Geen motivatie om af te vallen

Hallo,

Ik ben nu 17 en 1m66 en weeg 65kg en wil graag gezond afvallen. Ik heb een tijdje geleden minder gewogen en zat toen beter in me vel. Maar ik weet niet hoe ik nu moet beginnen en ik neem mezelf elke week voor om te beginnen maar het komt er nooit van, hoe kan ik het beste beginnen en wat doen? Dankje

UP

Zonder motivatie kom je er niet. Dus probeer eerst jezelf te motiveren en iets te verzinnen wat je vol kunt houden. Dus niet op een groentedieet en 4x per week naar de sportschool, maar verzin iets waarvan je weet dat je het langere tijd leuk/lekker blijft vinden.

Hmm ja maar waar haal ik die motivatie vandaan?

Maak voor jezelf duidelijk waarom je wilt afvallen. Als je maar 1 of 2 redenen kunt bedenken is het waarschijnlijk moeilijker om motivatie te vinden dan dat je een hele waslijst hebt aan redenen.

Om jezelf motivatie te geven, zou ik als ik jou was eerst een lijstje maken wat je het liefst veranderd zou zien aan jou lichaam. Zoek een plaatje van jouw droomlichaam en neem dat als uiteindelijke doel, waar je naartoe wilt werken.
Als je hebt genoteerd wat je zou willen veranderen aan je lichaam, kun je gaan bedenken wat daar voor nodig is. Dat is dus sowieso gezond eten, maar voor bijvoorbeeld strakkere benen zou je oefeningen voor je beenspieren kunnen doen. Zoek wat oefeningen die je leuk lijken en die ook een beetje op jouw niveau zijn. Verder kun je natuurlijk ook gewoon cardiosporten doen om vet te verbranden, zoals hardlopen.

Stel dan een haalbaar sportschema voor jezelf op. Hou ook rekening met schoolwerk enzo. Als je normaal nooit veel sport, is het beter om het op te bouwen dan om gelijk voluit te beginnen. Om te beginnen zou je bijvoorbeeld 2 keer per week 30 minuten cardio kunnen gaan doen, zoals hardlopen, en 2 keer per week spieroefeningen. Plan het zo in dat de twee dagen cardio verspreid over de week liggen, zoals op maandag en donderdag. Doe hetzelfde voor de spieroefeningen. Zo geef je je lichaam en spieren tijd om te herstellen, en dat is heel belangrijk als je verder wilt komen. Uiteindelijk zou je het kunnen opbouwen naar 4 keer per week cardio en 3 keer per week spieroefeningen.

Trouwens, let op met hardlopen, begin niet gelijk met te veel maar bouw het rustig op! Je kunt bijvoorbeeld het hardloopschema ‘Start To Run’ volgen. Ga dus niet gelijk 30 minuten hardlopen. Er zijn ook andere soorten cardio die je ernaast kunt doen, zoals fietsen, zwemmen, touwtjespringen, intensief dansen…

Nu over het gezond eten. Zorg dat je vooral GENOEG eet, want anders komt je lichaam in de spaarstand terecht. Dat houdt in dat omdat je zo weinig eet, je lichaam denkt dat het ‘oorlog’ is en gaat dus alles wat je extra binnen krijgt, gelijk opsparen. Zo val je dus uiteindelijk niets af en als je een keer meer eet, kom je gelijk aan. Beter is dus om genoeg en gezond te eten. Eet bijvoorbeeld als ontbijt 3 boterhammen met gezond beleg of een flink schaaltje yoghurt met fruit/muesli of een schaaltje havermout. Als tussendoortje kun je gaan voor een boterham, schaaltje yoghurt of 2 stukken fruit. Als lunch zijn 3 boterhammen met een stuk fruit weer een goede portie, of een schaaltje yoghurt. Neem ook weer een middagtussendoortje, zoals een paar crackers met gezond beleg of wat ik opnoem bij het ochtendtussendoortje. Als avondeten geldt vaak: half bord groentes, kwart bord aardappelen/pasta/rijst en een stukje vlees. Daarna kun je nog een schaaltje yoghurt of wat fruit nemen.

Dit voedselpatroon klinkt misschien saai, maar je kunt natuurlijk afwisselen met lekkere gezonde wraps, variëren met salades, je kunt van alles met broodbeleg, er zijn heel veel soorten fruit… varieer en zoek gezonde dingen die je lekker vindt! (:

Ga vooral niet elke dag op de weegschaal staan, maar weeg je zelf maximaal 1 keer per week. Laat je niet misleiden, door sporten kun je spieren op gaan bouwen en spieren wegen zwaarder dan vet! Je kunt dus beter je maten opmeten, want dat is nauwkeuriger en je ziet precies waar je resultaat hebt.

Laatste tip: drink heel veel water! In veel vruchtensappen zitten veel toegevoegde suikers, en die zijn dus helemaal niet zo gezond… drink bij voorkeur alleen water en thee zoals groene thee, groene thee geeft je verbranding een boost en het is heeeel goed voor je!

Hopelijk heb je hier iets aan! (:

Wow dankje, hier heb ik echt iets aan! :slightly_smiling_face: Super

Je zou al het snoep, chips, etc. doordeweeks kunnen schrappen. Als je echt niet zonder kunt kun je jezelf in het weekend iets lekkers gunnen. Daarnaast moet je veel eten om af te vallen, maar wel de juiste dingen. Eieren, groenten, fruit (maar dit weer niet meer dan twee stuks per dag), noten…

Ontbijt bijv. met (gebakken) eieren en groenten (wel in gezond vet bakken) of kwark met fruit en noten… Lunch met een salade en snack met tomaatjes, worteltjes, komkommer, paprika, fruit…

Als je dit doet zit je vol en zul je merken dat je minder behoefte hebt aan ongezond eten.

Verder wordt sporten leuker naarmate je het vaker doet. Je zult merken dat je best snel verbetering ziet in je conditie en daarna in je spieren en een ‘strakker’ lichaam.

Je moet gewoon uit ieder klein stapje de voldoening zien te halen. :slightly_smiling_face:

Daarnaast kun je jezelf natuurlijk ook iets leuks beloven als het is gelukt. Bijv. nieuwe kleding waar je dan nog mooier in uit zult komen.

En onthoud dat het vooral over gezond moet gaan en niet over dun of iets dergelijks. Houdt een beetje van je lichaam, hoe suf dat ook klinkt.

^Ik hou van mij, hoor je nooit zingen.
Ik hou van mij, wordt nooit gezegd.
Maar ik hou van mij, ga ik toch zingen.
Want ik hou van mij, van mij alleen en ik meen het echt.

(eerste couplet van “Ik hou van mij” van Harrie Jekkers :wink:)

Hehe, bedankt om dit topic te openen! Hier heb ik zelf ook wat aan (: