mij helemaal niet. De school biedt iets aan en zelfs wilde maar 1 leerling het, dan moeten ze het gewoon geven, ik neem toch aan dat die docent dan ook havo en de onderbouw lesgeeft? Wij zaten met 6 mensen bij Latijn en daar was ook gewoon een docent voor. Ik zou gewoon weigeren een ander vak te kiezen, de school biedt tekenen aan, dat heb jij gekozen, dus zij moeten ervoor zorgen dat je het ook krijgt.

Bij ons was er 1 meisje met Latijn en die kreeg het gewoon. Wat ben je voor kut school als je niet normaal les kan geven? Dan toch bij de havo klas? Dat maakt bij tekenen echt niks uit hoor.

Wij zaten met 9 mensen voor Frans, maar dat was ook gewoon doorgegaan. Ik weet niet of dat anders is omdat dat een modern vreemde taal is, maar in principe zou de school het gewoon door moeten laten gaan.

Ik snap het ook niet, bij ons hadden ook 2 of 3 mensen aardrijkskunde gekozen. Dat gaat ook niet door…

Hebben jullie zo’n kleine school dan? Of zijn er gewoon heel veel mensen met natuurprofielen?

Maar bekijk het eens anders: stel jij wilt de designacademie doen, of iets met ontwerpen. Dan heb je toch tekenen nodig lijkt me, de school biedt dat aan, maakt niet uit hoeveel mensen het volgen, als jij het nodig hebt voor je vervolgopleiding moeten ze het gewoon geven.

Nou, op onze school zitten zo’n 12 à 1300 leerlingen, maar ze hebben vanaf vmbo Basis tot VWO, onze vwo 3 afdeling bestaat uit 2 klassen van ongeveer 30 mensen per klas. De meeste mensen gaan inderdaad een natuurprofiel doen

In mijn examenjaar vwo zat ik in een klas met 22 mensen en er waren geen andere vwo-klassen. Enorm veel klassen bestonden dus uit minder dan 10 leerlingen. Vakken als maatschappijwetenschappen en M&O en informatica werden samen met de havo gegeven. Je school kan heus wel iets regelen, je moet blijven pushen, anders is het echt belachelijk.

Wij zitten nog niet eens met 8 mensen bij VWO kunst. Wij hebben in de 4e met 4 havo gezeten voor kunst. Nu in de 5e zaten we met 6 vwo. Gaat allemaal prima. Voor kunstgeschiedenis is de stof hetzelfde, alleen bij VWO iets moeilijker dan bij HAVO. De praktijk opdrachten zijn gewoon hetzelfde. Ik zou het een beetje onzin vinden om geen kunstlessen te geven, terwijl er wel vraag naar is. Klassen kun je makkelijk combineren bij een vak als kunst.

Wat een onzin. Ik weet nog dat er bij mij in de 4e maar 3 mensen scheikunde hadden gekozen. Dat vak werd gewoon nog gegeven aan die 3 mensen

Ja, we moeten nu op de mail argumenten geven, waarom we zo graag tekenen willen kiezen, en waarom liever die andere vakken niet. Dan was er nog een KLEIN kansje dat we gecombineerd kunnen worden bij een andere klas. Maar als het goed is hebben we 2 of 3 uur tekenen volgend jaar, en dan als je bijvoorbeeld met havo moeten, dat moeilijk ingeroosterd kan worden ofzo?

Dit vind ik echt belachelijk, je kan toch niet een vak aanbieden en vervolgens zeggen dat het niet door kan gaan? Wij zaten bij Grieks ook maar met z’n 6en en bij tekenen zaten maar 2 mensen, dat lieten ze ook gewoon doorgaan (tekenen wel in combinatie met 5vwo klas en kunstgeschiedenis samen met handvaardigheid). En dat informatica ‘vol’ zit, vind ik ook niet kunnen. Het is toch niet ‘wie het eerst komt, wie het eerst maalt’ met profielkeuze? Ik vind dat echt oneerlijk.

Het moet te doen zijn om tekenen te combineren met een havo klas lijkt mij. Ook al is het moeilijk in te roosteren, roosters maken is sowieso al heel erg moeilijk. Dat betekent niet meteen dat het onmogelijk is. Ik hoop voor je dat het geregeld kan worden!

Ja ik hoop ook dat het geregeld kan worden, want die 4 havo combinatie kan nog een optie zijn. Maar toen zei de decaan weer: ‘Ja dan hebben jullie weer hetzelfde verhaal in 6 vwo, want dan is havo weg…’ Daar zal toch ook wel een oplossing voor zijn? Wij zitten nu al met Latijn en Grieks met 4 Gymnasium gecombineerd. Dus waarom zou dat met tekenen niet kunnen?