We weten allemaal wel het nieuws over dat ze het plan hadden om de gratis OV voor studenten helemaal af te schaffen en er alleen een kortingskaart van te maken, dit om te bezuinigen.
Nu was er op telegraaf.nl een artikel waarin Mansveld nog een optie opperde. Dit is dat het reizen voor studenten tijdens de spits niet meer gratis is. Dit zou prettiger zijn voor andere reizigers en er zouden kortere treinen ingezet kunnen worden.
Hier kun je het artikel lezen: http://www.telegraaf.nl/binnenland/21295430/Snijden_ov-kaart_baat_spits.html
Dat doen ze inderdaad dan heel slim om te bezuinigen, aangezien de meeste studenten om 9 uur beginnen en dus in de ochtendspits gebruik moeten maken van het ov en vaak zitten ze dan tot een uur waarbij ze ook gebruik moeten maken van de avondspits. Het is dan of betalen, of te laat/vroeg op je studie komen en 's middags langer wachten om naar huis te gaan. Ik snap dat er ook misbruik gemaakt wordt van de ov in de zin dat je het niet alleen gebruikt om naar je studie/stage te komen. Ik gebruik het inderdaad ook om ergens anders heen te gaan. Maar wat ik dan wel een optie vindt is de trajectkaart. Dat je aangeeft van waar je vandaag komt en waar je heen moet en dat dat traject gratis voor je is. Eventueel met een tweede traject i.v.m. stage (zou ook makkelijk zijn als je deze kan veranderen aangezien stageplekken veranderen).
Wat vinden jullie van het idee om de studenten te laten betalen voor ov in de spits?