Gaan studeren

Haai allemaal!

Na de zomervakantie ga ik ein-de-lijk naar het HBO, ik was er zo enorm aan toe! Maar nu even een vraagje voor de mensen die al langere tijd van school af zijn, klinkt misschien beetje raar maar, vonden jullie dat je leven erg verandert zodra je ging studeren voor je opleiding en op een positieve of negatieve manier? Ik hoor het graag!

Liefs

Ik begin zelf ook pas na de vakantie, maar ik neem aan dat je leven erg verandert!! Dat hoop ik in ieder geval. Op een positieve manier natuurlijk. Je gaat studeren, dus je ontwikkelt je op een hele andere manier dan op de middelbare school en je gaat misschien wel op kamers en je leert veel mensen kennen en je leert zelfstandiger zijn.

Jaa ik ga naar amsterdam, eindelijk weg uit het gat waar ik nu woon. Het lijkt me zo leuk om nieuwe mensen te leren kennen, leuke jongens haha…

Omdat ik de juiste opleiding heb gekozen, zat ik vanaf het begin helemaal op mijn plek.
Ik ga met plezier naar school en zit daar vaak elke dag van 10-3 ook als ik geen college heb :’)
Ik vond dat er niet echt veel veranderde, behalve dan dat ik ineens 1 uur naar school moet reizen en langer colleges heb.
Wel merkte ik dat ik vooral aan het begin van het jaar heel erg moe was en sneller ziek was in vergelijking met het jaar ervoor.
Onbewust werd ik toch wel erg moe van die nieuwe indrukken, meer leerwerk enzo, maar dat was na december wel afgelopen denk ik.
Ik heb mijn eerste jaar iig gezien als geweldig, leerzaam en ik heb het echt naar mijn zin gehad!
Ik hoop dat het ook zo bij jou gaat :slightly_smiling_face:

Ik heb mijn 1ste jaar unief (= WO) erop zitten. Ik vond dit veel leuker als daarvoor! Je hebt veel meer vrije tijd, kan ook in de week leuke dingen doen ipv enkel in het weekend en alles wat je leert interesseert je veel meer!
:wink:

Ja het verandert heel erg. Ik ben in het eerste jaar meteen op kamers gegaan en lid van een studentenvereniging geworden. Ik heb zoveel leuke nieuwe mensen leren kennen (studie, verenging, huisgenoten), ben veel zelfstandiger geworden, ik leer nu echt dingen die ik leuk vind (in plaats van ook Frans, Duits enz), je kan iedere dag iets leuks doen (uitgaan kan altijd behalve alleen in het weekend, al is dit zeker niet het belangrijkst) en ik heb veel meer vrije tijd (heb 10 uur school per week). Ik heb alleen maar positieve veranderingen gezien! Vriendinnetjes van mijn middelbare school zie ik nog (wel minder) en mijn vriend heb ik na 4 jaar ook nog steeds :slightly_smiling_face:

Ik ben nu net afgestudeerd en vond het zoveel beter op het hoger onderwijs! Zeker omdat ik gelijk het eerste jaar op kamers ging. Het was stukken minder kinderachtig en ik heb zoveel mensen leren kennen :slightly_smiling_face:

Voor mij ging ‘studeren is de beste tijd van je leven’ helemaal op.

Ik ga ook naar het HBO en keek er ook enorm naar uit, maar gisteren kwamen de roosters online en toen werd het opeens zo ‘echt’ allemaal. Toen werd ik ineens keibang…:’) ik schijt hem echt.

upje

Ik heb er ook wel zin in. Ik ga meteen op kamers, begin aan een interessante studie, heb een aardig huisgenootje en ga eindelijk studeren/wonen in de stad waar mijn vriend woont. En je ontmoet allemaal nieuwe mensen (:

Mweeeeh ik wil ook beginnen :’) Ik heb echt te lang vakantie nu, wil best wel weer gewoon aan de slag gaan. Heb superveel zin in m’n studie, hopelijk is het net zo leuk als ik me voorstel :’)

Voel me net een groep acht-er die naar de middelbare gaat, trouwens.

Ik heb dit jaar 2 maanden HBO gedaan en ben toen gestopt.
Ik vond het inderdaad een verandering, maar wel ten goede.
Het reizen ten eerste. Ik reisde met de trein elke dag.
De lessen waren ook anders, alleen maar stof en amper werken.
Na de lessen was ik ook altijd heel erg moe.

Ik heb wel erg zin om weer te beginnen in September :slightly_smiling_face:
Ik kan eigenlijk niet wachten! Ik heb echt het gevoel dat deze studie zo veel beter bij mij gaat passen!

Ik vind mijn leven erg fijn nu ik studeer, veel beter dan toen ik nog op de middelbare school zat. Ik reis nu per dag wel 2,5 uur in totaal, maar de opleiding en mijn vriendinnen daar zijn het meer dan waard. Ik vind het eigenlijk ook heerlijk om te reizen.
Verder heb ik nu doordeweeks ook af en toe dagen vrij, wat ik heerlijk vind. Ook voel ik me veel vrijer en verantwoordelijker nu ik studeer.

Jaa het reizen lijkt me ook zo leuk! En ook om een nieuwe stad te leren kennen, echt beginnen met volwassen worden zeg maar. Ik voel me denk wel echt zo weer de ‘kleine’ omdat je nu natuurlijk weer helemaal onderaan begint aan de andere kant zijn er genoeg mensen van dik in de 20 die nu nog kiezen voor andere opleiding. ik had een soort van introductiedag laatst en vond t toch wel eng hoor, was de enige van 17 daarzo, de rest was van mbo naar hbo gegaan en kende al allemaal moeilijke termen… Maar het komt wel goed, ben vooral toe aan nieuwe mensen leren kennen!

^ Ik heb echt totaal geen zin in dat reizen juist. Weet nu al dat ik strontchagrijnig ga worden elke keer als de tram/trein/bus vol zit :’) Nu al nachtmerries voor de winter.

Ik vond het helemaal niet zo’n grote verandering, eigenlijk. Ik ga nog steeds elke dag naar ‘school’ en ik heb nog steeds ‘huiswerk’, al heten ze nu anders. Ik doe nog steeds leuke dingen met vrienden, maar dat deed ik sowieso al.

Ik ben wel uit huis en dat is wel een verandering, maar ik ga elk weekend terug voor mijn werk en het voelt voor mij gewoon helemaal niet zo anders. Ik denk niet dat mijn leven heel erg veranderd is doordat ik ben gaan studeren.

Ik ga ook dit jaar naar het HBO! Heb echt zin om nieuwe mensen te ontmoeten en ik ben heel blij dat ik in een nieuwe stad ga studeren (heb Amsterdam wel even gehad na 17 jaar). Dat reizen vind ik ook helemaal niet erg maar ben wel van plan om in het eerste jaar op kamers te gaan, denk dat je dan toch meer contact maakt met anderen en daar heb ik echt zin in! Qua meer vrijheid zal het voor mij niet zoveel verschil zijn, zat op een montessori school dus vrijheid hadden we genoeg :stuck_out_tongue:

upje!

Ja, ik studeer nu sinds vorig jaar september, en ben op dit moment 2 jaar van de middelbare school. Wij moesten een portfolio schrijven over je ontwikkeling etc en ik merk echt dat ik heel erg gegroeid ben op het gebied van leertechnieken, motivatie, discipline, analyseren en communicatie. Daarnaast ook met presenteren en problemen aanpakken.
Ik leer in mijn opleiding allemaal gesprekstechnieken en die kun je ook in je dagelijks leven gebruiken.
dat heltp echt heel erg. vroeger kwam een discussie altijd uit op schreeuwen en ruzie. Nu vraag ik iemands mening uit en vaak gaan mensen daardoor anders naar hun eigen mening kijken. ook komt er meestal een plan van aanpak op tafel om aan ons meningsverschil te werken.

Positief. Ik ben zelfverzekerder en zelfstandiger geworden. Mede door alle projecten inderdaad. Ook heb ik ontzettend veel mensen ontmoet.