Geen motivatie meer.

Heyy, ik zit in mijn examen jaar van vmbo tl. Ik heb aan het begin van het jaar de verkeerde vakken gekozen want ik dacht dat ik iets in de zorg wouw doen. Dit had ik dus fout, ik wil basischool lerares worden. Nu heb ik de vakken ak, eco, bio en wiskunde. Eerst was ik goed in economie en redelijk in wiskunde. Nu is economie dit jaar best lastig, en wiskunde en biologie ook. Bij biologie is mijn probleem dat ik het wel kan leren maar het niet snap, bij wiskunde is dat ik het snap maar het op het proefwerk niet goed kan toepassen en bij economie is vooral het PTA een probleem omdat alle vragen heel lastig gesteld worden. Ik haal nu alleen nog maar zesjes en ik weet van mezelf dat ik beter kan maar het lukt gewoon niet meer. Zullen we zeggen dat mijn energie voor school een beetje op is, geen idee waardoor dit komt. Mijn mentor ziet ook dat mij cijferlijst achteruit gaat. ( sta op wiskunde na voor alles nog voldoende ) ook denken een paar mensen dat ik misschien dit jaar niet ga halen, dit zit mij echt dwars dat het leren niet meer lukt. En waarschijnlijk komen jullie nu aan met antwoorden als gewoon leren motivatie komt vanzelf Ofzo, maar als ik dan ga leren kan ik het zo vaak opschrijven of lezen als ik wil ik onthou het voor eventjes en dan tien minuutjes later is het weer weg.

Misschien is dit een beetje een lastig verhaal, maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Alsof ik mezelf zie een aantal jaar geleden! Ik had hetzelfde pakket als dat van jou, maar dan met geschiedenis. Mijn cijfers waren in mijn examenjaar om te huilen (jaren ervoor ook) en ik haalde het de eerste keer ook niet. Achteraf gezien werkte ik er ook niet zo heel hard voor puur omdat ik niet wist hoe ik dat moest doen. De tweede keer examen had ik hulp gevraagd op school zodat ik kon focussen op de vakken die me wel lukte. Ik slaagde wel en alleen wiskunde was een 5. Ik ging naar het mbo onderwijs assistente en ben inmiddels afgestudeerd pabo. Ik kan je niet meer dan aanraden dan studiehulp te zoeken. Doe zoveel mogelijk op school zodat je thuis kunt relaxen. Anders onder ogen zien dat je er een jaar extra over gaat doen (dat geeft zoveel meer rust) en dan alsnog naar het mbo gaan.

Ahh bedankt! Ik ga het zeker vragen. Ik zou eigenlijk ook bijles wiskunde krijgen van een stagiaire maar die was mij de eerste bijles vergeten en daarna is ze niet meer op school gekomen. Ik kan heel veel hulp aan mijn moeder vragen maar zij heeft een drukke baan en wil haar er niet mee lastig vallen. Ook oo de uren dat veel leraren maatwerk uur hebben heb ik les maar ik krijg sowieso een gesprek met mijn mentor dis dan kan ik het zeker voorstellen :slightly_smiling_face: bedankt !