Geen Nederlands? Dan geen uitkering.

Wie geen Nederlands spreekt en de taal niet wil leren, raakt binnen een jaar zijn bijstandsuitkering kwijt. De wet “Geen Nederlands, geen bijstand” moet volgend jaar al van kracht worden.

Dat staat in een wetsvoorstel van staatssecretaris Klijnsma, dat in alle stilte door het kabinet naar de Raad van State is gestuurd.

Gemeenten gaan over de bijstand en kunnen mensen korten op hun uitkering. Wie een bijstandsuitkering aanvraagt moet basaal Nederlands spreken. Dat betekent dat je eenvoudige gesprekken moet kunnen voeren over alledaagse dingen. Bij twijfel kunnen gemeenten dat toetsen. Spreek je de taal niet, dan word je verplicht de taal te leren.

Doe je dat, dan is er niks aan de hand, en kun je gewoon rekenen op een uitkering. Maar weiger je Nederlands te leren dan word je direct 20 procent op je bijstandsuitkering gekort. Blijkt na een half jaar dat je nog steeds verwijtbaar geen vorderingen hebt gemaakt, dan word je 40 procent gekort. En spreek je na een jaar nog steeds geen woord Nederlands, dan raak je je hele bijstandsuitkering kwijt en krijg je dus geen cent meer.

Staatssecretaris Klijnsma neemt met haar plannen een eerder initiatief-wetsvoorstel van de VVD bijna letterlijk over.

Bron: RTL Nieuws
Zie ook: http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/hoe-goed-moet-je-nederlands-spreken-voor-een-uitkering

Wat vinden jullie? Vinden jullie wanneer iemand de Nederlandse taal niet spreekt en weigert te leren, geen recht heeft op een uitkering?

Als ze echt niet hun best willen doen om de taal te leren mogen ze van mij best gekort worden op hun uitkering. Je mag je eigen cultuur behouden van mij, en wat voor taal je thuis spreekt kan mij geen ene reet schelen. Maar als je echt weigert om ook maar Nederlands te gaan leren wat doe je hier dan nog?

Ik ben van mening dat als jij als persoon met een buitenlandse identiteit hier in Nederland wil/moet wonen dat jij je ook moet aanpassen, dus je moet de taal ook kennen. En zoals in het bericht als staat, je moet minstens gesprekken over de dagelijkse dingen kunnen voeren, dit vind ik niet meer dan logisch.

Edit: Daarnaast denk ik dat als jij daadwerkelijk wil werken aan je toekomst in Nederland zodat je een goede baan, goed salaris en een redelijk huis kan hebben je daar ook echt wel moeite voor wil doen. Er zijn in mijn ogen gewoon te veel buitenlandse mensen die geen moeite doen en gewoon op hun kont zitten en een uitkering krijgen. En dat vind ik niet kunnen.

Als jij niet kan werken in bv een winkel omdat jij geen Nederlands spreekt, ja dan vind ik dat je geen uitkering mag krijgen.

Dat nog niet eens denk ik, alleen het feit dat je de taal aan het leren bent en dat je dat kunt aantonen, bv. Zovaak per week een cursus volgen, een certificaat, enz. Dat ze gewillig zijn om de taal te leren.

In technische termen: het kabinet houdt taalniveau 1F aan. Taalniveau 1F wil zeggen dat je eenvoudige gesprekken kunt voeren, informatie en meningen en opvattingen kunt interpreteren. Verder wil het zeggen dat je eenvoudige teksten over herkenbare onderwerpen kunt lezen en ook in staat bent korte, eenvoudige teksten te schrijven.
Het gaat erom dat je aantoonbaar je best doet om Nederlands te leren. Ook als iemand enorm veel moeite heeft met de taal, dan kun je laten zien dat je je best doet. Het gaat om simpele gesprekken, en dat je je op de werkvloer verstaanbaar kunt maken en instructies begrijpt. Maar je moet wel erg laaggeletterd zijn wil je dit niveau niet halen.

Dit staat in de beginpostlink. Ik lees op internet dat 1F te vergelijken is met basisschool Nederlands. En hier heb je een voorbeeld van wat je moet kunnen: http://www.taalenrekenen.nl/ref_niveaus_taal/test/

Ik gooi ook altijd alle lidwoorden door elkaar, en ik ben hier geboren

Terecht. Al vind ik wel dat je die mensen de tijd moet geven om het te leren. Een jaar bijv.

Precies dit.

Hmm ik heb die test even gedaan. Ik heb wel alle vragen goed, maar ik vind hem nog vrij moeilijk hoor met al die fout gespelde woorden. Als ik dat in een andere taal moest doen zou doen, zou ik daar ook veel moeite mee hebben.

Ik had er 9 goed. Moest ook wel even nadenken inderdaad, ik had nummer 4 fout.

Ik vind die test veel te moeilijk voor iemand die hier minder dan een jaar woont

ik had er 8 goed oeps

10 goed fuckyeah

Dan beheers je het nog steeds goed hoor haha.

1F is van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs. Dafuq. Hoe moet 4F dan wel niet zijn :’)

Huh die test moeilijk?

Ik had een 8 :flushed:
Laat staan iemand die hier nog maar een jaar of 2 / 3 woont