Geen energie, graag alleen - wat is er mis?

Dag dames,

Ik ben 17 jaar en de laatste tijd, afgelopen 3 weken ongeveer, voel ik me anders. Het begon toen ik op een avond met vriendinnen aan het stappen was, en toen kreeg ik plots een gevoel dat ik eigenlijk veel liever naar bed wilde. De hele avond keek ik naar het moment uit dat het voorbij was en ik weer kon gaan slapen. Normaal ben ik heel sociaal, spreek graag af met vriendinnen en kan altijd wel met mensen gezellig kletsen. Maar sinds die avond voel ik me gewoon simpelweg niet op mijn gemak met mensen. Zelfs met mijn moeder of broer heb ik niet meer zo’n zin om te praten. En ik heb het gevoel dat mijn vriendinnen ook beginnen te merken dat ik “saai” ben geworden. Mijn vriendje probeert soms nog wat uit me te halen maar ook voor hem is het steeds minder leuk. Praten en sociaal zijn kost gewoon opeens enorm veel moeite.

Daarnaast ben ik constant moe en wil ik eigenlijk alleen maar slapen. Naar school gaan is iets waar ik vorige maand zelfs nog naar uitkeek, maar nu kan ik niet wachten totdat het voorbij is en ik weer in mijn bed kan kruipen. Ik weet niet waar dit opeens vandaan komt, maar ik wil echt dat het zo snel mogelijk voorbij is. Ik verspil dagen aan thuis op de bank liggen omdat alles gewoon teveel energie kost.

Heeft iemand hier ervaring mee? Weet iemand me raad?

Is er niets gebeurd in de afgelopen tijd, waardoor je je zo lusteloos voelt?

Ik heb ook 1 keer per jaar zo’n periode en gek genoeg was dat ook altijd zo rond april/mei. Voor mezelf ben ik erachter gekomen dat de omslag van de winter naar zomertijd lastig was. Dat ene uurtje gooide mijn hele ritme en humeur door de war. Nu ik dat weet, neem ik bewust meer rust, spreek ook wel af met vriendin om er tussenuit te zijn. Zij weet dat ook zodat het te begrijpen is dat ik wel wil afspreken, maar het soms niet lukt. Ik probeer elke dag even buiten te zijn, te sporten en goed te eten. Ik kan na 2 jaar zeggen dat ik er dit jaar voor het eerst geen last van heb

Klinkt best wel als voorjaarsmoeheid. Ik zou me na 3 weken nog niet al te veel zorgen maken, ik denk dat iedereen wel eens zo’n momentje heeft.

Ik heb het soms ook wel. Dan ben ik helemaal leeg van binnen en kan ik op niemand meer leuk reageren. Zelf werk ik maandag tot zaterdag, dus slaap ik elke dag al vroeg. Daardoor kan ik geen 1 avond tot laat opblijven, omdat ik gewoon helemaal kapot ben en om 10 uur in slaap val. Heel mijn sociale leven is weg. :expressionless: Zo nog meer dingen. Helaas als je ouder wordt veranderen steeds meer dingen aan je mentaal en fysiek.

Heb verder niets op je verhaal te zeggen. Heel apart is het inderdaad… Is er misschien iets gebeurd? Gaat het wel goed tussen jou en je vriend etc…

Gebruik je medicatie/anticonceptie?

Ik heb er ook last van, extreem moe, nergens zin in, ook al een maand. Ben naar de huisarts geweest en die zei dat ik er vorig jaar in dezelfde maand ook last van had (was ik al lang vergeten). Dus ik denk inderdaad voorjaarsmoeheid, denk dat het een beetje komt door die wisseling van winter naar zomertijd.

Zou het eventjes afwachten of anders gewoon even naar de huisarts, bloedprikken is zo gedaan en je hebt vaak een dag later al de uitslag!

Je kan voor de zekerheid ook even laten testen of je schildklier niet te traag werkt, hierdoor kan je ook heel moe en lusteloos worden!

Slaap je genoeg? (8-10u), eet je genoeg?
Het kan inderdaad door het voorjaar komen. Als je er over een maandje ofzo nog steeds last van hebt, dan zou ik naar de dokter gaan. Vermoeidheid kan ook komen door schildklierproblemen, pfeiffer, vitamine b12 tekort, vitamine d tekort, bloedarmoede…

Als het voorjaarsmoeheid is: probeer toch jezelf op te peppen, ook al heb je er geen zin in, vaak als je er eenmaal mee bezig bent krijg je wel energie terug.

Misschien gewoon een voorjaarsdepressie. Dit is vooral in het voorjaar waar het weer wat wisselend is. De dagen veranderen en de zon is er langer.
Je kan het zo zeggen: EVEN INKOMEN!
Voldoende slapen en gezond eten helpt je er zo weer boven op.
Zorg dat je een duidelijk ritme krijgt. Ondanks verschillende tijden van school en werk.
Zeg tegen je omgeving dat je wat minder voelt (als je je ervoor schaamt hoeft het niet perse)
maar misschien zien ze dit wel vaker bij je en kunnen ze je op vrolijken. En praten over je gevoelens is immers niet verkeerd. Even je hart laten luchten.

SUC6