Gedoe met vader en vriendje, help?

Heey!
Mijn vriend en ik zijn net een jaar samen en we zouden daarvoor samen wat leuks doen willen doen en dan dat ik erna bij hem blijf slapen.
(Ik ben trouwens 18 en hij is 24)
Mijn vader is wat minder blij met dit idee, hij vindt me er veelste jong voor en omdat we uit een Indonesisch gezin komen is het een beetje not-done.
En mijn vriend begint het zat te worden dat ik niet bij hem kan slapen en heeft laatst ook gezegd dat hij dan deze relatie niet veel langer meer kan volhouden.
Dit komt dan natuurlijk als best wel een shock op je af dat het om die reden zo eens uit zou kunnen gaan, vooral als het voor de rest allemaal goed gaat en het altijd heel gezellig is.
Maar aan de andere kant snap ik mijn vader ook, dat hij nou eenmaal zuinig op mij is en dat uberhaupt doordeweeks bij elkaar slapen gewoon niet goed is voor mijn school, vooral dit jaar niet aangezien dit mijn eindexamenjaar is.

Ik heb het nu ver van te voren aan mijn vader gevraagd of ik in de vakanties bij hem mag slapen en mijn vader zou erover nadenken.
Maar het punt nu is dat ik zo’n beetje in een hoekje word gedreven door zowel mijn vriend als mijn vader.
En op één of andere manier ben ik nu ook aan het twijfelen of ik door zou moeten gaan met deze vriend…

Ik weet niet meer wat ik moet doen, help? :thinking:

Die vriend van je zou geduld moeten hebben, dat hij zegt dat hij het gaat uitmaken als je niet snel bij hem komt slapen slaat hélemaal nergens op, wat een lul. Je vader is de baas dus daar zou ik gewoon naar luisteren, wacht gewoon af of je in de vakantie bij hem kan slapen.

Je vriend loopt wel hard van stapel. Ja, samen slapen is super. Maar nu al uitmaken omdat het ‘noooooit’ mag?

Ik vind overigens dat je vader niet meer de keuzes voor jou hoeft te maken. Je bent volwassen. Als jij denkt dat dit is wat je wilt, dan moet je het gewoon kunnen doen.

Dit inderdaad, wat een eikel! En ik vind niet dat je zomaar kunt doen waar je zin in hebt. Als je vader het niet wil (ook vanwege cultuur denk ik als ik dat zo lees?), dan moet je dat accepteren. In jouw geval begrijp ik dat jij dat ook wel doet, alleen die vriend van je niet…

Mijn vader deed, en doet nog steeds, er wel moeilijk over of ik bij mijn vriend of hij bij mij mag slapen, dus ik vraag het daarom altijd gewoon aan m’n moeder.

Aan de ene kant kan ik me best voorstellen dat je vader beschermend doet, je bent wel ‘zijn meisje’, maar aan de andere kant, wat schiet hij er mee op? Nu weet hij bij welke jongen je slaapt en dat je al een jaar met die jongen samen bent, maar wat als je op kamers gaat volgend jaar als je gaat studeren? Dan heeft hij er geen grip meer op. Dan kan hij je beter nu zelf, terwijl hij het nog een beetje in de gaten kan houden, laten uitzoeken wat goed voor je is.

Als ik jou was zou ik dus eens rustig met hem erover proberen te praten. Wordt dan niet boos, maar breng, net zoals je nu al doet, begrip voor hem op, maar geef ook aan dat je echt wel voorzichtig bent.

Dan over je vriend, ik denk dat je ook maar eens moet nadenken over of je inderdaad wel verder wil met hem. Als hij dit als reden ziet om het uit te maken, wat voelt hij dan voor je?

Ik zou denken dat je vriend eens wat meer geduld moet hebben en niet moet dreigen met uitmaken als je niet bij hem mag komen slapen, wat een onzin zeg. Te belachelijk voor woorden.

Ik vind niet dat je vader veel fout doet, vooral niet aangezien hij nu heeft gezegd dat hij er over na gaat denken voor in de vakantie.

In indonesie is namelijk volwassenen zijn 21, en zeker als ‘meisje’ wordt het niet gauw geaccepteerd dat je bij je vriend slaapt voor het huwelijk. (verschilt namelijk wel van familie maar het komt heel erg voor in Indonesische gezinnen)

Enerzijds snap ik je vader goed, dat hij je vanuit een culturele achtergrond wilt beschermen en liever niet wilt dat jij bij je vriend blijft slapen. Anderzijds, je bent 18 en oud en wijs genoeg om te bepalen wat je wel en niet doet. Daarnaast leef je in de westerse wereld met een westerse cultuur. Je krijgt van beide culturen veel mee.

Ik heb nog een vriendelijke vraag: is je vriend Nederlands? Als jij een nederlandse vriend hebt, dan kan ik me ergens voorstellen dat hij het vervelend vind dat jij niet bij hem mag blijven slapen. Hij is tenslotte 24.
Daarmee wil ik niet zeggen dat het per definitie gewoon is in de westerse cultuur om als meisje op 18 jarige leeftijd bij elkaar te blijven slapen. Genoeg nederlandse ouders vinden dat ook niet goed. Maar als jou vriend 24 is en nederlands, wordt het wel een iets ander verhaal. De westerse cultuur is een stuk losser en dat staat als een paal boven water, omdat je vanaf 18 jaar als ‘volwassen’ wordt beschouwd.
Wel moet jouw vriend respect voor jou hebben en niet dreigen met uitmaken.

En de volgende vraag: voel jij je Indonesisch of Nederlands?

Ik snap dat het lastig is om een keuze te maken tussen je vader en vriend. Maar je moet jezelf ook afvragen hoe jij je voelt. Zit je misschien tussen twee culturen op deze manier? En aan welke cultuur hecht jij meer waarde? De indonesische cultuur of de nederlandse/westerse cultuur?
Ik haal dit aan omdat ik mensen ken die duidelijk tussen twee culturen in leven en daardoor niet weten wat ze moeten doen. Dit op gebied van relaties, uitgaan, drugs en alcohol. Enerzijds zien ze wat er in de westerse cultuur mogelijk is, anderzijds willen ze hun eigen cultuur niet geheel loslaten. Ze zitten dan tussen twee vuren, wat erg moeilijk is.

Hoe moeilijk dit misschien ook is, maar inderdaad, je moet naar je vader luisteren.

Mijn exvriend en ik hebben ook heeeeel lang moeten wachten tot we bij elkaar mochten blijven slapen, maar nooit zou zoiets een reden geweest zijn om het uit te maken. Als je van elkaar houdt, dan is elk moment toch gewoon de moeite waard…
Je mag overigens best wat tegengas geven naar je vader toe, maar zo lang je onder zijn dak woont, heb je natuurlijk wel de regels van je ouders te respecteren.

Je vriend zou respect moeten hebben voor de keuzes van je vader. En vooral wat meer geduld. Als hij echt van je houd zal hij wel wachten.
Verder vind ik het ergens ook wel lief van je vader, hij wil je beschermen.
Ik snap dat je het niet leuk vind maar je zal zijn keuzes moeten accepteren.

Ze woont in Nederland/Belgie, daar ben je volwassen op je 18e. Ik snap dat de cultuur anders is, maar als de TS ‘ingeburgerd’ is, kan ze ook sneller zelf beslissingen nemen. Ik begrijp dat het in Indonesische gezinnen een issue is, maar als ze aangeeft hier voor 100% achter te staan, vind ik niet dat haar vader het moet verbieden.

Veel van jullie geven aan dat de jongen maar geduld moet hebben, maar dat vind ik eigenlijk een beetje raar. Haar vriend is al een jaar lang aan het wachten. Een jaar! Ik denk dat de meerderheid van de jongens die ik ken (en daar zitten behoorlijk wat lieve jongens tussen), echt niet zo lang zouden wachten.

Ik vind dat jouw vader zich aan zou moeten passen. Dat hij Indonesisch en miss wat traditioneler is, is zijn goed recht. Maar dan moet hij jou er niet mee lastigvallen. Jij bent jong (en dus modern) en Westers (weliswaar met Indonesische roots, maar toch) en dus houd jij er andere normen en waarden op na.

Het is trouwens ook niet alsof je met de eerste de beste jongen het bed induikt.

Je vriend moet zich er maar bij neerleggen dat niet alle ouders zo makkelijk zijn als de mijne. Vraag eens aan je vader of je vriend wel bij jou thuis mag slapen (al is het in de logeerkamer of op de bank) en aan je vriend of hij daarmee akkoord gaat. Vaak vinden ouders die zuinig zijn op hun meisje het een fijn idee als ze er zelf toezicht op kunnen hebben.

Daarbij vind ik de reactie van je vriend overdreven. Hij hoort te kunnen begrijpen dat jij naar je ouders moet luisteren zolang je nog thuis woont.

Ik vind een jaar lang niet bij elkaar slapen wel lang ja. Maar dat is niet de hoofdreden. Het gaat er, in mijn ogen, namelijk om dat als het nou haar keuze was, haar vriend dat ook zou moeten accepteren. Maar het is niet haar keuze. Het is haar vaders keuze en ik kan me voorstellen dat hem dat dwarszit. Of je het daarom uit moet maken, is een heel andere vraag. Maar we weten allemaal wel dat mannen meer moeite hebben met een seksloos bestaan :wink:

[/b]

Wie zegt dat ze hierdoor ook geen seks hebben, daarvoor hoef je niet bij elkaar te slapen :’)

Je vriend is een eikel.

Jij zegt wat ik denk :slightly_smiling_face: .
Je kunt prima overdag seks hebben is mijn ervaring.