Gap year of verder leren?

Hoi meiden,

Over een halfjaar ben ik 19 jaar en afgestudeerd… Het is nu dus echt tijd om te gaan bedenken wat ik daarna wil gaan doen maar ik heb werkelijk geen idee!

• Nog 4 jaar studeren is wel erg veel en daar heb ik eigenlijk geen zin meer in (en hoe ga ik dit betalen??)
  • Gaan werken, maar waar? En vanaf mijn 19de gaan studeren vind ik nog wel erg vroeg voor mij
  • Een jaar ertussen uit? Maar wat ga ik in dat jaar doen?

Hebben jullie ideeën of tips voor mij? Ik kom er namelijk niet uit… :flushed:
Groetjes xx

Ik zou, als je wilt verder studeren, geen gap year nemen. Ik ben vorig jaar met een studie begonnen, maar in de helft van het jaar gestopt en nu (dit jaar dus) terug begonnen. Dat is zeker niet te onderschatten, veel van de leerstof van vroeger vergeet je, terwijl het bij de anderen nog vers in het geheugen zit en dat verwachten de proffen ook. Verder ben je je discipline om te leren helemaal kwijt.

Verder, als je niet weet hoe je je studies moet betalen, hoe wil je dan een gap year betalen? Tussendoor werken denk ik dan, maar dat kan je even goed doen als je studeert. Uiteindelijk ben je, als je toch nadien gaat studeren, nog een jaar ouder dan normaal wanneer je afgestudeerd bent, en veel mensen willen dan toch op zichzelf gaan wonen en niet meer ‘student’ zijn, dus ik zou zorgen dat je zo snel mogelijk gewoon dat papiertje hebt.

Ik zou meteen doorgaan. Want anders hebbjebdalijk echt geen zin meer om naar school te gaan (denk ik)

Verder leren klinkt wel verstandig maar ik zou geen idee hebben wat ik zou moeten leren. Ik studeer nu evenementenorganisatie maar wat ik hierna zou willen doen vind ik ook erg moeilijk.
En dat betalen blijft toch het grootste probleem…

Eigenlijk ging ik er vanuit dat ze allemaal gemiddeld 4 jaar duren, maar als 2 jaar op HBO ook mogelijk is is dat een hele goede oplossing voor mij :flushed:
Ik ga is even zoeken naar AD.

Heel erg bedankt!

Ik zou verder studeren…
Anders bestaat denk ik de kans dat je de moed niet meer gaat hebben om te gaan studeren, en daar ga je later spijt van hebben…

precies, dat doe ik ook nu! :upside_down_face:

Gap year is niks mis mee, het is hartstikke goed om wat werkervaring op te doen voordat je gaat studeren en om wat te reizen. Zo begin je je studententijd met ‘meer bagage’, en misschien ook een betere financiele basis.

Hier ben ik het mee eens, maar je moet ook van jezelf weten dat je daarna wel echt door zult studeren, dat je het red financieel en goed kijken naar de voor- en nadelen.

Ik zou persoonlijk meteen gaan studeren. Er zijn zeker voordelen aan eerst gaan werken, maar besef dat het niet simpel is om terug te vallen op beperkte inkomsten als je al een jaar een fulltime loon gewend bent.

Volgend jaar een Gap year nemen moet je wel goed overwegen. Het is niet een lastig jaar aangezien het het laatste jaar is waarin stufi wordt gegeven voor de rest van je bachelor. Daarna kom je in het sociaal leenstelsel terecht en dan wordt het toch net allemaal iets duurder.

Het ligt eraan of je zeker weet wat je wilt studeren. Straks ga je gelijk studeren en blijk je na een jaar of half jaar toch een andere opleiding te willen omdat de studie niet helemaal goed voor je is. Maar als je het echt zeker weet kun je best beginnen volgens mij. Alleen jij kunt de beste beslissing voor jezelf nemen!

Als je geen idee hebt wat je met die tijd wil doen, en het eigenlijk alleen maar wil gebruiken als uitstel van je studiekeus, zou ik het niet doen.

Kijk, als je tijd nodig hebt om bij te komen van de drukte van de middelbare omdat je een zware tijd hebt gehad, of als je een speciale stage kunt doen of een andere manier hebt om je tijd in te vullen, dan is een gap year een goed idee. Maar als je niet precies weet wat je wil, is de kans groot dat je je keihard gaat vervelen. Daarnaast kan het inderdaad dat je het leren ‘verleert’, waardoor starten met je vervolgopleiding nog moeizamer zou kunnen gaan.

Verder: hou er rekening mee dat je sowieso een vrij lange zomervakantie hebt, dus veel vrije tijd om bij te komen. En het is helemaal niet erg als je de verkeerde studiekeus maakt. Dan ben je ten minste in de flow van het studeren gebleven. En onbetaalbaar is het niet, je kunt lenen van de overheid (:

Het kan ook dat je überhaupt niet wil studeren, maar hou er dan rekening mee dat alleen een middelbare schooldiploma niet heel veel waard is. Dus tenzij je een geweldige stage aangeboden hebt gekregen die je allerlei kansen in de toekomst kan bieden, is een vervolgstudie wel handig. Daarnaast, 19 is niet jong! Heel veel studenten zijn zo rond die leeftijd. En en en, (ja ik ben echt bijna klaar) ik weet niet wat je niveau is, maar als je bang bent dat het te zwaar wordt, kun je ook een niveau lager gaan zitten.

Ik heb zelf een gap year gedaan na de middelbare omdat ik niet zo’n fijne tijd heb gehad op school, ik graag wilde reizen en ook nog niet wist wat ik wilde, maar als ik jou zo hoor zou ik dat niet zo zeer aanraden. Je kunt inderdaad uit het leren raken, ik merk bij mezelf bijvoorbeeld nu ook al dat ik me minder snel goed kan concenteren. Echter kan ik best goed leren en heb ik wel zin in mijn vervolgopleiding dus ik heb er wel vertrouwen in dat dat weer goed komt. Als jij nu al zegt dat je geen zin in studeren hebt, heb je dat na een tussenjaar al helemaal niet meer. Bovendien vind ik 19 helemaal niet jong, eerder richting ‘de oude kant’ want als ik meteen door was gegaan en gaan studeren na de middelbare zou ik net 18 zijn geweest. Als je echt nog niet weet wat je wil zou ik wel een gap year aanraden want een verkeerde studiekeuze lijkt me echt niet fijn. Aan de andere kant, de studiefinancering wordt waarschijnlijk afgeschaft vanaf 2015, dus als je een tussenjaar neemt wordt het allemaal wel veel duurder…

Ik zou eerst gaan studeren, want tijdens je studie kun je ook wel werken. Ik heb zelf nu een gap year, onverwacht, en zit me suf te zoeken naar welke studie ik wil doen, maar uiteindelijk moet je maar gewoon iets gaan doen om te zien of het je bevalt. Ik dacht ook; dan ga ik gewoon lekker werken en geld bijverdienen, maar ik heb nog steeds geen baantje gevonden (heb wel schoonmaakervaring, maar verder geen echte werkervaring), wat er dus op neerkomt dat ik nu best wel veel alleen spendeer.

Ik heb momenteel een gap year en het is zeker aan te raden. Ik kom net terug van 3,5 maandjes Italië als au-pair (super leuk en geld verdiend) en in januari ga ik voor 5 maanden naar Azië (backpacken). Het is heerlijk om even een jaartje niets te hoeven en ik weet zeker dat ik na dit jaar weer gewoon begin. Nu ben ik dus even weer in Nederland en regel ik alle dingetjes die ik nodig heb om me in te schrijven bij een studie.