Geen respect, voor je geloof

Herken je dat, dat mensen geen respect voor je hebben omdat je bijv. Christen of Moslim bent. Leraren die zeggen dat mensen in een God geloven gek zijn of psychisch gestoord.
In deze topic kan je tips aan elkaar geven, hoe je het beste met deze moeilijke momenten om kan gaan.
Mijn verhaal:
Ik ben christen (niet streng). mijn klasgenoten ( MBO verpleegkundige) weten dat ik christen ben en naar verschillende events ga en naar de kerk. Helaas maken veel klasgenoten mijn geloof belachelijk met het expres noemen van scheldwoorden zoals ‘‘GVD’’ of ‘‘Jezus Chistus’’.
Sommige leraren noemen zulke woorden ook. Deze weten niet dat ik christen ben.
Hoe kan ik het beste mee om gaan?

Wat ik zelf al doe:

• als de leraar het te bont maakt, luister ik niet meer naar de leraar. of steek ik me vinger op om er wat van te zeggen (dit is trouwens best normaal bij mij op school)
  • Mijn vrienden schelden en stellen ook wel eens moeilijk vragen war ik vaak geen antwoord op heb. Ik leg ze dan meestal uit dat ik niet alles weet en als ze antwoorden willen, ze dan maar een keer moeten meegaan naar de dominee of het moeten opzoeken op internet. voor het schelden weten mijn vrienden dat ik het niet fijn vind, ze houden hier meestal wel rekening mee. soms flapt er meestal iets uit, maar zeggen dan ook meestal sorry.

Ik hoop dat meerdere mensen met dezelfde problemen (gelovig of niet) hier hun hart kunnen luchten en tips aan elkaar kunnen geven.
alvast bedankt
[/list]

Ik vind het uberhaupt nogal wat als jij je leraar moet vragen wat rustiger te doen.
Ikzelf geloof niet en scheld ook wel eens zonder erbij na te denken. Dat zul je er nooit helemaal uitkrijgen denk ik dus zou ik zeggen van; probeer er niet naar te luisteren.
Maar je kan inderdaad wel aangeven dat je dat niet fijn vind, wordt er waarschijnlijk toch wel meer rekening mee gehouden.

En die klasgenoten die je express pesten ermee, probeer er niet naar te luisteren. Ze zijn gewoon kinderachtig en proberen stoer te doen.

Ik herken het wel ja! Ik heb alleen nog nooit een leraar horen schelden behalve ‘shit’, en dat gaat al per ongeluk! Ik vind het heel erg vreemd dat ze dit doen. Als het niet ophoudt, zou ik niet schromen om er mee naar de directie te stappen. Niet eens omdat je gelovig bent, maar leraren hebben een voorbeeldfunctie en horen dit gedrag niet te vertonen. Daar mogen ze zeker op aangesproken worden.

Ik vraag me wel af of je klasgenoten die scheldwoorden gebruiken om jou belachelijk te maken eerlijk gezegd. Misschien voelt het zo…
Maar ik vloek zelf ook best veel, maar gebruik niet bewust ‘godverdomme’ om daarmee gelovigen te kwetsen.

Wat ik wel heel bizar vind is dat jouw leraren zeggen dat gelovigen psychisch gestoord zijn. Dat gaat echt veel te ver.

Ja, ik herken het ergens wel. Niet het schelden, dat heb ik mijn vriend al afgeleerd en zijn familie doet het soms nog wel eens, maar dat negeer ik dan maar.

Maar ik zit in een wetenschappelijke richting en hoewel iedereen me daar wel respecteert, merk ik dat er in de lessen vaak iets naar voor komt waaruit je kan opmaken dat de prof vindt dat gelovigen maar dom zijn.

In films enzo zie je dat trouwens ook nog wel eens. Als je er op let merk je dat in veel komedies er gelachen wordt met iets van God of Jezus of Christenen in het algemeen. Zijn dan ook films die ik afzet. Komieken zelf kunnen er ook veel van trouwens. Ik weet dat dit al verder gaat dan je vriendenkring enz. maar dan weet je ook wel meteen wat de algemene gedachtegang is.

Wow, ik vind het behoorlijk onbeschoft dat jij je leraar vertelt wat hij moet doen. O.o
Het is een volwassene, jij bepaald niet wat hij wel of niet kan zeggen.

Ik vind het juist heel goed van de TS dat ze er wat van durft te zeggen. Ik vind dat je als leraar het echt niet kan maken om dit soort kwetsende uitspraken te doen, je hebt een voorbeeldfunctie.

@ TS:
Ik heb inderdaad net als Daenerys ook wel meegemaakt dat leraren en professoren lieten doorschemeren dat geloof in God toch wel onzin was omdat het in hun ogen niet samen ging met wetenschap. Hoewel ik hierbij soms al dacht: “nou dit is niet echt vriendelijk tegenover de gelovigen hier in de zaal” is het gelukkig nooit op zo’n botte manier gegaan als jij beschrijft.

Ik denk wel dat mensen het schelden niet altijd met opzet doen hoor, dus dat zou ik proberen een beetje te negeren.

Maar van zulke uitspraken als dat mensen die in God geloven gestoord zijn mag je echt wat zeggen en zoals anderen al aangaven misschien ook naar de directie stappen.

Maar het is toch zo dat als jij gelooft je niet scheldt met ‘gvd’ en ‘jezus christus’ en die dingen. Het is jouw geloof, dus jij scheldt daar niet mee.
Maar ik snap niet waarom anderen, die niet geloven, daar niet mee mogen schelden.
Nee ok, het is niet netjes en toont geen respect, maar dat doet schelden sowieso al niet. :’)
Ik neem mensen die in iedere zin een scheldwoord gebruiken (of in ieder geval veel schelden) gewoon niet serieus.

Schelden is zo relatief en heel anders dan vloeken. Ik vind schelden minder erg dan vloeken. Ik ben zelf ook gelovig en ik kan me er meer aan ergeren als mensen de hele tijd ‘gvd, godsamme of jezus’ roepen dan dat ze een keer ‘kut’ roepen. Dat doe ik zelf namelijk ook vaak zat. :’) Ik vind vloeken eigenlijk een beetje het zwartmaken van een bepaald persoon (zoals God/Jezus), terwijl een woord als ‘kut’ verder op niemand betrekking heeft.

Ik kan mensen niet verbieden om te vloeken (of om bijv. erge ziektes te gebruiken in hun spreken), maar ik vind wel dat je mag aangeven dat je het vervelend vindt. Mijn mening is dat iedereen zich zoveel mogelijk op zijn/haar gemak moet voelen in een openbare ruimte. Rekening houden met elkaar is zo moeilijk niet.

Hij is net zo goed onbeschoft bezig. Als hij haar op die manier belachelijk maakt, vind ik wel dat ze daar een reactie op mag geven.

Wat ik zelf erg vervelend vind is dat als iemand ‘kanker’ roept dat nooi oke is. (Altijd onder het argument dat je er mensen mee pijn doet) Maar goed hard vloeken met gvd etc. hoor je niemand over.

Ja omdat kanker een ernstige ziekte is. Het geloof is (sorry) niet voor iedereen belangrijk.

Ik denk eigenlijk niet dat mensen puur met die dingen vloeken om je te pesten hoor. Ik zeg zelf ook wel eens iets van ‘ugh jezus’ of ‘godsamme zeg’ maar dat is puur omdat het geloof voor mij niks voorstelt en niet omdat ik mensen wil jennen.

Dit ja. Ik denk dat een groot deel van de mensen echt niet bewust vloeken om iemand te pesten of te kwetsen. Op zich snap ik wel dat het vervelend is, maar aan de andere kant vind ik ook wel dat hier wat overdreven wordt. Maargoed, ik ben dan ook atheïst en kan me totaal niet druk maken om dit soort dingen. Ik vloek ook weleens, maar echt niet om iemand te pesten of om iemand belachelijk te maken.

Ja tuurlijk, want een leraar denk er inderdaad heel bewust over na dat zij gelovig is, wat ze dus niet weten, en om te pesten zegt hij godverdomme. -.-’
Ik vind het altijd zo’n gezeik, Jezus en godverdomme worden meestal niet gebruikt om iemand te pesten.

Ja dat is waarschijnlijk ook wel weer waar.

Ik denk niet dat mensen met kanker schelden puur omdat iemand mee te kwetsen, maar dat maakt het ook niet opeens oke. Vind ik erg krom.

Nee maar kanker is wel iets ergs voor de gehele bevolking terwijl een groot deel van de bevolking weinig tot niets om het geloof geeft.

Wacht maar tot je eens godverdomme in een klein grafdorpje zegt :"). Ik heb nog nooit zo veel boze oude wijven op me gehad. Maar het feit is je kunt niet met alles en iedereen rekening houden.

Maar kanker is wel iets waar een groot deel zich in kan vinden, dit zal bij het geloof beduidend minder zijn.