Gedichten analyseren

Hey allemaal. Ik zit in de 5e van de havo en we moeten voor een mondeling gedichten analyseren (we hebben een gedichten bundeltje gekregen) en eentje daarvan krijg je dus op de mondeling. Maar nou vroeg ik me af of er op internet ook een site bestaat waar de antwoorden op staan (zoals alliteratie enz…) Want ik kom vn sommige gedichten er niet uit ;s

Niemand?? :frowning_face:

Hé ik ook.
ook havo 5 ^^
maar je kan t wel op internet vinden hoor ö
gewoon de -titel van het gedicht- analyse , en dan zoeken

Ja maar ik ben bezig met het gedicht ‘‘Twintigste eeuw’’ Maar ik kan verder niks op internet vinden ik weet wel dat het een sonnet en wat voor soort rijmschema’s erin zitten maar verder kan ik niks vinden in het gedicht.

oh tja,
dan zou ik t ook niet weten :’]

Maar toch bedankt :wink:

Kan iemand mij helpen met dicht gedicht: ‘Hoor eens ik haat je’ van Ingmar Heytze.
Hoor eens ik haat je
Hoor eens ik haat je,
ik schreef dat je lief was en licht -
en nog wat onzin over je gezicht
maar nu haat ik je, god wat haat ik je.

Die neus, dat hoofd, die paardenbek,
die ogen en die gierennek
dat kraagje en dat bloemkooloor
met al je slierten haar er voor.

Hoor eens ik wou graag zijn
jou, maar het kon niet zijn,
het licht is uit, ik zie je alsnog
zoals je werkelijk bent.

O ja, ik haat je,
ik haat je zo vreselijk,
ik wou het helemaal niet zeggen -
maar ik moest het even kwijt.

Ik kom er niet uit wat voor soort rijmschema het nou is. De eerste 2 strofen zijn een gepaars rijmschema maar de rest dan??

A,A,B,B,A
C,C,D,D
E,E,F,G
A,H,I,H

Een gedicht hoeft ook niet altijd een rijmschema te hebben. De laatste 2 strofen hebben volgens mij geen rijmschema. Maar voor mij is het ook alweer een tijdje geleden.

Ja dit dacht ik ook maar ik wist het niet zeker! Want we hebben heel weinig uitleg erover gehad vandaar. Maar morgen laat ik het even aan juf zien of het goed is :grinning: