Geen OV, niet OK! (Discussieër mee!)

[i]Hoi,

Ik weet niet of jullie er van gehoord hebben… Maar hier in de regio Noord Brabant gaan ze de dienstverlening van het Openbaar Vervoer omgooien, waarbij er ineens ook belachelijk dure busabbonementen komen, had ik gehoord. Nu betaal je er in Noord Brabant ¤27,00 voor, en had ergens gelezen dat ze er ruim ¤20,00 euro er bovenop willen doen.

Er is zelfs een officiële petitie geopend voor MBO’ers die aan de OV moeten.

De stelling; MBO’ers zijn net als HBO’ers en WO’ers, normale studenten die ook een OV verdienen, ookal zijn ze wat jonger.

*Zie hier de petitie http://www.geenovnietok.nl/[/i]

Weer de oude busabbo prijzen terug :|? dat is echt killing! Ik betaal al 2 jaar nu de bus omdat ik eind april jarig ben, krijg ik pas het jaar erop mijn ov.
Alsof ik dan de staat, het ov nog niet genoeg heb gesponserd met ruim 4.000 euro voor bus & trein kosten.

[i]Ik vind het ook nergens op slaan.

Ook al gehoord dat de regering studiefinancering wil gaan beperken tot het minimum (¤0,-), omdat ze moeten bezuinigen, in Den Haag.

En maar roepen; Jongeren moeten naar school!
Als je naar de kosten kijkt, ben je beter af als je niet op school zit dan wel… zoals het er nu voor gaat staan[/i]

Met studiefinanciëring is het echt erg…Mijn moeder kon niet werken en ik heb geen pa, en mn zus krijgt maar 75 euro…

volgens mij was dat van studiefinanciering alleen maar omdat mensen zogenaamd op hunzelf wonen dus een hogere beurs krijgen, dat willen ze aanpakken! =) of heb ik het nu fout?

ik heb ook moeten wachten op mn OV =) het is lullig mja het is niet anders!

“xPeet schreef op 14 December 2009 @ 21:49~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~[/message]:~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~[/b]
Met studiefinanciëring is het echt erg…Mijn moeder kon niet werken en ik heb geen pa, en mn zus krijgt maar 75 euro…”

hebben jullie die aanvullende beurs dan wel aangevraagd?? want dit is wel heel karig!
maar t kan misschien zijn dat je moeder veel verdiende toen ze wel werkte? misschien zijn ze daar vanuit gegaan?
ik zou er als ik jullie was achteraan gaan!

Ja, hadden we allang gedaan… MIjn moeder heeft nooit echt gewerkt, eventjes in de schoonmaak.

Mijn vader heb ik geen contact mee, maar die betaalde ook geen alimentatie etc.

Nu is mijn moeder overleden dus ligt het helemaaal anderss.

Ik ben in augustus jarig. Ik moet het de eerste 3 maanden van mijn studie (wel WO) zonder OV doen, alleen dat al vind ik goed kut. Een studentenportemonnee is helaas nog steeds niet ruim. En nu de studiefinanciering ook nog bevroren is valt het al helemaal niet mee.
Maar, Noord-Brabant was juist net lekker bezig, de nieuwe dienstregeling komt voor mij goed uit, “De Bus, Beter Dus” is supergoedkoop en dus ook awesome en ik heb de laatste paar dagen zelfs gehad dat de bus op tijd reed. Niet normaal :O.

Anyway, ik denk dat iedere student, MBO, HBO of VWO recht heeft op gratis openbaar vervoer naar de studie. Immers, mijn nichtje moest iedere dag van Boxtel naar Eindhoven voor de kappersschool en die moest ook iedere dag een goeie 30 km op en neer tuffen. Daarvoor heeft ze van haar ouders maar een scooter gekregen, want het openbaar vervoer is gewoon achterlijk duur.

Ik vind dat ze strenger moeten aanpakken op mensen die studiefinanciering hebben en uitwonend zijn, maar gewoon thuis wonen.

Hé, die snap ik even niet… Zou je het uit willen leggen wat je ermee bedoelt?

Dat erg veel mensen een vals adres opgeven, zodat ze alsnog over de 300¤ stufi krijgen, terwijl ze gewoon thuiswonen en recht hebben op een miezerige ¤75,-.

die 75euro is voor mbo-studenten he, hbo’ers en wo’ers krijgen meer.

OT: dat mbo studenten ook een ov-kaart moeten, vind ik een beetje dubbel. heb er geen goede mening over. aan de ene kant vind ik het vanzelfsprekend dat ze er minder recht op hebben, aangezien er veel meer roc’s in nederland zijn en de GEMIDDELDE reistijd van een mbo-scholier dus lager is dan die van hbo’ers en wo’ers. Maar uiteraard zijn er dan opleidingen, zoals de kapperschool, die niet overal zitten, waardoor ook sommigen van deze scholieren veel moeten reizen en zo dus op kosten worden gejaagd. Ik vind wel, dat als ze besluiten mbo’ers een ov te geven bij aanvang van studie, dat ze dan hooguit 7 jaar recht daarop hebben, net zoals de hboérs en wo’ers

Ja, dat vind ik ook. Ze zouden misschien zelfs onderscheid kunnen maken tussen mensen die op kamers zitten omdat het (bijna) niet anders kan en mensen die het gewoon willen. Er zijn zat mensen die maar een kwartiertje of een halfuurtje van hun school af wonen en toch op kamers gaan, maar dat heeft dan niets met je studie te maken. Dus eigenlijk vind ik het niet helemaal terecht dat je daar dan studiefinanciering voor krijgt.

Oja, en met de stelling ben ik het helemaal eens. Ik heb dat altijd zo’n vage regeling gevonden…

die zin snap ik ff niet? bedoel je dar mbo-ers maar 75 krijgen?
want ik zit op het mbo en krijg 325, zonder dat ik uitwonend ben.
Moeder werkt niet+nog studerende broer = veel studiefinanciering
Mijn broer krijgt juist minder omdat die op het hbo zit, omdat hij zn mbo heeft afgesloten en hij dus eigenlijk al een baan kan gaan zoeken en de ibgroep dat dan ‘luxe’ noemt, om het zo maar te zeggen.

Maar met de stelling ben ik het ook eens, ik was 16 toen ik op het mbo kwam en mn ouders moesten toen steeds zohn maand ov voor me kopen. nu zit ik in mn examen jaar heb der geen last meer van

Ik vind dat MBO’ers ook hun OV moeten krijgen.
Example; ik ben 16 als ik van 't VWO kom, even oud als een iemand die VMBO volgt en MBO gaat doen.
Dus wat is het verschil, 16 jaar en WO, of 16 jaar een MBO?

niks?

Ik vind dat de overheid MBO’ers beperkt in wat ze kunnen. Er zijn vast genoeg MBO’ers (ik ken er niet zo heel veel) die best aspiratie hebben om ergens anders te studeren, die op kamers willen om in een andere stad de opleiding te volgen die ze wél willen doen (er zijn MBO’ers die niet hun opleiding van keuze kunnen volgen omdat het te ver weg is, toch?). Serieus? Waarom krijgen wij HBO/WO’ers meer kans dan MBO? Slaat toch gewoon nergens op?

vind ik ook. mbo’ers die worden echt onderschat.
ik wil ook supergraag gewoon naar een grotere stad toe.
maar de trein kosten zijn gewoon super duur om zo te betalen.
echt achterlijk.
dan kan je gewoon wachten tot je 18e.

nee vind ik niet

dan krijg je zo’n aanvullende beurs, die 75 euro is de basisbeurs, als je ouders bijv dus genoeg verdienen. Dat je broer minder krijgt, zal vast ook wel weer zo’n regeling zijn.ik weet in ieder geval dat als je op het hbo of WO zit (begint), dan krijg je het aantal maanden dat je studie standaard heeft (dus zonder studievertraging) studiefinanciering en je kan 3 jaar bijlenen en je hebt dan dus je studie+3 jaar recht op ov, maar je moet die 3 jaar natuurlijk wel studeren. Om even mijn eigenvoorbeeld te geven:
ik heb 2 jaar WO gedaan, ik zou toen 6 jaar stufi krijgen (geneeskunde). na die 2 jaar ben ik gestopt en ging ik een 4 jarige hbo-studie doen. Dat betekent dat ik nu 4 jaar stufi zou krijgen, maar daarvan heb ik er al 2 gebruikt op het WO, dus ik krijg nog maar 2 jaar stufi. Straks na die twee jaar kan ik gaan lenen, en heb ik nog steeds recht op een OV.

Ik vind dat de financieringsregelingen voor elke student gewoon gelijk moeten zijn.
Neem:

• Een student mbo krijgt pas studiefinanciering +ov na 18 jaar
  • een student hbo/wo ouder dan 18 als zij begint krijgt meteen studiefinanciering +ov
  • een student onder de 18 krijgt de eerste maand geen studiefinanciering +ov en daarna wel

Die regelingen zijn totaal onlogisch: waarom wordt niet gestimuleerd om je vooropleiding op een normale snelle manier te doen (dus geen 7 jaar havo maar 5) en waarom wordt het dan afgestraft door geen studiefinanciering +ov te geven?!

Wat ik ook raar vind is als je van mbo naar hbo gaat dat je dan opnieuw weer 4 jaar recht hebt op studiefinanciering +ov want als je van hbo naar wo krijgt heb je gewoon pech en krijg je niets meer.

Wel vind ik dat de basisbeurs lager mag zijn naarmate het niveau zakt: immers de collegegelden verschillen ook. mbo is iets van 950 en hbo 1550 dan mag de stufi ook wel hoger zijn want in verhouding word dan ongeveer evenveel bijgesprongen door de overheid/