Geen klik met stagebegeleider

Dus sinds een aantal maanden loop ik stage bij een bedrijf, ik heb tot nu toe nog geen een opdracht kunnen maken. Mijn stagebegeleider is echt heel streng en geeft alleen maar commentaar (ook tegen de andere 4 stagiaires, één daarvan is onlangs weggegaan). Ik had onlangs een gesprek met een andere stagiaire die had aangegeven dat ze in het begin slapeloze nachten had, omdat ze vaak moest huilen van de eindeloze kritiek die ze kreeg. Mijn stagebegeleider zegt dat ze mij een onvoldoende moet geven, maar ik doe oprecht heel erg mijn best, ik loop soms zelf in het weekend stage of offer een extra dag op om daar naar toe te gaan. Ik heb ook een lijst met leerdoelen gemaakt en als ik vraag naar hoe ik die kan behalen, krijg ik een onverschillig antwoord en zegt ze dat ik het zelf moet uitzoeken. Ik ga er oprecht met tegenzin heen, ik ben ongelukkiger geworden sinds ik daar stage loop, omdat mijn stagebegeleider alleen zegt dat ik dingen niet kan of dingen fout doe, er komt nooit iets aardigs uit haar mond. Ik hou mijn tranen ook best vaak in, dan zegt mijn stagebegeleider dat ik vrolijker moet gaan doen en dat ze het heel jammer vindt dat ik dat niet doe. Ook vergelijkt ze me soms met een andere stagiaire, die zij dan gelijk ophemelt. Als ik naar huis ga, dan hoor ik haar woorden nog nagalmen. Ik slaap ook slecht door de stress die ik ervan krijg. Nou, dus ik heb zelf al een andere stageplek gevonden, ik ben er gisteren heen geweest. Het lijkt me daar veel fijner en ben er ook van harte welkom. Dus: zal ik weggaan bij deze stageplek en naar die andere stageplek gaan? Ik weet ook niet hoe ik dit moet aankaarten bij mijn stagebegeleider, want ze gaat dan een beetje roddelen (had ze ook bij het vertrek van de andere stagiaire gedaan). Mijn stagebegeleider verwacht ook dat ik er nog 3 maanden blijf, vanwege een opdracht die zij mij heeft gegeven… maar ik weet niet of ik dat nog vol ga houden. Waarom zou ik blijven als ik een (naar mijn gevoel) betere stageplek heb gevonden?

Oké ik schrijf dit onsamenhangende verhaal voor mezelf, want het zit me gewoon dwars en ik ben ten einde raad.

Ik zou naar de andere stageplek gaan. Ik zou dit wel eerst even overleggen met je opleiding. Je loopt stage om iets te leren. Leer je wat bij je stage waar je nu bent?

1 like

Ach meisje, ga zo snel mogelijk naar die andere plek toe. Ikzelf ben bij een stageplek gebleven ook al was het echt verschrikkelijk, soort van eigenwijsheid. Maar als ik nu terugkijk heb ik echt spijt dat ik niet naar wat anders heb gezocht. En trek je niks aan van wat je stagebegeleidster er van zegt of wat ze erna over je roddelt. Je bent geen vriendinnen met haar. Het is puur zakelijk. En je verdient gewoon een fijne plek om te leren. Dat is op lange termijn ook veel leuker leren. Zo zal het later met een baan ook gaan. Als het je ergens niet bevalt ga je weg. Desnoods schakel je hulp in van school om je te helpen naar die andere plek te gaan. Ze zullen je heus wel helpen daar weg te gaan als je uitlegt dat je begeleidster zo raar doet. Succes!

1 like

Stagebegeleiders, je kan ze helaas niet kiezen en dan nog. Een stage is een plek waar je kan leren en bijgestuurd worden en waar je niet met een slecht gevoel vertrekt. Probeer dit eens te bespreken met je stagebegeleider. Misschien komen jullie alle drie eruit. En als het mogelijk is kan je altijd een andere plek zoeken.

1 like

Ja ik heb wel wat geleerd, maar dat neem ik dan wel mee naar mijn volgende stageplek. Ik heb namelijk ook best vaak het gevoel gehad dat ik niet erg veel uitvoerde (dat kwam ook omdat mijn stagebegeleider zei dat dat niet hoefde). Ik vind het wel rot om weg te gaan, want mijn opleiding duurt nog 6 maanden en nu moet ik weer helemaal opnieuw beginnen bij een nieuw bedrijf. Vandaag is mijn eerste stagedag daar en ik ben heel erg benieuwd!