fusie GroenLinks en PvdA (discussie)

Hoi,

Na de verkiezingen met het enorme verlies van GroenLinks is er veel gediscussieerd over hoe de partij nu verder moet. Sommige leden van GroenLinks denken dat het een goed idee is om een fusie aan te gaan met de PvdA. Andere vinden dat Jolande Sap moet opstappen, wat inmiddels ook gebeurd is. Vlak na het vertrek van Jolande Sap is zelfs het hele partijbestuur van GroenLinks opgestapt. Wat vinden jullie hiervan? En hoe moet GroenLinks nu verder? Is een fusie met de PvdA een goed idee of heb je een andere oplossing? Vertel het hier!

[i]Ineke van Gent ziet een fusie met de PvdA wel zitten. De GroenLinks-prominent zegt in een interview met Vrij Nederland dat ze ‘als het erop aankomt, zou kiezen voor een fusie’.

AMSTERDAM - Voormalig Tweede Kamerlid Ineke van Gent en oud-Europarlementariër Joost Lagendijk zijn niet tegen een opgaan van GroenLinks in de PvdA.

Dat zeggen ze deze week in het weekblad Vrij Nederland.
Van Gent wil de partij ‘’ niet zomaar opheffen’’, maar vindt dat er ook geen taboe op de discussie moet rusten. ‘‘Ik ben altijd al een voorstander geweest van linkse samenwerking. Als het erop aankomt, zou ik kiezen voor een fusie met de PvdA.’’

Lagendijk denkt dat de huidige basis van de partij te smal is waardoor GroenLinks afhankelijk blijft van de aantrekkingskracht van de PvdA. ‘‘Dan kunnen we er misschien beter voor kiezen onze groene ideeën onderdeel te maken van een bredere beweging door de krachten te bundelen met de PvdA’’, stelt hij.[/i]

dit artikel komt van nu.nl
en hier is nog een paar artikel :
http://www.nrcnext.nl/columnisten/2012/10/05/nu-fusie-pvda-en-groenlinks/

Ik vind het zelf wel een goed idee, omdat dan niet de VVD maar de PvdA de grootste partij wordt en ik me een stuk meer in deze partij kan vinden. Aan de andere kant vind ik het wel een beetje de boel oplichten omdat de mensen die op GroenLinks hebben gestemd bewust niet op de PvdA hebben gestemd en hun stem nu alsnog voor die van de PvdA telt. Al denk ik dan weer wel dat deze mensen het beter vinden dat de PvdA de grootste partij wordt in plaats van de VVD. Al denk ik wel dat de kans nihil is dat dit echt gebeurd, maar ik vond het op zich wel een interessant idee.
Verder zie ik ook geen betere oplossing op de partij nog te redden en weer groter te krijgen.

als ik de enige ben die dit interessant vind dan kan het topic wel weer weg

Dat lijkt me wel het beste dan. Ik heb GroenLinks gestemd, de PvdA was mijn derde keus. Achteraf had ik ook wel spijt dat ik niet strategisch gestemd had (PvdA dus). Ik wil namelijk echt niet dat de VVD de grootste partij is. Dus ja. Dit lijkt me op zich wel een goede oplossing.

Als de PvdA daarmee nog groener en progressiever wordt, vind ik het een goed idee.

Het is uiteraard wel jammer als de partij opgeheven wordt.

Zouden de PvdD en GroenLinks niet beter kunnen fuseren dan? Of zeg ik nou iets heel doms? Als GroenLinks toch wil fuseren lijkt het me dat de PvdD beter bij hun past.

Dat zou in theorie dichter bij GroenLinks liggen , maar ze pleiten juist voor PvdA omdat de PvdA dan de grootste partij wordt.