Geen kinderbijslag

Hoi iedereen,
Ik had even een vraag over hoe jullie kijken op deze topic. Op 2 januari word ik 18. Mijn ouders zijn al sinds 2003 gescheiden en het contact met m’n vader is erg slecht. Mijn moeder heeft laatst te horen gekregen dat ze geen kinderbijslag krijgt voor het laatste kwartaal , omdat ze dat op 3 januari zou moeten krijgen. Wij hebben al niet een groot inkomen en hebben die paar honderd euro hard nodig. Heel toevallig had een familie uit mijn buurt dit ook. Dat meisje werd een aantal maanden 18 (ook net aan het begin van het nieuwe kwartaal) . Zij zijn ongeveer 2 jaar geleden uit hun land vertrokken ( ik dacht Irak of Iran) , zij hebben het dus ook niet erg breed. Haar moeder is werkloos en haar vader werkt niet heel veel , al helemaal niet tegenover mijn moeder die 9 uur per dag werkt en 5 dagen lang. Haar ouders hebben een klacht ingediend , omdat ze het geld moesten hebben. Uiteindelijk hebben ze het voor dat kwartaal nog gekregen. Mijn moeder heeft daarom ook een klacht ingediend, maar is afgewezen. Weet iemand waarom ons gezin wordt afgewezen, maar een ander gezin in bijna de zelfde situatie wel het geld krijgt?
Alvast bedankt!
PS sorry voor de spelfouten.

Geen idee, wij zijn het niet de departement van geldzaken ofz.

Vraag het aan waarom en blijf doordringen.

Ik denk dat de situatie bij hun toch anders was.

ff

Ik studeer al😅

Ja, hoe moet ik dat weten. Leen dan wat bij en maak het aan haar over.

Heb je geen recht op een aanvullende beurs?

Tja, er zijn altijd mensen die net pech hebben.
Zo worden er mensen de dag na de verkiezingen 18 en mogen dus niet stemmen terwijl iemand die misschien maar een uur eerder geboren is, wel mag stemmen.
Er zijn gezinnen waarbij de ouders beide 60 uur per week werken en daardoor een prima inkomen hebben en niets extra’s krijgen terwijl voor de buurman die een hele dag zit de roken en TV te kijken wel vanalles geregeld is.
Er zijn leerlingen die het voordeel van de twijfel krijgen en toch nog over mogen naar het volgende jaar terwijl een ander met dezelfde punten blijft zitten.

Hiermee wil ik zeggen dat situaties op elkaar kunnen en lijken of niet eerlijk kunnen lijken.

Maar je zegt dat je studeert. Als je ouders het zo krap hebben heb jij toch recht op een aanvullende beurs. Met dat geld kan je toch die kinderbijslag compeseren. Deze is geloof ik maximaal rond de 375?
Je kinderbijslag was zo’n 90 euro per maand dacht ik (kregen je ouders per kwartaal maar komt neer op iongeveer dit per maand)
Daar kan je toch mee compenseren?

De kinderbijslag voor het vierde termijn van 2017 wordt op 2 januari 2018 betaald. Omdat jij op 2 januari ook 18 jaar wordt, heb je daarom geen recht op kinderbijslag over het vierde termijn van 2017. Omdat het zo datumspecifiek geregeld is, hebben zij waarschijnlijk net geluk gehad. Je kunt waarschijnlijk wel zorgtoeslag aanvragen vanaf je 18e, wat een tegemoetkoming is voor de zorgkosten.

Als je ouders inderdaad zo weinig verdienen heb je recht op een aanvullende beurs. En desnoods leen je.