geen motivatie meer!

heyy,
zoals de titel al zegt: ik heb totaal geen motivatie meer. Ik heb geen zin meer in school en ik zit in de 4 en moet dus doorzetten want ik moet nog 2 jaar. Pls iemand die hetzelfde heeft help me want ik kan er met mijn ouders niet fatsoenlijk over praten omdat zij de hele tijd boos worden en dat geeft me nog minder motivatie.

Xx

Als je blijft zitten moet je nog een jaar!

Nee sorry, dat is bot. Maar als je best doet, kan je over 2 jaar een tussenjaar nemen/gaan werken of je kiest de studie die je leuk vind, waardoor je wel weer zin hebt in school

heyy,
ja en ik weet ook al wat ik wil maar het leren gaat gwn niet meer.

Same here! toch moet je ff doorzetten en juist positief blijven denken! Ik zit zelf in het derde van het vmbo en ben ook eens blijven zitten… heeeel vervelend.

Wat is het gene wat je tegenhoud, ik bedoel, school is best breed. Zijn het de mensen, de docenten, de vakken, het vele huiswerk. tja wat is het?

ik vind de vakken gewoon niet interessant meer. En de meeste docenten zijn wel aardig maar ik kan me niet concentreren en dan kost het heel veel moeite om gefocust te blijven en door te werken.

Waar liggen dan wel je interesses?

Ik snap heel goed wat je bedoelt. Zelf heb ik het ook gehad op de middelbare, en ik moest ook zes jaar. Maar probeer er toch aan te denken dat je er anders nog langer zit.

Daarnaast gaat het op je nieuwe opleiding ook niet alleen maar leuk zijn. Ook daar zul je vakken krijgen die je niet interessant vindt. En later op je werk zullen er ook tijden zijn dat het door werkdruk niet meer leuk is. Op die momenten moet je de discipline hebben om even flink door te pakken. Hoe harder je het wegwerkt, hoe sneller je weer op iets leuks kan focussen.

Tip: wat voor mij altijd helpt is om te zorgen dat ik genoeg leuke dingen ernaast doe. Dan kan ik me er weer makkelijker toe zetten om aan mijn opdrachten te werken. Trek iig één uur per dag uit om even lekker te ontspannen. (als in helemaal niet denken aan wat je nog moet doen). Anders ben je er heel de dag mee bezig in je hoofd en dat maakt je niet veel gelukkiger.

Ik heb ook tijden last gehad van motivatieproblemen maar hou inderdaad in je achterhoofd: als je nu niets doet, dan moet je nog langer!! Daarnaast moet ik eerlijk zeggen dat mijn 6e jaar, mijn examenjaar, eigenlijk een ontzettend leuk jaar was omdat je dan eigenlijk niet echt meer nieuwe dingen leert maar je op alle vlakken voorbereid op de eindexamens… Na de middelbare school kun je een opleiding gaan doen die meer bij je interesses aansluiten en hopelijk komt de motivatie dan ook weer vanzelf.

Wat bij mij heel erg hielp was mezelf belonen, na een week school bijvoorbeeld lekker winkelen in het weekend of een ander leuk uitje plannen. En gewoon na iedere schooldag, gelijk huiswerk maken en dan mezelf belonen met: een uurtje in de zon zitten, series kijken, sporten, afspreken met een vriendin (of samen het huiswerk maken). En nogmaals; de gedachte dat ik nog langer bezig zou moeten zijn met school vond ik zo gruwelijk dat ik maar doorzette…