Hallo allemaal, sinds de kerstvakantie heb ik echt een hele rare slaapritme.
Ik slaap pas in de nacht rond 5/6 sta ik om 7 op ga ik naar school kom ik terug ga ik meteen slapen en dan weer hele nacht wakker. Deze 2 weken was ik zo moe dat ik echt niet naar school kon, soms word ik wat extra vroeg wakker zodat ik wel kan slapen in de avond maar lukt me nog steeds niet dan. Bijv gister sliep ik rond 8 in de ochtend en werd wakker om 2 zodat ik in de avond vroeg kon slapen, ik viel rond 12 in slaap werd ik 2 uur in de nacht wakker, sliep ik weer door nu is het 04:45 en ben ik weer wakker. Ik ben echt radeloos en dit belemmerd echt mijn dagelijkse leven, lig de hele dag in bed. Kan iemand me aub helpen ?
Ga je op een vast moment slapen? Want dat helpt in het opbouwen van een ritme. Je zou eventueel wat melatonine in kunnen nemen voor het in slaap vallen.
Wat ook echt belangrijk is, is dat je niet meteen 5 uur slaapt als je smiddags thuis komt. Probeer dan een uurtje te gaan slapen, anders kom je zeker niet meer in slaap 's avonds.
Persoonlijk zou ik zeggen: vooral niet 's middags na school naar bed gaan! Door 's middags te gaan slapen heb je die slaap 's avonds namelijk minder nodig en krijg je daar 's nachts weer last van. Zo haal je je ritme alleen nog maar meer overhoop.
Dus: 7 uur opstaan, naar school gaan, 's middags als je thuiskomt wakker blijven (ga dingen doen zodat je niet de neiging krijgt om te gaan slapen; sporten, buiten wandelen, schoonmaken, klusjes etc.). Rond half 10 naar boven, douchen en rond 10 uur gaan slapen. Hou dit ritme een aantal dagen/weken vol, dus tijdelijk ook in de weekenden en je zult merken dat je ritme langzaam weer “normaal” wordt. En wat Nox ook zegt, ga eventueel op zoek naar melatonine-tabletjes om de slaap beter te vatten.