Geen straf voor spijbelende leerling wegens pesten

http://wLEIDEN - De voorwaardelijke werkstraf die een oud-leerling van het Da Vinci College had gekregen voor spijbelen is donderdag door het Gerechtshof in Den Haag van tafel geveegd. Eerder veroordeelde een lagere rechter hem tot een voorwaardelijke werkstraf van 40 uur. De jongen was daar tegen in beroep gegaan. Hij zei dat hij zich niet veilig voelde op school.

De jongen was van eind augustus 2015 tot eind november 2015 niet op school. Mede-leerlingen zouden hem geregeld met boeken, pennen en natte proppen bekogeld hebben, soms zelfs met tafels, stoelen en scharen. Ook zou de jongen worden gepest en geslagen.

Het Openbaar Ministerie vindt toch dat de jongen toch naar school had gemoeten en eiste een voorwaardelijke werkstraf van 30 uur. Het gerechtshof vindt wel dat hij schuldig is aan lesverzuim maar legde de jongen donderdag geen straf op.

www.omroepwest.nl/nieuws/3250026/Geen-straf-voor-oud-leerling-Da-Vinci-College-Leiden-vanwege-spijbelen

Ik vind de inhoud van het bericht wel erg ver gaan… Ik heb ook te maken gehad met pesten op de middelbare school waar docenten niet adequaat op reageerden, maar dit? Gooien met scharen en stoelen naar een leerling?
Je ziet ook nu in deze tijd door social media etc. dat er steeds meer aandacht komt voor pesten, maar het verbaast me dat het pesten van nu anders en heftiger lijkt te zijn dan in mijn middelbare schooltijd. (Waar het al heel erg ver ging, o.a. leraren bedreigen met een stoel maar niet dat ze ook echt gegooid werden.)

Ander mediabericht: http://www.omroepwest.nl/nieuws/3239418/Scholier-wil-geen-straf-voor-lesverzuim-Het-was-voor-mij-niet-veilig

Ik zou ook gaan spijbelen als dat gebeurde op school.

Ik hoop dat ze die jongen wel vertellen dat spijbelen natuurlijk geen oplossing is. Maar als er geen regelingen of maatregelen tegen het pesten zijn, vind ik niet dat je het slachtoffer daarom moet straffen als die gaat spijbelen.

Laten ze hier van leren en gaan kijken wat ze kunnen doen om de pesters en het slachtoffer te kunnen helpen.

Nja we weten ook niet zoveel over de achtergrond… Het is een beetje dom om weg te blijven van school zonder een erkende geldige reden, maar misschien hebben die ouders aangegeven dat de school de plicht heeft om te zorgen voor een veilige leeromgeving en dat ze hun kind niet gaan dwingen naar school te gaan omdat het er niet veilig is?

Van wat ik begrijp zit die jongen nu wel op een andere school en gaat het daar wél goed.

Al is het knap lullig voor andere leerlingen op die eerste school die misschien ook wel gepest worden en dan mogelijk door dezelfde pesters… Hoop dat daar inmiddels actie tegen wordt ondernomen…

Ik snap niet hoe dit überhaupt bij een rechter is terechtgekomen als het zo is zoals het in dit artikel beschreven staat. Zelfs ben ik ook met school gestopt, door omstandigheden die vergeleken met dit niks voorstelden. Ik heb nooit een rechter gezien.

Ik ken iemand met ongeveer deze schoolervaring:
Tot december klas 3 vmbo: ja school is leuk ben van basis naar kader gegaan is beetje moeilijk maar leuk ik heb veel vriendinnen op school
December klas 3: ik ga naar een andere school want ik word gepest omdat ik geen drugs gebruik
Periode daarna: Ik ga niet naar school omdat ik gepest wordt
Zomer daarna: Overstap mbo2 (volgens mij kan dat niet eens meer zonder diploma en moet je nu naar 1)

Echt wtf zo’n raar verhaal ZE BLIJFT GEWOON EEN HALF JAAR THUIS??? Ik vraag me af hoe serieus dat verhaal over dat pesten is in haar geval maar ze was toen volgens mij net 16 en gewoon leerplichtig. Hoe zij het vertelt lijkt meer als dat ze een keer is gepest in haar hele leven en meteen wegblijft van school alleen daarom.
De school had ook wel in kunnen grijpen door met die ouders te praten. Maar op de basisschool is een van die ouders ooit ruzie gaan maken op school om een hele lompe reden (ze wilden haar op een andere school zetten omdat ze de stof makkelijk vond, terwijl het helemaal geen uitblinker was, ze scoorde volgens mij zelfs iets onder het gemiddelde) dus ik denk dat de ouders ook een grote rol hebben.
Misschien hebben die ouders later ook wel een boete gekregen van leerplicht of zelfs dat meisje zelf, dat weet ik niet.

Maar ik gok dat de laatste 5 jaar ze veel strenger zijn geworden met het aanpakken van spijbelaars en thuiszitters… Vraag me af of het nog wel mogelijk is dat kinderen gewoon weg kunnen blijven van school als hun ouders een grote mond hebben.

Sws vind ik het dom om te weigeren naar school te gaan, al is het alleen omdat sommige kinderen door een ziekte momenteel niet naar school kunnen maar wél gemotiveerd zijn.

Ik zou als ouder mijn kind dan ook thuis laten blijven.

Dit vind ik wel apart:

[font=inherit]Relatief verzuim (spijbelen) komt voor rekening van het kind, als het spijbelen aan zijn of haar eigen gedrag te wijten is. De ouders worden in principe alleen vervolgd als het spijbelen mede door hen veroorzaakt is. Dus als zij al van alles hebben geprobeerd om hun kind naar school te krijgen, worden ze niet vervolgd. Of het OM daadwerkelijk tot vervolging overgaat, bij het kind dan wel de ouders, hangt af van de situatie. Daarover zijn afspraken gemaakt met de leerplichtambtenaar.
[/font] Ik heb geen idee hoe het in de praktijk werkt met ouders vervolgen, maar in de media staat niks over gevolgen voor de ouders van de gepeste jongen. Wilden zij dat kind wél naar school sturen maar lukte dat niet, of laat justitie dit soort dingen liggen omdat het teveel kost om ook elke keer ouders die hun kind steunen in het spijbelen voor de rechter te slepen?

Overstap naar niveau 2 is nog mogelijk. Ik had zonder diploma op niveau 3 terecht kunnen komen, maar ik heb er toen voor gekozen om op niveau 2 te blijven. Een boete is geloof ik vrij uitzonderlijk bij dit soort gevallen. Ik geloof dat dat bijna alleen wordt gedaan bij ouders die hun kinderen laten spijbelen voor bijvoorbeeld vakanties. Alle jongeren die ik ken die voor de rechter hebben moeten verschijnen kregen een waarschuwing of een leerstraf/verwijzing naar halt. De ouders werden in deze gevallen niet vervolgd of kregen een waarschuwing.

Ja dat met die boete voor de ouders dacht ik al. Dat ouders een boete krijgen voor vakanties lijkt me logisch, het kind is (meestal) niet degene die thuis de vakanties inplant dus die kan daar niks aan doen. Ik heb eigenlijk ook nooit gehoord dat spijbelende kinderen hun ouders ook een boete krijgen. Zal wel te maken hebben met dat er niet genoeg capaciteiten zijn om onderzoek te doen naar de rol van de ouders en om ze eventueel te vervolgen.

Overigens snap ik niet waarom er moeite wordt gedaan om een strafblad voor de spijbelende leerling waar het om gaat in de OP aan te maken. Op het strafblad staat nu dat het kind schuldoplegging heeft gekregen zonder straf. Oké, en nu? Is er überhaupt één werkgever in Nederland waar het kind nu geen VOG voor kan krijgen wegens spijbelen van school omdat hij gepest is? (En ik weet dat als je wilt werken bij de politie of AIVD dat ze dan heel streng zijn, maar als die jongen dat al wil, valt dit dan niet gewoon onder “jeugddelicten” of “doet er niet toe”? O_o)

Wat me vooral verbaast eigenlijk is dat dit op het Da Vinci college is. Dat is toch een mbo? Dan zijn die mensen toch minimaal 15 en vaak wel een jaar of 16, hoe haal je het dan nog in je hoofd om zo ver te gaan met pesten? Ik dacht dat dat op zo’n leeftijd niet al te veel meer voorkomt, en al helemaal niet met het gooien van scharen en tafels

Wauw sinds wanneer laten docenten/leraren het pesten zo ver gaan? Dit is toch niet normaal? Ik had als ouder mijn kind ook thuis gelaten als het zo ver was gekomen. Dat hij dan gestraft wordt voor het feit dat hij gepest is vind ik echt niet kunnen. Dat is gewoon de omgekeerde wereld. Die jongen zou privélessen moeten krijgen en die pesters moeten een trap voor hun hersens krijgen.
En wat L zegt, heeft hij nu inderdaad een schuldoplegging zonder straf voor spijbelen? Of wordt dit kwijtgescholden wanneer hij 18 wordt?

Ik zit bij dit soort rechtszaken als griffier en mijn ervaring is dat in best veel gevallen het kind samen met één van de ouders voor de rechter moet komen. Voor de tijd wordt door het OM al gekeken in hoeverre de ouders het verzuim tegengaan. Als het erop lijkt dat ze weinig of niet genoeg doen, moet zowel één van de ouders als het kind voor de rechter komen. Tijdens de rechtszaak wordt dan ook gekeken of het de ouder dan wel te verwijten valt dat het kind spijbelt. Als dat zo is, krijgt het kind vaak een (voorwaardelijke) taakstraf en de ouders een (voorwaardelijke) geldboete.

Nee hij is inderdaad schuldig verklaard zonder oplegging van straf, dat wordt niet kwijtgescholden als je 18 wordt.

Haha ik weet dat meerdere scholen zo heten…

In Leiden heb je een scholengroep Da Vinci die bestaat uit de volgende scholen:

• Da Vinci College Kagerstraat, mavo havo vwo
  • Da Vinci Lammenschans, basis kader mavo en ISK (afdeling voor kinderen uit het buitenland die dan na een jaar naar een andere school gaan)
  • Leonardo College, LOOT-school mavo havo vwo

Vroeger bestond Da Vinci Lammenschans uit een gebouw aan de Lammenschansweg en een nevenvestiging op de Sumatrastraat. Ik hoor er niet veel positieve verhalen over, ook in de tijd dat die school uit twee vestigingen bestond.
Al is het niet bekend om welke vestiging het pesten uit de OP gaat. Ik ken veel mensen van de Kagerstraat wat een beetje de “verzamelschool” is van leerlingen die weggaan van andere scholen, en die herkennen het beeld uit het nieuwsbericht helemaal niet. Maar dat zegt niets over hoe het er nu aan toe gaat.

Ik heb nooit op Da Vinci gezeten, wel op een andere school in Leiden en daar ging het al ver maar niet zoals in de OP. Ik zit al een paar jaar niet meer op de middelbare school, maar Leiden is/was ook wel bekend om de opmerkelijk hoge hoeveelheid slechte scholen waar leerlingen zich belachelijk gedragen wat de docenten toelaten. :’) Schaam me ook behoorlijk voor wat nu mijn “kennissenkring” is van de middelbare school. Docenten en directies laten veel te veel toe en moeten strenger zijn. (Al weet ik niet hoe alles in deze tijd eraan toe gaat, iig gaat het op een Da Vinci College dus niet zo heel goed.)

Wow soms wil ik hier om gewoon leraar worden. Sommige leraren doen NIKS een jongen noemde een meisje bij ons in de klas hoer en mijn leraar zei gewoon echt niks. Ik dacht wtf gebeurt hier nou, ze is je leerling die ga je beschermen.
Maar dit gaat echt te ver. Ik zou die pesters maar hard aanpakken ipv die jongen.

Ik ga niet de naam van de school noemen. Maar op de school waar ik zat gebeurde dit: Jongen deed helemaal niks, gymleraar stuurde hem eruit om hem te pesten. (Reden: Shirtje mag niet want daar staat een poppetje op die een drankje drinkt) Vervolgens loopt na de les die docent door de school heen en roept hij naar de administratie “is die autist al langsgeweest voor een eruitgestuurdbriefje?”
Die ouders hebben uiteindelijk wel gelijk gekregen na een klacht bij de directie (Die docent moest een excuusbrief schrijven waar doodleuk in stond “Maar hij begon!”) maar docenten pesten soms ook mee en ik ken die docent hij pest al jaren waar de directie niet heel veel tegen doet…

Wat wel cool was was dat de hele klas die jongen wilde steunen door hetzelfde shirt te gaan kopen en die allemaal aan te trekken tijdens de gymles :grinning_face_with_smiling_eyes:

Ik snap die jongen heel goed. Ik zou ook niet meer naar school willen als er zo tegen mij gedaan wordt. Leren kan je zelf thuis ook uit boeken en sociaal leren zit er op deze manier niet in. Dat de school hier niet heeft ingegrepen vind ik echt heel erg.

Nee idd. Ik hoop dat die jongen of zijn ouders uiteindelijk ook aangifte hebben gedaan, want dit was niet eens “normaal pesten” maar volgens mij zelfs strafbare mishandeling. (Zoals dat met tafels en scharen gooien)

Pesten is überhaupt niet fijn en je kan er iets van overhouden enz. maar idd. dit valt toch onder zoals X al zei ‘Strafbare mishandeling’.
En pesten is sowieso al ‘verboden’/niet toegestaan op scholen. Maar tafels,scharen,spullen gooien naar iemand is erger dan pesten.
Ik hoop ook dat de leerkracht dan ook met de pesters heeft gepraat (eventueel politie bijhalen ofz.)