Geen huisdieren meer

Hoi meiden van girlscene.

Ik weet niet of dit tot ieders kennis is gekomen, maar er is een positief lijst opgesteld en ingezonden naar de 2e kamer.
De dieren die op deze lijst staan zullen niet meer mogen worden gefokt in Nederland of zelfs maar gehouden worden. Op deze lijst staan veel bekende huisdieren zoals Hamsters, vissen, vogels en reptielen.

Met argumenten als ‘hamsters zijn lastig te houden, en zijn agressief’ willen ze ervoor zorgen dat deze dieren niet meer gefokt of gehouden kunnen worden.
Buffels mogen op de een of andere manier dan weer wel :crazy_face:

Zoals misschien meer mensen het wel met mij eens zijn, kunnen huisdieren een enorme vreugde in je leven zijn. Mijn hamsters en konijn betekenen alles voor mij, ik ben echt een dierenmens.

Deze zogenaamde ‘dierenvrienden’ willen deze vreugde onderdrukken uit idee dat ze iets ‘goeds’ doen. Dit slaat natuurlijk helemaal nergens op want alle fokkerijen zullen naar het buitenland verdwijnen waar er helemaal geen controle op is en waar de omstandigheden waarschijnlijk nog slechter zullen zijn. Maak dan wetten die je kunt naleven zoals standaardregels over hoe groot verblijven voor dieren moeten zijn.

Ik vind dit helemaal belachelijk. Van het idee dat ik straks misschien geen hamsters of andere huisdieren meer kan hebben wordt ik gek.

Ik denk dat meer mensen hier op girlscene huisdieren hebben en ook willen dat deze wet er niet doorkomt.

wat vinden jullie hier nu van?

Hier kun je een petitie tekenen als je er tegen bent en eventueel nog verdere informatie krijgen.
http://www.petitie24.nl/petitie/56/wij-willen-ons-huisdier-houden

Ik denk niet dat ze het er ooit doorkrijgen hoor maar ik vind het echt bullshit. Pak de mensen aan die niet fatsoenlijk met dieren om kunnen gaan ipv dat je iedereen huisdieren ontneemt. Wat wou je dan doen? Alle katten/honden/hamsters/konijnen los laten lopen? Nee dát is een goede oplossing. Tegenwoordig zijn alle dieren hun instinct kwijt, die overleven nog geen week in de natuur.

Al vind ik wel dat broodfokkers aangepakt moeten worden.

Ik vind het gedeeltelijk bullshit, en gedeeltelijk niet. Sommige dieren zijn gewoon niet als huisdier te houden. Mensen denken ‘o dat is een leuk diertje, die schaf ik aan’ terwijl ze vergeten hoe groot het onderhoud van zo’n beestje wel niet is (denk aan warmtelampen etc) waar ze dan geen rekening mee houden. Ik zag zo op tv een meneer die een wasbeer had, kom op man, een wasbeer dient niet als huisdier. De meneer wilde de wasbeer aaien, en werd vervolgens iedere keer gebeten in zijn hand. Ik vind wel dat het te ver gaat als je geen hamster/konijnen meer mag hebben, maar exotische dieren o.i.d zijn gewoon niet geschikt als huisdier.

nee dat ben ik het wel met je eens. Maar hamsters en vissen zijn totaal niet moeilijk te houden.

Klopt, daar heb je gelijk in, daarom vind ik het ook gedeeltelijk bullshit en gedeeltelijk niet. :slightly_smiling_face:

Ik ga ook tekenen! Ik ben dol op grasparkietjes en zou ze, als ik op mezelf ga, graag willen hebben. Eentje maar hoor, gewoon puur voor de gezelligheid en sfeer in huis en natuurlijk als maatje :slight_smile:

Ik wilde eigenlijk gaan zeggen dat ik het niet met je eens was. Ik dacht namelijk gelijk aan exotische dieren zoals (grote) reptielen, wasberen (zag ik gister in het nieuws), dat soort ongein. Omdat je er plaats en middelen voor hebt, betekent nog maar niet dat je een tijger op je landgoed mag houden toch…

Maar een Russische dwerghamster op de verboden lijst? Die beesten worden al jaren als huisdier gehouden :’) Ik vind dat men dus wel een goed onderscheid moet maken.

Met vissen ben ik het opzich nog wel eens, de meeste mensen die vissen hebben denken dat je t alleen een beetje voer hoeft te geven. Of ze stoppen een goudvis in een kom :flushed: terwijl die eigenlijk wel 30 cm lang kan worden.
Maar bv. hamsters vind ik echt wel kunnen als huisdier hoor.

Edit: dan hoeft het natuurlijk niet meteen verboden te worden, maar wat meer ‘‘voorlichting’’ daarover kan natuurlijk geen kwaad.

Oke even wat opmerkingen:

-Deze lijst gaat alleen over zoogdieren! Er wordt dus helemaal niet gesproken over vissen, vogels en reptielen. Deze dieren mogen nog gewoon gehouden worden.

-Buffels zijn productiedieren, die zijn niet eens op de lijst gezet. Voor productiedieren, zoals konijnen, paarden en ezels geldt een andere wetgeving. Deze zijn dus niet getoetst! Je kunt dus niet de vergelijking hamster en buffel zomaar maken. Ook hond en kat zijn niet getoetst. Die zijn een geval apart, die zijn al eens eerder op de lijst gekomen maar daar was veel tegenspraak voor dus die zijn er weer afgehaald.

-Dieren als chinchilla’s mogen nog gewoon gehouden worden onder speciale voorwaarden! (wat die zijn is nog niet bekend) Dus die staan helemaal niet op de rode lijst.

Verder ik vind het prima dat exotische dieren op die lijst staan. Die horen niet gehouden te worden.
Ja dat van die russische dwerghamster vind ik een beetje raar, ik kan ook niet duidelijk vinden waarom die er precies opstaan? Ik zie het woord “agressief” bijvoorbeeld nergens staan, maar daar kan ik over heen lezen. Gewone hamsters mogen trouwens wel gehouden worden, ik weet niet wat er nou met die Russiche aan de hand is dat het een probleem is.
Ik ben het dus niet geheel eens met die lijst. Maar ik heb hem ook maar vluchtig gelezen.

Maar vissen zijn zeker niet makkelijk te houden. Goudvissen kunnen wel 40 jaar worden, maar in gevangenschap worden ze vaak maar 3 jaar… Maar oke, deze lijst gaat niet over vissen.

Ik ben het eigenlijk wel eens met de lijst. Ik hoop dat iedereen die hier zijn mening heeft gegeven en betreffende bestand heeft gelezen, of ten minste de criteria die gehanteerd worden. De houdbaarheid van de dieren zijn onderzocht door de Wageningen Universiteit. Een paar argumenten die jullie noemen:
De fokkerijen zullen naar het buitenland verdwijnen, waardoor er geen controle meer over is.
Er zijn al zat dierenhandelaars die de dieren al uit het buitenland halen, en ik hoop juist dat Nederland zelf een voorbeeld stelt waardoor andere landen er ook over na gaan denken. Ik vind het geen goed argument om te zeggen, dan gebeurt het toch in andere landen dus laten we dan in Nederland ook maar gewoon blijven doen.
De dieren worden al jarenlang gehouden.
Dit vind ik echt een slecht argument, probeer maar eens door te voeren op andere gedachtengangen, de slaven werden ook jaaaaaren lang gehouden, betekent toch niet dat het goed is?
Voor de rest zeggen velen van jullie: Ik kan niet zonder dieren. Ook al blijkt dus, (is het wetenschappelijk onderzocht) dat het niet goed is voor de dieren, dat vind ik egoïstisch. Dit is misschien een hele drastische maatregel, en ja ik heb ook jarenlang plezier gehad van mijn konijn, maar ik denk dat iedereen zich erin kan vinden dat het konijntje blijer is op een heeel groot weiland, meerdere weilanden zelfs met nog 20 andere konijnen dan in een klein hokje, ook al denk je dat niet te merken.
En dat vissen het bijvoorbeeld slechter hebben is natuurlijk ook geen goed argument voor deze lijst, want deze lijst heeft slechts betrekking op zoogdieren. Ik hoop ook van harte dat er nu onderzoek gedaan gaat worden naar de houdbaarheid van vissen.

En het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat iedereen zijn hamsters en huisdieren uit gaat zetten in de natuur, dat zou ook de natuurlijke systemen in Nederland verstoren en dat stelt de staatssecretaris ook helemaal niet voor.

Ik wil alleen maar duidelijk maken dat wij niet kunnen vinden dat je een dier wel kan houden, het is dus nu wetenschappelijk onderzocht en ik denk dat elke dierenliefhebber zich er wel ik kan vinden dat huisdieren een beter en natuurlijker leven kunnen hebben in het wild, waar ze horen, en dat is bijvoorbeeld ook niet Nederland.

Zijn jullie dierenvrienden omdat jullie graag dieren voor je eigen plezier houden? (Ik bedoel dit absoluut allemaal niet aanvallend ofzo, ik heb zelf ook huisdieren gehad, maar ik hoop dat ik jullie kan laten nadenken, en dat jullie dus wel meningen kunnen hebben over het houden van huisdieren, maar dat dat niet uit maakt want het is wetenschappelijk onderzocht)
En ik hoop dus ook echt dat jullie de brief enzo hebben gelezen voordat jullie een petitie tekenen ertegen, want anders weet je dus niet waartegen je tekent.

De criteria en brief ter verduidelijking zijn hier te vinden:
http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ez/documenten-en-publicaties/notas/2013/06/19/bijlage-3-artikel-1-4-criteria-voor-aanwijzing-diersoorten-of-diercategorieen-op-positieflijst.html
http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ez/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2013/06/19/brief-aan-de-tweede-kamer-positieflijst.html

-

In een land, waarvan de naam me ontgaan is, is het nu verboden om met je hond te lopen of het dier in je auto te hebben. Dit om het minder aantrekkelijk te maken om er een te hebben. Maar ik denk niet dat dit er ooit doorkomt, daarvoor houden we te veel van onze diertjes.

Ik vind wel dat er strenger moet worden gekeken naar dierwelzijn, maar dat is zo moeilijk te controleren. Dat wij een betere (als in fijnere: we kunnen dingen vastpakken van verschillende vormen ed) motoriek hebben, kunnen praten en misschien het slimst zijn van het hele dierenrijk maakt ons nog niet beter dan dieren.

In het geval van vogels en reptielen snap ik dit, maar hamsters en vissen? Mijn vissen leiden al 10 jaar (koi) een happy life in de vijver en wat is er nu mis met een hamstertje houden?

Ergens is het inderdaad egoïstisch van ons om ze te willen houden, maar je kan ook overdrijven. De meeste dieren die vanaf het begin verzorgd worden als huisdier weten niet hoe het is om in het wild te leven. Ze worden ook niet geboren met de lichamelijke ‘middelen’ om in het wild te leven, hoor. Voor mij vallen vissen en hamsters onder de categorie van de honden en de katten, die naar mijn mening wel degelijk een beter leven hebben bij de (lieve, diervriendelijke) mensen thuis.

ik ben het met je eens sinfona, ik heb de petitie getekend (ook met mijn moeder’s email, en mijn hotmail account + mijn oude account haha).

Dit ja.

Aan de ene kant snap ik het wel. No offence naar jou TS maar er zijn heel veel onderzoeken die uitwijzen dat hamsters totaal niet geschikt zijn als huisdier. Daarnaast worden knaagdieren vaak de huisdieren van kinderen, die die diertjes vervolgens half dood knijpen of in een radje laten rennen. (Dit bedoelen ze natuurlijk gewoon lief, maar het is wel slecht voor het beestje.)

Buffels daarentegen zijn gewoon een soort koeien en die kun je makkelijk in een weiland houden. Daar ondervinden ze geen enkele schade door.

Ik ben het er mee eens dat sommige dieren wel geschikt zijn als huisdier en anderen niet en ik vind het goed dat daar eens kritisch naar gekeken wordt.

Het ‘fokkers’ gedeelte mag van mij wel doorgaan. Dieren fokken om er geld mee te verdienen vind ik onzin. Ik ga echt geen dieren kopen bij een fokker, ik heb liever een huisdier uit een nestje dat bij een gezin wegkomt die met liefde voor de diertjes heeft gezorgd.

Dat liefdevolle gezin weet 9 van de 10 keer niets van fokken af en denkt dat het wel leuk is om kleintjes te krijgen, gewoon mannetje en vrouwtje bijelkaar zetten en hoppa, met alle gevolgen van dien. Fokkers zorgen tenminste voor de juiste zorg en voeding die zo’n dier nodig heeft. Hoe vaak zie je wel niet op sites als marktplaats nestjes uitgemergelde fretjes oid te koop staan, omdat mensen niet weten hoe ze met die jonkies om moeten gaan? Vaak. Ik zie liever dat ze van een goede fokker afkomen dan van een liefdevol, maar dwaas en onwetend gezin.

Er staan bepaalde soorten hamsters op, beter lezen. Ik vind het belachelijk dat mensen dieren zoals varkens, egels, beren, vossen en herten als huisdier willen. Dieren horen in de natuur en niet in een klein hokje weg gestopt waar je een beetje mee kan knuffelen. Voor honden zouden ze ook speciale voorwaarden moeten toepassen want sommigen mensen gaan er mee om of het speeltjes zijn die je kan laten staan als je geen zin hebt en weer kan oppakken “want het is schattig”

Uhm… mijn huisdier komt bij een fokker vandaan die er geld mee verdiende. Die fokker had toevallig ook een leuk gezinnetje die met z’n allen de beestjes eten gaven. De beestjes kregen allemaal een keuring en inentingen. Een fokker is niet meteen iemand die dieren helemaal doorfokt.
En een huisdier bij een gezin heeft niet meteen een paspoort, inentingen en een keuring gehad.