Gas water en elektra bij huren

Hee,
ik had een vraagje en misschien kunnen jullie mij wel helpen. :slightly_smiling_face:
Ik heb namelijk bijna een nieuwe studentenkamer, waarbij wij met 4 meiden in een huis komen te wonen. Wij betalen ieder 50 euro aan gas, water en elektra per maand, wat dus uitkomt op 200 euro per maand. (Dit is naar mijn idee en ook dat van anderen erg veel…) Maar als wij meer dan dit verbruiken, dan moeten wij alsnog bij betalen. Nu heb ik aan de verhuurder gevraagd of het dan ook zo is dat als wij minder dan 200 euro per maand aan gwe verbruiken, of wij dan ook geld terug krijgen, dit was volgens hem niet het geval. (ivm teveel rekenwerk en het vertrouwen van eigen schatting van 200 euro per maand) Nu vroeg ik mij af, is het niet wettelijk verplicht om als je gwe apart opneemt in de huurpijs, met de opmerking erbij dat als wij teveel gebruiken dat we extra betalen, dat als wij minder gebruiken dat dit dan ook verrekend wordt?
Sorry voor het vage verhaal, ik hoop dat jullie het snappen.
Thanks!

Ik heb gisteren toevallig op zitten zoeken hoe veel je ongeveer kwijt bent!
Kijk hier eens: http://www.nibud.nl/uitgaven/huishouden/gas-elektriciteit-en-water.html

Veel? Ik betaal 105 in totaal, in mijn eentje. Ik denk niet dat jij mag klagen. Als blijkt dat jullie aan het einde van het jaar te veel hebben betaald, krijg je dit terug.

Nee je moet wat je te veel betaald wel terug krijgen! Maar de huurbaas kan wel dat bedrag vaststellen op 200 euro per maand. In juni krijg je dan vaak een overzicht en daarbij staat wat je bij moet betalen en / of wat je eventueel terug krijgt!

Ik snap dat ik dat gewoon moet betalen, maar was dus benieuwd of dat terug krijgen moest of dat dat gewoon iets is wat sommige verhuurders doen. Heb je toevallig ook iets (een site oid) waar staat dat dit moet?

Mmm. Ik heb wat rondgevraagd bij vrienden die ook met 3 a 4 in een huis wonen en deze kwamen bij lange na niet aan de 200 per maand…

Het hangt o.a. af van de oppervlakte van het huis (i.v.m. verwarmen), of de ramen enkel glas hebben, hoe vaak jullie douchen, wassen etc.
Vaak stellen huurders een gemiddelde prijs vast. Ik betaal rond de €70, maar kom daar ook lang niet aan als ik de water- en gasstanden opneem. Ik krijg het geld ook niet terug als ik minder verbruik, volgens mij is dat normaal.

€50,- is denk ik gewoon gemiddeld hoor :slightly_smiling_face: Mijn vriend en ik betalen alleen al aan stroom en gas €100,- per maand en daar moet het water dan nog bij op.
(moet wel bij zeggen dat wij een goed geĂŻsoleerde nieuwbouw woning hebben)

Wij betalen 135 euro voor water en gas per maand. We wonen hier nog niet een jaar en heb dus ook nog niet een jaaroverzicht gezien… Zit er de laatste tijd ook wel over na te denken, aangezien wij afgelopen winter volgens mij wel erg veel gestookt hebben. Maar volgens mij kan ik niks anders doen dan die rekening afwachten?

Het lijkt idd veel, maar ik betaal 75 euro in de maand. Net als mijn andere huisgenootjes, maar dit is niet alleen voor gas en water maar ook voor service kosten. Zoals laatst was de CV ketel kapot en dan komt er een klusjes man en die repareert of vervangt de boel gewoon. Misschien is dat in jou geval ook zo…

Mmm, oke. Dit laatste zit er bij ons niet bij. Je betaalt het wel, (aan de verhuurder neem ik aan) maar weet je ook of het klopt met de jaarrekeningen die hij krijgt aan het einde van het jaar?

Je zou wel eventueel de meterstanden kunnen bekijken, maar dan moet je ze natuurlijk aan het begin ook bekeken hebben!

Meestal stellen een huurbaas gewoon een bedrag voor gwe, om tot een reële huurprijs te komen.
Niet eens omdat het ze dit echt kost (op kamernet zag ik ook kamers staan waar de huurprijs bijv. €400,- was en dan stond er bij dat daar €1,- voor gwe was. En dus €399,- voor de rest. Klopt natuurlijk niet. Maar vele huurbazen willen gewoon een bedrag en wat er precies aan service kosten word betaald interesseert hen minder).
Want iedere kamer is ook anders, groter/kleiner, 1 verwarming of 2, veel ramen of niet, dubbel of enkelglas etc.
En algemene ruimtes.
Ik betaal overigens €75,- volgens het contract. Dus vind 50 pp helemaal niet veel oid.

Miss heb je hier trouwens iets aan?

Ik zou de huurcommissie in je stad mailen! Die hebben antwoord op al je vragen!