geen een vriendin kiest hetzelfde profiel

Hee meiden,

Ik ga waarschijnlijk een cm profiel kiezen, maar geen een van mn vriendinnen kiest dit.
Kan ik dan alsnog met ze in de klas komen?

x

Ja

Vaak worden klassen gemengd, een klas is in de bovenbouw wel anders dan in de onderbouw. Want in de bovenbouw heb je alleen de verplichte vakken met je klasgenoten. De andere vakken heb je met clusters.

Ja dat kan, als je profiel- of keuzevakken hetzelfde zijn. Waarschijnlijk is dat bij geschiedenis/wiskunde/aardrijkskunde/frans/duits whatever. Op sommige scholen mixen ze alle profielen in de stamklas, dus het kan zijn dat je ook nederlands/engels etc met ze hebt!

Geen paniek, je zal sowieso wel vrienden maken met de mensen waarbij je in de klas zit en anders dan heb je altijd nog de pauze om met ze te gaan kletsen.

Jazeker, maakt haast geen zak uit welk profiel je kiest , als je een paar dezelfde vakken hebt, kan je best een aantal keer met ze in de klas komen

Ik had hetzelfde profiel als iemand anders met N&G, maar had nooit een les met diegene, terwijl ik wel de meeste lessen met iemand van C&M had.
Je moet de keuze van een profiel niet laten afhangen van je vriendinnen, je leert ook wel nieuwe mensen kennen, en dat kan juist leuker zijn.

Ik zag iets met clusters, maar wat zijn dat eigenlijk :flushed:

Dat zijn gewoon een soort klassen, maar in ieder cluster (klas) zitten andere mensen.

Iedereen kiest een ander profiel, dus je kan moeilijk met mensen bij een vak zitten die het niet hebben gekozen. Om toch klassen te vormen worden alle keuzes onderzocht en de mensen met hetzelfde vak bij elkaar gezet. Dit wordt bij elk vak uitgevoerd en heb je bij elk vak een andere samenstelling van de klas.
Iedereen heeft daardoor ook een individueel rooster.
Kans kan dat je bij je vriendinnen komt bij bijvoorbeeld nederlands of engels. Iedereen heeft dat, dus daar hoeven ze niet moeilijk te doen.

Beetje begrijpelijk :’) ?

Ligt er ook aan hoe groot jouw school is, op mijn school zitten er geen verschillende profielen door elkaar heen. CM. EM, NT en NG hebben allemaal eigen klassen met andere vakken (op Nederlands en Engels na)

Op mijn school was dat niet zo. Alle kernklassen werden ingedeeld op profiel, de enige vakken die je met andere profielen kon hebben waren talen of keuze/kunstvakken. Maar als je die vakken niet hetzelfde kiest is de kans vrij klein dat je samen les krijgt.

Bij mijn school is het zo dat je gewoon je eigen klas houdt bij de standaard verplichte vakken (NL, Engels, ANW etc) en de vakken zoals natuurkunde, biologie, scheikunde, economie etc heb je dan met verschillende mensen, wat ze clusters noemen.
Dus ik heb al m’n standaard vakken nog gewoon met m’n eigen klas en meestal zit je ook wel met een paar mensen uit je klas in die clusters.

Het ligt eigenlijk aan je school moet je even rondvragen