Gebrek aan vertrouwen richting mij

Hallo allemaal!
Ik heb een probleem waar ik al een hele tijd mee zit. Ik heb namelijk al anderhalf jaar een relatie, maar ik voel me totaal niet meer op mijn gemak omdat mijn vriend een gebrek aan vertrouwen in mij heeft. Tussen ons loopt het momenteel totaal niet lekker. Mijn vriend is een hele aardige en lieve jongen, maar heeft een ontzettend gebrek aan vertrouwen richting mij. Ik heb hem al erg vaak geprobeerd te helpen, in verschillende manieren maar echt totaal niks lijkt te helpen.

In het verleden is hij meerdere keren de fout in gegaan, hij liegt (nu nog) tegen mij, hij is vreemdgegaan (met mijn beste vriendin) en liegt over domme dingen zoals telefoonrekeningen etc, elke keer als hij ergens mee zit zoekt hij bij andere meisjes steun, ik ben bang dat ik hem zo kwijtraak, Ik heb hem vergeven voor wat hij heeft gedaan maar hij lijkt mij nog steeds niet in vertrouwen te kunnen nemen. Ik snap totaal niet waar die angst ? vandaan komt en vind het erg vervelend omdat hij zo al bijna in de verleiding is geraakt een tweede keer vreemd te gaan. Ik ben zelf nog nooit vreemdgegaan en heb nog nooit, in anderhalf jaar tijd een leugen tegen hem verteld, daarom snap ik ook niet dat hij me zo controleert op alles.

Nu is mijn probleem dat hij me zó slecht vertrouwd dat hij inlogt op mijn Apple ID om mijn locatie te controleren, wil constant mijn whats-app uitlezen (mag ik overigens niet bij hem i.v.m privacy) kan er totaal niet tegen dat ik vriendschappelijk met jongens omga en ik mag onderhand niet meer van hem alleen met vrienden en vriendinnen afspreken omdat hij bang is dat er iets gebeurt (weet niet wat er zou moeten gebeuren) ook logt hij op zowat elk socialmedia account van me in, om te controleren met wie ik omga en gesprekken terug te lezen, als hij dan bijvoorbeeld een kus emoji, puur vriendschappelijk bedoeld in een normaal gesprek naar iemand stuur kan hij daar gewoon 3 maanden lang van slag door zijn. hier hebben we samen de grootste discussies en ruzies over gehad maar hij lijkt mij na die 1,5 jaar nog steeds niet te kunnen vertrouwen.

Wat moet ik doen? ik ben radeloos, hou zou ik dit nou op kunnen lossen? Ik begrijp er niks meer van en ben vooral heel erg verdrietig dat hij me niet vertrouwt :frowning_face:

Wat vervelend zeg, zowel voor jou als voor hem.

Het is mij niet helemaal duidelijk waarom hij vreemd gaat als hij jou niet vertrouwt? Dat is toch geen reden om vreemd te gaan?

En als je aan hem vraagt waar hij bang voor is en waarom hij je niet vertrouwd, is hij in vorige relaties bedonderd?

Wellicht dat hij zijn eigen gedrag ook wel reflecteert op jou. Omdat hij zelf vreemdgaan is hij bang dat jij het ook doet.

Eerlijk gezegd weet ik ook niet waarom hij vreemd is gegaan, hij is inderdaad wel bang dat ik ooit vreemd zal gaan, en hij is in zijn vorige relatie ook bedonderd ja. Maar ik weet echt niet hoe ik hier nog uit moet komen… :crazy_face:

Even vanuit mijn aannames/eerste indruk:
Waarom ben je nog met zo’n jongen samen? Het lijkt erop dat hij duidelijk onzekerheden heeft en mogelijk worstelt met zichzelf, maar jij kan die zorgen niet bij hem wegnemen. Hij zou eerst aan zichzelf moeten werken. Daarbij is hij zodanig manipulatief dat hij de touwtjes in handen heeft, waardoor jij alleen maar meer moet inleveren en verstikt raakt. Als jij geen weerstand biedt, dan raak je jezelf nog compleet kwijt.

Lijkt mij een heel ongezonde relatie, ik zou stoppen. Nu zeg ik niet dat dat een heel makkelijke beslissing is, maar ga goed bij jezelf na hoe lang dit gaande is. Vraag ook aan hem hoe hij deze relatie ziet; als hij defensief reageert, mogelijk verwijtend naar jou toe, dan weet je dat hij de situatie niet erkent.

Wat een ontzettend vervelende situatie! :sob::muscle:

Dit lijkt me niet een jongen om een toekomst mee op te bouwen. Ik kan je eigenlijk alleen maar aanraden om voor jezelf te kiezen en bij hem weg te gaan (ookal is dat niet makkelijk).

Met zo’n jongen kan je echt niet gelukkig zijn lijkt mij?! Ik had het al lang al uitgemaakt

Beetje vreemde situatie, dat hij degene is die vreemd is gegaan maar jij degene bent die in zijn ogen niet te vertrouwen is. Ik had het al lang uitgemaakt.

Waarom ben je nog met hem samen? Dit is echt extreem gedrag. Misschien doet hij dit bij jou omdat hij van zichzelf weet dat hij niet te vertrouwen is.

Ik denk inderdaad ook doordat hij zelf eigenlijk niet te vertrouwen is, bang is dat jij dit ook zal doen.
Maar wow, hij controleert je dus constant, je mag niet meer alleen afspreken met je vrienden/vriendinnen e.d.? Waarom ben je nog samen met deze gast? Daarbij is hij vreemdgegaan, dat is voor mij al gelijk een reden om het uit te maken. Zie je het echt voor je om nog verder te gaan met deze jongen?
Als je echt geen leuke momenten meer hebt en het negatieve het positieve overweegt in jullie relatie, is het nu echt tijd om het uit te maken meid

Eens met Eevee, ik vind dat hij absoluut niet het recht heeft om jou dingen te checken en verbieden. Het lijkt erop dat hij zijn eigen gedrag projecteert op jou en daardoor bang is dat je dezelfde fouten maakt.
Als je je relatie nog een kans wil geven zou ik eerst kappen met al die regeltjes. Verander je wachtwoord, zeg hem dat hij niet meer op je telefoon mag en dat je gewoon met vrienden gaat afspreken of hij dat nu wil of niet. Hij zal je moeten vertrouwen, je kan niet je hele leven bij mensen weggehouden worden omdat hij bang is dat het fout gaat. Laat hem weten dat dat niet de oplossing is voor zijn onzekerheid.

Wil hij dit niet eens proberen, dan zou ik weg zijn. Je laat je vrijheid enorm inperken door die jongen en dat verdien je niet. Hij heeft niet eens een aanleiding om je zo te wantrouwen. Je moet echt goed met hem gaan praten en hem in laten zien dat hij niet de regie over jou leven heeft en ook niet zou moeten hebben en dat als hij je niet vertrouwt jullie beter maar niet meer samen kunnen zijn. Zo’n relatie maakt meer kapot dan je denkt, het isoleert je enorm en dat is heel gevaarlijk voor je sociale contacten. Die vrijheid hoor je gewoon te hebben en hij moet dealen met zijn onzekerheden, jij bent niet degene die daarvoor je leven moet omgooien.

Ik herken dit zo!

Mijn ex was echt precies hetzelfde, hij vertrouwde mij totaal niet ook al was daar geen enkele reden toe. Toen, ging ik nadenken waarom, en vaak zijn mensen bang voor iets waartoe ze zelf in staat zijn, was dus ook zo want hij ging vreemd… Maar tuurlijk is dit bij jou waarschijnlijk niet het geval. Maar dat keurt dit gedrag niet goed! Zo kan je ook niet door blijven gaan toch?

Praat er met hem over, zeg precies wat je hier nu vertelt. Maak dan je beslissing,
succes :sob::muscle:

Dit klinkt als een ontzettend ongezonde relatie. Waarschijnlijk is je vriend erg onzeker over zichzelf, maar ook over de relatie. Ik denk dat zijn gedrag vooral vanuit zijn angsten komt, maar dat maakt het niet veel beter. Ik heb dit zelf ook meegemaakt en het is geen fijne situatie. Als dit al 1,5 jaar zo is, is het beter voor jou om te stoppen. Hij moet overduidelijk zichzelf op orde krijgen en zorgen dat dit manipulatieve gedrag verdwijnt. Dit gedrag hoef je echt niet te verdragen, je verdient het niet!

Ik zou er even goed over nadenken en vooral ook nadenken over deze dingen:

• Maakt deze relatie me nog gelukkig?
  • Kost de relatie mij energie of geeft het mij juist energie?
  • Voel ik me veilig in de relatie of niet?

Hopelijk helpt dit een beetje en zie je zo wat het beste voor je is! Heel veel succes en blijf altijd ook denken aan wat het beste voor JOU is.