Gedonder op school.

Hee allemaal, ik heb echt even advies nodig.

Dus, ik zit op het speciaal onderwijs en doe nu vmbo-b eindexamenjaar. Graag zou ik nog na dit jaar er een jaartje vmbo-T aanplakken zodat ik een niveau4 heb waardoor ik sneller aan de opleiding Mediavormgeving kan beginnen wat ik graag zou willen doen.

Alleen wat het probleem is op mijn school is dat ik ongeveer 70km van mijn school vandaan woon en er op 30km ook een speciale school zit, ik wil echt niet naar die school toe voor een jaar omdat ik echt meerdere verhalen heb gehoord dat er daar echt voornamelijk gedragsproblematiek jongeren zitten terwijl ik echt meer last heb van psychisch gedonder.
Mijn school wilt me dus qua niveau wel toelaten maar weten niet of het mag qua financien (Ofzoiets) en de tijd begint nu echt verschrikkelijk te dringen

Ik weet nu echt niet goed meer wat ik moet doen, ik heb het gevoel dat mijn school echt een spelletje met me aan het spelen is zodat ik het einde van het schooljaar tehoren ga krijgen van ‘Ja nu is het telaat Tiffany, je moet naar het MBO’ en het andere probleem is is dat mijn ouders bang zijn om me naar het mbo te laten gaan omdat ze denken dat ik er niet emotioneel en psychisch stabiel genoeg voor ben terwijl ik het juist wel zou zien als uitdaging. Dat betekend dat ik thuis zou komen te zitten en dat zie ik ook niet zitten…

Als je graag vmbo-t wilt doen op je huidige school zou ik dat gewoon proberen te regelen, maar zoek ook naar een alternatieve mbo-opleiding voor het geval dat om de een of andere reden niet gaat lukken.

Maar na je vmbo-t kom je toch ook op het mbo? Wat is het verschil, afgezien van het feit dat je liever niveau 4 doet?

Er zit een verschil tussen MBO niveau 1/2 wat je kan doen met een VMBO-B diploma, of MBO niveau 4 met een VMBO-T diploma.

OT: is die opleiding er ook niet in een niveau 1/2 variant? Zo nee, dan zou ik toch echt proberen naar VMBO-T te mogen… succes!

Volgens mij kun je niet naar niveau 4 met een VMBO opleiding maar wel niveau 3… welke opleiding wil je precies gaan doen?

Volgens mij moet je eerst nog kader doen, voordat je tl wilt gaan doen toch…?
Zo niet, dan zou ik MBO-2 gaan doen. Dan doe je al ervaring op die je later kunt gebruiken voor MBO-4

Dat verschilt per opleiding. Bij veel (bij ons dan) opleidingen heb je een combinatie tussen niveau 3 en 4 in het 1e jaar, daarna word gekeken welk niveau je gaat doen. Maar daar willen ze wel vanaf ivm een hoop gedonder.
In principe hoor je met een vmbo-t diploma gewoon naar mbo4 te kunnen.