Gebroken met beste vriendin

Hoi iedereen,

Ik moet even mijn hart luchten, en kan ook wel wat tips gebruiken. Ik heb namelijk gebroken met mijn ‘beste’ vriendin.

2,5 jaar lang beschouwde ik haar als mijn beste vriendin. We hadden lol om dingen als geen ander, dachten vaak hetzelfde en qua karakters vulden we elkaar ook goed aan. Ik ben zelfs nog met haar op vakantie geweest dit jaar, wat (voor mij) erg goed geslaagd was.

Echter, mijn vriendin zit niet lekker in haar vel. Ze heeft enkele tegenslagen gehad de afgelopen maanden en het loopt niet zoals ze het wil. Dit reageerde ze vaak af op mij en haar vriend, waarschijnlijk omdat wij haar het best kenden. Vaak was dit in de vorm van negeren of boos en chagerijnig doen. Dit deed me altijd veel pijn, omdat het vaak uit het niets kwam en ik haar alleen maar wilde helpen. Op die momenten begon ik me dan ook af te vragen of onze vriendschap wel zo goed was.

Ze is ook een trots persoon, dus zij kwam nooit naar mij toe om haar excuses aan te bieden, terwijl ze wist dat ze fout zat. Bellen had geen zin, berichtjes op whatsapp negeerde ze compleet. Ik heb haar zelfs een keer opgezocht omdat ik het zo zat was. Het eindigde in een schreeuwende ruzie, waarna we beiden moesten huilen en het weer een soort van goed kwam. Waar het over ging? Ik weet het zelf nieteens meer. Volgens mij vond ze het raar dat ik van haar verwachtte dat ze mij iets terugstuurde op whatsapp, ‘want zo doet ze bij al haar vriendinnen en ik moest maar gewoon wachten’.

Afgelopen week barstte de bom voor mij. We zouden samen op stap gaan, en vrijwel alles was al afgesproken. Opeens zegt ze op whatsapp ’ ik heb geen fucking zin meer’ en ze blokkeert me vervolgens anderhalve dag. Ik wist niet wat er aan de hand was, want ik had niks geks gezegd of wat dan ook. Paar dagen later vroeg ik haar waarom ze niet gewoon even af had kunnen zeggen op een nette manier, dan was ik ook niet boos geweest. Maar ‘ik moest het maar accepteren’.

Omdat ik wist dat ze toch niet haar excuses zou aanbieden heb ik er maar weer overheen gepraat. Had ik niet moeten doen, maar ik kan gewoon niet tegen zulke situaties. De druppel kwam vandaag, want we hadden een tijdje geleden afgesproken dat we allebei een tattoo laten zetten omdat we het eng vinden om alleen te gaan. Dit blijkt ze nu met een andere vriendin gedaan te hebben, iemand met wie ze de laatste tijd opeens heel veel optrekt, terwijl ze dat meisje op vakantie nog zwart aan het maken was. Die streek vond ik zo achterbaks, dat ik besloot om er een punt achter te zetten.

Ik wil geen vriendin zijn met iemand die me alleen nodig heeft als het haar uitkomt, en die al haar frustraties op mij uit. Ik ben er graag voor haar, ze mag me alles vertellen, maar mij niet gebruiken als bokszak bij wijze van.

Helaas heb ik buiten haar geen andere hechte vriendinnen die ik wekelijks zie. Ik heb ze wel, maar ze wonen te ver weg of zijn te druk bezig met werk en andere vriendinnen enzo. Ik heb wel een vriend, wat gelukkig een groot deel van de eenzaamheid wegneemt. Maar toch, om opeens je beste vriendin kwijt te zijn is heel vreemd. Daarbij ben ik ook snel bang dat ik mijn vriend claim omdat ik niet veel mensen heb om 's avonds een drankje mee te doen oid. Hij heeft een grote vriendengroep, dus ik wil hem ook niet van z’n vrienden afhouden.
Volgend jaar start ik met een nieuwe opleiding, dus hopelijk tref ik daar leuke, nieuwe mensen. Ook heb ik net drie weken een nieuwe baan, waar ik ook veel mensen leer kennen. Ik heb er ook het volste vertrouwen in dat het weer goedkomt, maar voor nu is die leegte wel rot.

Sorry voor het lange verhaal, ik waardeer het ontzettend als je het helemaal gelezen hebt!
Iemand een soortgelijke ervaring gehad, nog tips om er mee om te gaan?

Thanks!

Heb je liever een vriendschap met zo’n persoon dan voor eventjes “alleen” te zijn? Ik vind dat ze het maar zelf moet uitzoeken. En nu zal je wel je moeten openstellen voor de toekomstige vriendschappen, iets wat helemaal niet erg is :slightly_smiling_face: Wees blij dat je van zo’n iemand verlost bent.

Ik ben inderdaad liever even alleen dan deze situatie, daar heb je gelijk in! Het is alleen, we hebben ook zoveel leuke momenten gehad waarin we wel echte vriendinnen waren. Het voelt een beetje als het uitmaken met een vriendje…

Ik heb geen tips sorry maar ik wilde wel even zeggen dat je dit allemaal heel goed gedaan hebt vind ik, en als het toch allemaal van 1 kant blijft komen kun je er inderdaad net zo goed mee stoppen. Je klinkt heel aardig dus je heb vast zo weer nieuwe leuke vriendinnen! x

Awh dat is lief van je, bedankt! :flushed:

weg

Ik vind het heel goed dat je dit hebt gedaan, ik heb ook iets soortgelijks meegemaakt en het koste mij jaren om de vriendschap te laten verwateren, en het is goed dat je de beslissing hebt gemaakt om voor jezelf te kiezen.
Liever geen beste vriendin dan een beste vriendin die jou zo behandelt, en met je nieuwe baan en opleiding vind je zo weer nieuwe mensen.

Dankjewel!

Goed van je om voor jezelf te kiezen. Het is goed en fijn om je vriend te hebben. Met hem kan je leuke dingen doen en de dagen die over blijven zou ik lekker voor jezelf kiezen. Je hebt een juiste beslissing genomen.

Ja, ik snap wat je bedoelt. Maar je zal je er wel overheen zetten :slightly_smiling_face: Het is nu gewoon eventjes doorzetten en de leuke momenten wel onthouden, maar laat dat niet de negatieve kanten overheersen. Want het negatieve aan jouw vriendschap was op het laatst groter dan het positieve. En soms moet je mensen loslaten. En wees niet bang, en zullen veel leukere mensen in je leven komen binnenwandelen waarmee je nog leukere momenten gaat beleven en waar de vriendschap waardevoller gaat zijn. Want een vriendschap moet langs de twee kanten komen.

Ik zie zijn vrienden wel geregeld, dus dat groeit langzaam aan ook wel. Maargoed, soms heb je ook behoefte aan iemand waarbij je je ei kwijt kan en dat is bij mannen wel wat lastiger haha.
Ik baal alleen zo dat dit mijn hele leven al zo gaat. De meeste vriendinnen die ik maak ben ik in een periode van 1-3 jaar weer kwijt. Waarom weet ik ook niet, vaak loopt het gewoon stuk of is de ander niet meer zo enthousiast. Op deze manier ga ik ook wel aan mezelf twijfelen, maargoed ik heb er ook geen controle over…

inderdaad :slightly_smiling_face:

Ja zijn beste vriend heeft een vriendin waar ik momenteel goed mee kan opschieten dus wie weet wordt dat wel iets, maar ook voor haar geldt; ze heeft heel veel andere vriendinnen dus zal niet als eerste naar mij komen als je begrijpt wat ik bedoel.
Tsja de rest is single, of betrekken hun vriendin niet echt erbij. Maargoed, dat is een kwestie van tijd denk ik!

Ik had gister wel even een onzeker momentje, want mijn vriend vond dat ik nogal drastisch heb gehandeld. Ik heb haar namelijk ook verwijderd van FB enzo (puur omdat ik weet dat ze ‘jaloersmakende’ dingen gaat plaatsen om mij te irriteren, zo is ze) en hij vond dat ik het beter kon laten verwateren.

Ben ik het niet zo mee eens, want waarom zou ik haar nog op social media houden als er alleen maar wrok is? Ik wordt er niks wijzer van en zij ook niet, en daarbij maak ik mezelf gewoon alleen maar gek door elke keer te kijken of ze al iets lulligs heeft geplaatst, terwijl ik dat helemaal niet wil…
Het zal wel met mijn sterrenbeeld Stier te maken hebben. Ik geef veel kansen, maar als het klaar is is het ook echt klaar.

Ik heb dit jaren geleden meegemaakt met mijn oude beste vriendin en toen was ik de achterlijke vriendin. Ik was toen heel onzeker en zat niet goed in mijn vel en reageerde dit dan grotendeels op mijn ouders en haar uit omdat ze zo goed als bij mij inwoonde.

En het ding is, je geraakt erover. Ik voelde me nog eens schuldig omdat ik wist dat ik fout was geweest en ik heb het achter mij kunnen laten. Dus ik ben zeker dat het jou ook lukt. Er is trouwens een heel grote kans dat je op zijn minst 1 goede vriendin krijgt als je in een nieuwe opleiding terecht komt en ik denk dat je vriend het ook niet erg vind, als je nu iets meer met hem gaat omgaan. Misschien kan je wel goed met zijn vrienden of met de vriendinnen van zijn vrienden opschieten.

Ik zou het waarschijnlijk precies zo gedaan hebben als jij.
Helaas heb ik ook met zulke personen te maken gehad, maar echt je bent beter af zonder!

Je kunt mensen ook als ‘vriend’ op facebook houden, en ze niet meer volgen. Je krijgt dan geen meldingen/updates etc. meer van deze personen op je tijdlijn :slightly_smiling_face:

Ik denk dat je goed hebt gehandeld, ze houdt je echt aan het lijntje.
Jongens zijn echt anders hierin hoor, als jij je beter voelt door haar van fb te verwijderen, dan moet je dat doen. (en ik ben het er wel mee eens)
Over een paar weken begin je met je studie, dan vind je vast wel andere leuke mensen joh :slightly_smiling_face:
Tot die tijd zou ik lekker genieten van de zon, wat series kijken, een hobby oppakken en veel tijd aan je vriend spenderen. Komt echt goed met je hoor :slightly_smiling_face:

Mensen veranderen, soms is het daarom beter om los van elkaar verder te gaan. That’s life.

Wauw, wat een dappere actie van je! Je hebt de goede beslissing gemaakt, kies voor jezelf. Dat meisje moet maar beseffen dat niet alles gaat zoals zij wil, tenminste voor normale mensen niet. Als er mensen zijn die wel alles accepteren wat zij flikt, prima, fijn voor haar dan, maar ik zou dit ook zeker niet gepikt hebben!

Op je nieuwe opleiding ga je echt leuke mensen ontmoeten! Het verschil met de middelbare school is dat je allemaal iets doet waar je passie ligt of wat je interesseert. Dit kan er alleen maar voor zorgen dat er eerder een klik is! Stel je open, dan komt het snel genoeg :slightly_smiling_face:

Geniet nu nog lekker met je vriend en neem tijd voor jezelf om dit te verwerken, want het is niet niks en begin over een paar weken dan weer met een schone lei!

Succes!