Geen gratis OV in spits

We weten allemaal wel het nieuws over dat ze het plan hadden om de gratis OV voor studenten helemaal af te schaffen en er alleen een kortingskaart van te maken, dit om te bezuinigen.

Nu was er op telegraaf.nl een artikel waarin Mansveld nog een optie opperde. Dit is dat het reizen voor studenten tijdens de spits niet meer gratis is. Dit zou prettiger zijn voor andere reizigers en er zouden kortere treinen ingezet kunnen worden.

Hier kun je het artikel lezen: http://www.telegraaf.nl/binnenland/21295430/Snijden_ov-kaart_baat_spits.html

Dat doen ze inderdaad dan heel slim om te bezuinigen, aangezien de meeste studenten om 9 uur beginnen en dus in de ochtendspits gebruik moeten maken van het ov en vaak zitten ze dan tot een uur waarbij ze ook gebruik moeten maken van de avondspits. Het is dan of betalen, of te laat/vroeg op je studie komen en 's middags langer wachten om naar huis te gaan. Ik snap dat er ook misbruik gemaakt wordt van de ov in de zin dat je het niet alleen gebruikt om naar je studie/stage te komen. Ik gebruik het inderdaad ook om ergens anders heen te gaan. Maar wat ik dan wel een optie vindt is de trajectkaart. Dat je aangeeft van waar je vandaag komt en waar je heen moet en dat dat traject gratis voor je is. Eventueel met een tweede traject i.v.m. stage (zou ook makkelijk zijn als je deze kan veranderen aangezien stageplekken veranderen).

Wat vinden jullie van het idee om de studenten te laten betalen voor ov in de spits?

slecht, ik reis bijna altijd in de spits… dus dan zou ik nooit meer gratis kunnen reizen naar school en aangezien ik dat echt niet kan betalen zou ik niet naar de eerste lessen gaan en niet naar de laatste, dus faal je je opleiding.

Ik vind trajectkaart het beste idee. Of gewoon zo houden en bezuinigen op andere zooi :stuck_out_tongue:

Stom idee, ik denk dat veel studenten reizen in de spits, en om dus niet te hoeven betalen zouden ze lessen moeten skippen? Ik vind het belachelijk, trajectkaart is echt het beste denk ik

Tsja als dit allemaal doorgaat, kan dat driekwart van de mensen niet gaan studeren puur vanwege het geld. Ik vind het belachelijk. En dan straks ook nog de lening ipv stufi… Studeren wordt echt onbetaalbaar zo!

Trajectkaart lijkt me een goede oplossing , kan ook geen misbruik van gemaakt worden lijkt mij.

Misschien ligt het aan mijn studie maar ik ken bijna geen een student die in de spits moet reizen. Maar goed, de meeste HBO studenten hebben toch gewoon les van 9 tot nog iets? Dan is dit niet zo’n goede oplossing.

Lijkt mij wel. Een student die in Eindhoven woont en in Amsterdam studeert kan zo gratis naar Den Bosch, Utrecht en alle andere tussengelegen stations… terwijl studenten die in Utrecht wonen en in Amsterdam studeren weer veel minder opties hebben.

Trajectkaart is weer onhandig ivm stages. Alleen gratis buiten de spits vind ik ook geen goed idee, omdat ik echt altijd juist in de spits heb moeten reizen voor school.

Ik had vandaag gewoon colleges van 9-17 dus dat was 2x door de spits… Daarnaast: stagelopers worden ook van 9-17 verwacht meestal.
Uiteraard is dit geen persoonlijke aanval op jou maar op Mansveld. Man man man, heeft tegenwoordig niemand meer hersens daar?

Lool wat slim, daar had ik helemaal niet aan gedacht! :stuck_out_tongue:

no sarcasm btw!

Ik vind het een achterlijk idee. Dan zou ik dus de eerste trein moeten nemen in de ochtend om dan voor een gesloten school te staan voor 2 uur lang omdat ik anders die dure reis moet betalen (wat ik met mn zielige basisbeursje niet kan, mijn broertje over een paar jaar al helemaal niet want hij krijgt die hele basisbeurs niet) of het hele college moet missen :’)

Dit vind ik echt een raar plan. Dan sta je straks een uur voor je les al op school. Niet dat ik er veel last van heb, ik kan prima fietsen van mijn kamer naar school. Alleen in het weekend ga ik altijd van Heerenveen naar Utrecht en weer terug, dat zou 40 euro zijn ongeveer zonder studenten OV. Dus ik hoop dat er een goede regeling komt!

Vind het niet echt ergens op slaan. Studenten kunnen niet zelf bepalen hoe hun rooster eruit ziet en of ze dus wel of niet in de spits heen en terug reizen. Als je kijkt naar mensen die meteen na de les gewoon naar huis gaan en niet onnodig het openbaar vervoer gebruiken.

Dit vind ik dan weer minder noodzakelijk, op het weekend ov zou wel bespaard kunnen worden op zich (als er dan toch op iets bezuinigd moet worden vind ik dat beter).

Ik bedoel, het is noodzakelijk om van huis naar je studie te komen, een bepaald aantal dagen per week, dus om mensen dat zelf te laten betalen vind ik belachelijk. Maar jij woont dichtbij je studie, dus jij hebt die ov niet nodig. Het is (in principe) helemaal niet nodig om in het weekend naar huis te gaan voor jou, dat doe je omdat je het leuk vind en om je kleren te wassen ofzo. Maar het is absoluut geen noodzaak. Ik snap dat het vervelend zou zijn, maar de mensen die gewoon lekker dichtbij hun studie op kamers zitten zouden hierom niet echt moeten klagen vind ik…

Dus als je het weekend-ov niet meer gratis zou kunnen krijgen, zou ik dat nog best ok vinden eigenlijk. Ik vind het probleem liggen bij hun ideeën van bezuinigingen van het week-ov.

Ik zou dan serieus overwegen naar welke colleges ik nog wel en welke ik niet per se moet. Als het toch online komt te staan is het zinloos om er heen te gaan als je daardoor in de spits moet reizen. Heel veel studenten met mij, weet ik zeker.

Als 1vandaag weer een enquete heeft en hij gaat over deze onzin laat ik zeker merken dat ik niet van dit soort fratsen gediend ben, ik wil namelijk geen hogere kosten voor m’n studie dan dat ik nu al heb, het is voor mij wel duur genoeg zo.

De tijden van mijn school zijn altijd in de spits dusja, ik vind het één dikke onzin om dat af te schaffen.

Ik vraag me echt af of die mensen van de politiek enig idee hebben hoe het is om in deze tijd student te zijn. Alles is zo ontzettend duur geworden. De meeste uit de politiek hebben ook best lang over hun opleiding gedaan, maar dat zou nu niet eens meer kunnen.

Maarja, ze hebben ook allemaal ideeën over het basisonderwijs, waar ik stage loop, en wat zij willen is eigenlijk onmogelijk. Zij moeten eigenlijk gewoon eens een week of 2 leerkracht zijn van een klas en zien waar je allemaal rekening mee moet houden en wat je allemaal moet doen. Mensen denken dat juf/meester zijn makkelijk is, maar dat is het echt niet. Dit was een klein beetje off-topic

Tsja, ik vind het prima maar dan zal de uni daar wel rekening mee moeten houden bij het maken van de roosters. Een trajectkaart is dan toch veel handiger?

Ik denk dat het inderdaad een goed idee is om al die politici een tijdje in het onderwijs mee te laten draaien. Zowel basis als beroeps. Zodat ze weten wat belangrijk is voor docenten, leerlingen en studenten. Wat dan natuurlijk wel ook moet is een budget dat past bij hun rol, dan snappen ze waarom studenten niet willen dat dit debiele voorstel wordt aangenomen.