Gastroscopie

Zijn hier mensen die een gastroscopie hebben gehad? Zoja, wat was jou ervaring?

Wat is dat?

dat is volgens mij dat ze met een slang en een camera door je mond naar je maag gaan om te kijken, ik heb het zelf niet gehad maar lijkt me vreselijk! sterkte!

Mijn vader heeft het ooit gehad en het is niet bepaald fijn. Maar je wordt heel goed begeleid en ze doen het ook gewoon rustig aan. Ik zal me er dus niet te druk om maken, voor je het weet is het voorbij! :slightly_smiling_face:

Nou, ik krijg het onder algehele narcose. Dat betekent dus toch dat je gewoon weg bent en er niks van merkt?

Onder narcose merk je er echt weinig van, schijnt. Want het word ook vaak zat zonder narcose gegeven en het lijkt me niet dat dat ze dat doen als het heel pijnlijk/vervelend is.
Natuurlijk zal het even een naar gevoel geven achteraf in je keel, want er is iets ‘niet-lichaams-eigen’ in je keel geweest. Maar dat zal maar even duren.
Veel sterkte en succes!!!

Mooizo. Ik ben vooral heel erg bang wakker worden of braken onder narcose maar dat kan toch niet omdat je helemaal verslapt bent en dus geen reflex hebt?

Oke dankjewel :slightly_smiling_face: Stelt me wel gerust!
Mag ik vragen waarvoor jij onderzocht werd?

Oke, bij mij gaan ze een biopt wegnemen uit mijn dunne darm, om te kijken of ik coeliakie heb. Uit bloed prikken is al 2x gebleken dat de antistoffen tegen glute te hoog zijn dus dit is zeg maar het doorslaggevende onderzoek. Ik heb deze week nog een gesprek met de anesthesist dus dan zal er ook nog wel het een en ander uitgelegd worden. In ieder geval bedankt :slightly_smiling_face:

wat jij bedoelt wordt niet via de keel gedaan maar via je anus
heb het ook laten doen voor de zelfde reden.
Je moet 3of4dagen ervoor op een soort van dieet, resten arm dieet.
En de dag ervoor mag je zo goed als niks meer eten, behalve heel veel drinken, waarbij je om de paar uren een oplossing moet innemen dat er voor zorgt dat je naar het toilet moet. Ik raad je aan om zoveel mogelijk water te drinken (een fles per keer) want als je darmen nog niet helemaal leeg zijn wanneer je in het ziekenhuis ligt dan krijg je heel vies water dat bijna niet binne te krijgen is tot je darmen proper en leeg zijn. Ik heb 2flessen moeten drinken :s
Het gaat heel raar voelen maar het is alsof je urineert maar dan langs je anus.
Van het onderzoek zelf heb ik niks gemerkt.
Ik moest op een bed zitten en wat er na gebeurde weet ik niet meer.
Ik werd wakker in een andere kamer, maar ik viel al weer direct inslaap.
Het duurt wel even voor je weer bij bewust zijn bent. Ik weet zelfs niet wanneer ze me verdoving hebben toegedient.

Maar je moet je geen druk over maken, je merkt er echt niks van.
Je darmen leeg krijgen is het ergste eraan.

Je krijgt de resultaten na een paar dagen. Voor mij was het gelukkig goed nieuws, ik had een lichte ontsteking en wat vitamine en ijzer te korten.

nog veel succes! :wink:

Ik heb het ook gehad, ze hadden een verdovingsmiddel gegeven zodat ik wat minder bewust was maar dat werkte niet bij me, dus ik besefte alles en dat was niet zo prettig.

UGGHHH MENSEN PRAAT NIET OVER DINGEN ALS JE NIET WEET WAAR JE OVER PRAAT. DANK.
Gastroscopie gaat via je keel. Endoscopie via je anus.

http://lmgtfy.com/?q=gastroscopie

Ontopic:
Ik heb ook een gastroscopie gehad, een jaar geleden. Ook om te kijken of ik coeliakie had. Ik heb er ook een gehad toen ik 12 was, om dezelfde reden. Hier kan ik mij niets meer van herinneren, maar volgens mij had ik wel volledige narcose.

Vorig jaar niet, omdat ik “al” 18 ben, en ik daarom maar een roesje krijg. Ze zeiden dat ik me er niets meer van zou herinneren… NOT :stuck_out_tongue:

Je bent wel helemaal van de planeet, maar ik raakte dus met mijn harrie in de warrie hoofd een beetje in paniek en ik begon keihard te janken alles xD

Verder valt het best wel mee! Je voelt wel dat ze lucht in je darmen blazen dus je “scheet” echt constant, doet geen pijn maar aangenaam is anders. Ook dat ze de biopten nemen doet niet echt pijn, maar is wel een beetje onaangenaam.

Ik probeer je niet bang te maken hoor! Het is echt geen dramatisch onderzoek, gewoon een beetje onaangenaam. Het duurt ook helemaal niet lang.

Maar er zijn ook mensen die met een roesje heerlijk slapen, waarschijnlijk ben jij er ook wel 1 van. :stuck_out_tongue:

Veel succes! Ik hoop alsnog voor je dat de uitslag negatief is. :slightly_smiling_face:

Nee ik heb echt een gastroscopie, er wordt een biopt van mijn dunne darm gemaakt en ik heb een brief ontvangen met de uitleg over de scopie en het is via de mond. Ik mag vanaf middernacht niks meer eten en hoef verder geen speciaal dieet. Omdat ik bij de kinderarts zit krijg ik algehele narcose maar ik kon ook kiezen voor een roesje of gewoon geen verdoving…

Beste,
Inmiddels heb ik een coloscopie onder roesje gehad, en een gastroscopie zonder roesje en zonder keelverdoving. Beide onderzoeken zijn geen pretje, maar je er zorgen over maken is niet nodig. Bij een gastroscopie ga je op je linkerzij liggen, krijgt een bitje in (zodat je de camera niet stuk bijt), het slangetje wordt via je keel naar binnengeschoven (dat is even vervelend als je volledig bij bewustzijn bent), dan paar minuten kijken (slokdarm, maag, 12-vingerige darm), eventueel wordt er weefsel afgenomen (voel je niets van), en er weer uit. Ik heb geen roesje en geen keelverdoving gehad, dus continu gekokhalst en geboert, maar dat is normaal dus ook niets om voor te schamen. Gewoon laten gebeuren. Je kan gewoon blijven ademen hoor, ook door je mond! Kortom, valt erg mee! Succes!

Voor de mensen die geïnteresseerd zijn, ik heb inmiddels het onderzoek gehad en het is me echt meegevallen. Ik heb helemaal niks gemerkt van het onderzoek omdat ik onder volledige narcose was. De anesthesisten waren allemaal (het waren er 4) heel aardig en waren bewust van het feit dat ik het eng vond, ik had van tevoren een slaappilletje gekregen dus ik was erg rustig. Toen ik wakker werd merkte ik niks, was ook meteen springlevend en niet duf of suf van de narcose. Heb nu wel erg last van mijn keel en de lucht die in mijn maag is geblazen is nu een beetje doorgeschoten naar mijn nek, armen, schouders en spieren… maar verder nergens last van. Het viel me reuze mee!

Ehm, leuk dat je niet wil dat mensen niet praten als ze niet weten waar ze het over hebben, maar om het even duidelijk te maken:

• Gastroscopie gaat via de mond
  • Endoscopie kan óók via de mond gaan, maar is meer een algemene term
  • Colonoscopie/ sigmoidoscopie gaat door de anus.