Geen talent

Ik zit al een tijdje met deze vraag en natuurlijk kunnen andere mensen deze niet voor mij beantwoorden maar misschien zijn er wel tips of mensen die dit ook meegemaakt hebben?

Ik zit nu in de derde, en moet dus binnenkort mijn keuze gaan maken qua profielen etc. We moesten gaan denken over je passies, talenten, wat je later wilt worden en eigenlijk heb ik niet echt interesses in de meeste beroepen en heb ik geen idee wat ik later wel zou willen worden.

Ik heb er wel vaker en eerder over nagedacht, maar eigenlijk heb ik helemaal geen ‘passies’ of ‘talenten’. Ik vind dingen wel leuk, maar dan ben ik er niet goed in of heb ik er geen talent voor. Ik kwam erachter dat ik eigenlijk nergens een talent voor heb… Ik ben in alles middelmatig, dus niet slecht maar ook niet goed. Ik heb totaal geen idee van wat ik later wil worden, en aangezien ik ook nergens écht goed in ben zou ik totaal niet weten welke richting/welk profiel ik moet gaan kiezen.

Ik vind dit erg lastig, en vraag me af of jullie dit misschien ook hebben ervaren, en hoe jullie het aangepakt hebben?

Alvast bedankt xx

Ik herken dit heel erg! Wat ik toen heb gedaan is gewoon een vrij breed profiel kiezen, zodat ik nog wat langer kon nadenken en nog vrij veel kanten op kon.
En gewoon in ieder geval beginnen met wegstrepen van dingen die je sowieso niet wil (als die er zijn).

Je kan je ook alvast gaan oriënteren op vervolgopleidingen; wie weet kom je ineens iets tegen wat je heel erg aanspreekt (of juist opleidingen die je totaal niet wil).
Succes in ieder geval, ik hoop dat je eruit komt!

Ik had ditzelfde een beetje toen ik op de middelbare school zat. Ik had geen specifiek vak waar ik in uitblonk en waarvan ik wist dat het iets voor mij was.
Maar ik ben gewoon gaan nadenken wat me wel en niet leuk lijkt en zo kan je al best wat dingen afstrepen.
Wat ook kan helpen is van die beroepentesten doen. Vaak komen er heel veel bullshit beroepen uit, maar het is vaak wel duidelijk in welke richting je een beroep zou kunnen gaan zoeken.

Daarnaast kun je ook gewoon nog niet ontdekt hebben waar je goed in bent of niet doorhebben dat je ergens heel goed in bent.

Dit heb ik ook gehad! Wat ik toen heb gedaan was eerst kijken wat ik absoluut niet wilde; dat was alles met gezondheid/verzorging/techniek etc. Dus bleven er nog maar 2 profielen over (C&M en E&M), toen ben ik voor E&M gegaan omdat dat die de meeste mogelijkheden in de toekomst gaf.

Misschien kun je het voor jezelf op die manier ook een beetje wegstrepen.