geef je mening.

ik moet een discussie houden voor Nederlands.
en de stelling is als volgt: Er moet hard worden opgetreden tegen spijbelaars

nou wil ik jullie vragen wat jullie mening is en dan vooral waarom, dit kan ik gebruiken voor mijn discussie!
hartelijk bedankt.

Ik vind dat er hard moet worden opgetreden tegen spijbelaars (ah, nooit gedacht dat ik dit zou zeggen). Dit zal mensen meer motiveren om op school te blijven, en/of afschrikken om te spijbelen. Hierdoor zullen meer mensen op school blijven, en zullen ze dus bij elke les zijn (behalve ziekte etc). Scholieren zullen, omdat ze in elke les zijn, slimmer worden. Je pikt namelijk altijd wel wat op in de les, of je nou wilt of niet. Dan stijgen de cijfers, en kunnen ze een hoger niveau doen, willen ze niet zitten blijven en zullen ze harder leren om op hetzelfde niveau te blijven.
Ennnn dat zal dus leiden tot meer hoger opgeleiden.

Althans dat is mijn theorie xD
ook al ben ik zelf niet vies van spijbelen.

Ik vind dat er GOED moet worden opgetreden tegen spijbelaars. Spijbelen is niet goed, dat weet een ieder, maar de straf die er op volgt werkt niet. Als wij één uur spijbelen,moet je 2 uur nakomen. Deze 2 uur vind ik niet erg, kan ik even huiswerk maken etc. Er zouden straffen moeten komen die echt invloed hebben, ze moeten er meer werk van maken → Tijd innemen bijv. door extra opdrachten zouden mij veel meer doen.

Daarnaast vind ik dat er naar de reden voor spijbeling gekeken moet worden. Soms blijkt achteraf dat het niet raar is dat je ene uurtje hebt gespijbelt(heb ik vaka gedaan toen mijn moeder ziek was etc. of toen michel dood was), als er voor zulke redenen nou eens een uitzondering komt.

Ik vind…

Dat bij spijbelaars moet worden gekeken naar hun achtergrond. kinderen uit probleem gezinnen spijbelen omdat ze problemen hebben.

En ik vind dat mbo en hbo opleidingen mensen moeten kunnen weren als ze t spijbelaars zijn. dit ivm de volle klassen en de kans op herhaling. dan heb ik liever dat iemand die voor de volle 100% ervoor gaat die kans op een opleiding krijgen,

Bij mij op school is het zo geregeld dat je per periode 80% aanwezig moet zijn, zoniet krijg je vervangende opdrachten. Dit werkt goed. Je kunt in totaal ongeveer 2 dagen missen, en meer doe je ook niet omdat die vervangende opdrachten echt ((^*(&& zijn!
Ik spijbel zelf eigenlijk nooit, dus ik kan me niet echt voorstellen dat ik meer als 2 dagen zou spijbelen per periode…
ik hoop dat je er wat aan hebt, succes!

Het is wetenschappelijk aangetoond dat jongeren leren dmv beloningen. Het hard optreden en straffen van spijbelaars zou juist nóg meer spijbelen veroorzaken. Door jongeren te belonen als ze wel op school blijven, zal het spijbelen juist wel stoppen.