Gedoe met beste vriend van mijn vriend

Op het forum van Lotgenoten: Lange afstands relaties heb ik al het een en ander verteld over de beste vriend van mij vriend, ik noem hem even S. Om een lang verhaal kort te maken, S maakt al een aantal weken ‘foute’ opmerkingen. Zo zei mijn vriend laatst voor de grap iets gemeens, waar op ik weer voor de grap reageerde met ‘oke geen seks meer voor jou’ en toen S dat hoorde zei hij gelijk ‘ik stel me wel vrijwillig!’. Een ander voorbeeld: laatst stond er in de krant iets over ‘hashtag mamming’, S stuurde een foto van dat artikel en zei ‘dat moet jij ook doen’ (mamming is je borsten laten zien etc.), naja dat soort opmerkingen maakte hij steeds de afgelopen weken en ik heb er al een paar keer iets over gezegd tegen mijn vriend. Volgens mij vriend maakt S gewoon grapjes en is dat zijn manier van humor, maar ik vind dat je zoiets niet zegt tegen de vriendin van je beste vriend, am I right?

Nu iets anders. Vrijdag gingen mijn vriend en S online gamen en dan hebben ze altijd Skype aanstaan om ondertussen te praten, en ik zit daar dan altijd gezellig bij. Maar vrijdag maakte S ineens een hele gemene opmerking over me, het doet er verder niet toe wat hij zei maar het deed me wel pijn. Mijn vriend weet dat ik heel erg onzeker ben over mezelf en dat ik dat soort opmerkingen heel erg moeilijk vind om te horen. Hij zei dan ook meteen ‘dat vind ze echt niet leuk om te horen man’. Ik wist niet zo goed hoe ik er op moest reageren dus ik zei maar niks en deed als of het me niks kon schelen, maar van binnen deed het me wel dergelijk iets. Omdat ik voelde dat ik tranen in m’n ogen kreeg en geen zin had om daar in huilen uit te barste zei ik tegen mijn vriend dat ik even naar beneden ging om een sigaretje te roken. Buiten kwam ik weer een beetje tot rust en ging alles weer beter en vervolgens liep ik weer terug naar boven. Ik zag dat S me een berichtje had gestuurt met dat hij het niet zo bedoelde en zei sorry, maar ik had geen zin om er op te reageren dus had het berichtje niet geopend. Eenmaal weer boven aangekomen zei S via het Skype gesprek dat hij een berichtje had gestuurt, ik zei ‘oh, ja ik heb me telefoon niet hier dus heb het niet gezien’. Daarna zei hij nog een keer sorry waar op ik antwoorde met ‘oke’. Eigenlijk vond ik het niet oke, maar ik had geen zin om er verder nog over door te gaan want voelde me er gewoon niet prettig bij.

De dag er na vroeg ik aan mijn vriend of hij zin had om naar de stad te gaan, en dat had hij, maar hij vroeg ook of ik het goed vond als hij S mee vroeg. Ik zei dat ik liever gewoon met z’n 2e naar de stad wilde gaan en dat vond hij goed. Normaal had ik gezegd ja is goed hoor vraag S maar mee vind ik wel gezellig, maar door wat er de dag er voor gebeurde had ik daar totaal geen zin in. Het klinkt misschien kinderachtig, maar ik zit er gewoon nog steeds mee, vooral omdat ik het totaal niet van hem verwacht had dat hij zoiets zou zeggen, ook omdat hij in het begin juist een beetje flirterig deed. En ik weet niet hoe ik hier mee om moet gaan want hij blijft de beste vriend van mijn vriend, ik kan hem moeilijk blijven ontwijken. Wat moet ik doen?

^ Ik heb al vaker tegen mijn vriend gezegd dat als ik hem was ik het niet zou pikken als me beste vriend zoiets zegt, maar hij zegt steeds dat het gewoon S zijn manier van humor is en zodra hij vind dat S aan het flirten is dat hij er wel iets van gaat zeggen. Blijkbaar vind hij dat de rest dus allemaal geen flirten is?