Gameopleiding: moet je een gamer zijn?

Ik heb al een paar jaar duidelijk dat ik na de havo een gameopleiding zou willen doen, hbo. Op de site van hku staan een aantal kwaliteiten die ze in mensen zoeken. Het enige wat er staat over gamen is dat een hardcore gamer nog geen goede kandidaat maakt, maar is er toevallig iemand die weet hoe dat andersom zit. Ik heb altijd weer hogere prioriteiten qua sparen dus een echte game console is er nooit van gekomen. Ik game wel, maar casual (spelletjes op mobiel, sims, soms bij vrienden). Zou ik daar problemen mee kunnen krijgen?

Nee hoor, dat zou geen problemen moeten leveren. Het zijn meestal juist de “hardcore” gamers die stoppen met de opleiding omdat ze verwachten dat je de hele tijd zit te gamen terwijl dit niet zo is. Het maken van een game is heel wat anders en er komt veel bij kijken. Als jij interesse hebt in het maken van een spel en graag wilt leren hoe je dit het beste kunt doen dan is dat toch prima? Een spel kan ook een educatief doel hebben wat vaak “serious gaming” wordt genoemd.

Laat het je sowieso niet tegenhouden: als jij dat leuk vindt, moet je het zeker doen.
Ik merk wel dat twee vrienden (*om privacyredenen zeg ik maar even dat het vrienden zijn) van mij die gamedesign studeren wel heel veel baat hebben dat zij hardcore gamers zijn.
Vriend A programmeert en kan dankzij zijn enorme interesse en ervaring in verschillende soorten genres/consoles veel inspiratie putten. Door jarenlang talloze games te spelen, bekijken, etc. weet hij vrij gemakkelijk een weg te vinden in wat hij met een nieuw concept wil. (“Oh, het moet een indie-game worden, te vergelijken met spel X”).

Vriend B heeft al sinds jongs af aan veel ervaring met consoles, pc games en kent - niet om te overdrijven - vrijwel elk spel (niet elk spel gespeeld, maar altijd bezig met de laatste trends, nieuwe games proberen, het volgen van E3 en andere events, live streams etc.). Inmiddels heeft hij zijn eigen gamestudio opgericht met anderen en werkt hij nu aan zijn tweede spel. Doordat hij een hardcore gamer is, heeft hij ‘feeling’ ontwikkeld voor welk concept aanslaat, wat de potentiële doelgroep(en) willen, etc.

Voor een gameopleiding kun je onderscheid maken in wat je precies ermee wilt gaan doen. De één schetst en modelleert graag, de ander doet de programmering, de ander maakt concepten of doet de marketing, etc. (ik weet niet precies alles). Vooral in Nederland is de serious/applied gaming markt meer booming dan de entertainment sector; daarbij gaat het om educatieve/leerzame concepten. Qua entertainment is er nog een (grofweg gezegd) contrast tussen mobile games/van die spelletjes op websites en console/pc games zoals een Skyrim, The Sims reeks, noem maar op. Je hoeft geen hardcore gamer te zijn om concepten te bedenken/uit te werken die aan kunnen slaan (bijv. Niantic van Pokémon Go wordt gezien als totaal prut, maar hebben een zeer succesvolle game gemaakt), maar ik denk dat een hardcore gamer een voordeel heeft als het gaat om de bepaalde entertainmentgames die verkrijgbaar zijn op consoles/pc’s, doordat deze vaak ‘wat complexer’ in elkaar zitten qua strategie, format, bereiken van een (specifieke) doelgroep dan bijv. Angry Birds, Candy Crush etc.

Ik weet zeker niet wat gebruikelijk is voor een gameopleiding, maar sowieso is passie een belangrijk iets. ‘Feeling’ ervoor hebben is natuurlijk ook mooi meegenomen. Evenals het ontdekken op welk segment jij bijvoorbeeld de focus zou willen leggen, want de gaming industry is onder te verdelen in diverse sectoren, genres, doelgroepen etc. Dat hoef je overigens nu niet te weten, dat kan je ook tijdens je opleiding ontdekken.

Ik wil jullie nog even bedanken! Ik heb geen tijd gehad maar ik heb echt veel gehad aan jullie reacties :slightly_smiling_face:

Gamer-droom is mijn droom.

Oud topic, slotje