geen diploma

Vraagje :
Als je geen diploma hebt van TL , kan je dan nog ergens komen en ik krijg ik er later geen problemen mee ?

Je moet volgens mij een startkwalificatie iig behalen, dat houdt in een havo/vwo diploma of een diploma van mbo 2 of hoger. Ik weet niet hoe oud je bent, maar je bent nog leerplichtig tot je 18e.

Met de huidige banenmarkt (en toekomstige) is het altijd verstandig om een papiertje te hebben :wink: Iedereen is opzoek naar een baan en eerlijk is eerlijk een werkgever neemt eerder iemand aan met een bepaalde opleiding dan iemand die het niet heeft. Of je moet veel werkervaring hebben, maar als geen enkele werkgever je een kans wilt geven dan wordt dat ook moeilijk…

Je maakt de kans voor jezelf dan wel heel klein. Je moet sowieso dan verplicht een mbo 1 opleiding gaan doen, dus je zult alsnog de schoolbanken in moeten.

Of je moet je hele leven caissière of vakkenvuller willen zijn, daar heb je niks voor nodig (nee geen vuilnisman, dat is MBO niveau).

kom je dan nog ergens… tja het is niet dat je er dood aan gaat. maar je zult altijd ongeschoold werk blijven doen voor het minimale loontje, als je al aan een baan komt. of een rijke vent trouwen uiteraard.

heb je geen ambities om verder te leren?

Volgens mij is het zo dat je dan wel certificaten krijgt voor je vakken en dan je bij een MBO opleiding altijd bij niveau 1 begint. Maar je kunt natuurlijk wel omhoog klimmen.

zonder diploma kan je niet zo heel veel, tenzij je doorbreekt met een talentenjacht, of een besteller schrijft ofzo

Zelfs daarvoor vragen ze ook minimaal mavo, vaak zelfs havo.

Caissière is ook vmbo-niveau en vakkenvuller willen ze alleen 15-jarige.

Ik zat er aan te denken in te stromen op Vavo. Ik ben bijna 18…

Ben je dan niet nog leerplichtig?