franse lees teksten begrijpen?

ik haal voor franse leestoetsen altijd 1en, en voor de rest van frans ook niet zo goed, dus nu sta ik een twee ofzo, maar dat komt voor het grootste deel door de leestoetsen. voor engelse en duitse leestoetsen haal ik wel goed.
weet iemand hoe ik beter word met franse leesteksten?
chao. x(ll’)

veel oefenen!
koop een frans tijdschrift + hetzelfde Nederlandse tijdschrift en probeer het in het frans te lezen en te begrijpen. Dan kun je in het andere tijdschrift lezen of je het een beetje goed had. is ook nog 'ns leuk :slightly_smiling_face:
en als dat lukt kun je aan een makkelijk boek beginnen ofzo

Pff ik moet dit jaar examen doen, krijgen we Franse leesteksten. Dat wordt ook een 1 voor mij. Maarja ik ga gewoon wat woordjes leren en dingen die in elke tekst voorkomen en daarnaast beetje op internet frans lezen.

ik kon alleen maar woordjes frans leren, en als het al zinnen werden, snapte k er al geen reet van ^.^
dus veel succes toegewenstt ! <333

tja ik ben frans dus ik heb het probleem niet xD
maar je kan miss ook naar franse liedjes luisteren en dan ook vertaling opzoeken zodat je weet wat er gezegt word
uhh bijv. zazie

koop een tijdshrift zoals Glamour, Grazia, Cosmopolitian, dan wel de franse versie he :stuck_out_tongue:. Dat lees al makkelijker, en vraag je docent oefenmateriaal. dan wen je wat aa n de vraag stelling e.d. Succes :slightly_smiling_face:

waar kun je zulke tijdschriften kopen?
hier in de buurt niet…

meestal bij een grote boekenhandel… en anders op internet

http://digischool.nl/flash.html

Dan kies je Frans uit en dan Leesteksten.

Een nieuwe taal leer je het beste door media. Beste manier vind ik mss nog ouderwets tekenfilms kijken in de desbetreffende taal. Er is vast wel een Disneyfilm ofzo die je in het Nederland kan dromen, kijk het in het Frans mét Franse ondertiteling. Het zal vast niet tellen als boek, maar het is leuk (die Franse dubs kunnen zo suf klinken) en je leert véél meer dan alleen lezen, want je leert ook uitspraak, luisteren én lezen en dat allemaal tegelijk. Verder zou ik ook makkelijke leesmedia gebruiken. Mss is een Franse cosmogirl iets voor jou, in een grotere tijdschriftenwinkel zijn die er mss wel of Franse strips. Kinderboekjes doen het ook goed :3

http://wp.digischool.nl/frans/?page_id=687&preview=true

Alsjeblieft.

Je hebt in die jaren dat je op school zit vast en zeker wel werkwoorden geleerd. k zit zelf in de 3e, en doe volgendjaar ook examen. aan het begin haalde ik ook allemaal 4 , 5 en de laatste keren 8ten en 9ens. Je moet zoveel mogelijk dinbgen proberen te herkennen… als er bijv. boutique staat. denk dan aan de winkel. en met zulke woorden, kom je het verst. Verder moet je veel oefenen!

Oefenen, oefenen, oefenen. En probeer je woordenschat te verbreden! Als je geluk hebt mag je er een woordenboek bij gebruiken en dan is dit niet per sé nodig, maar woorden opzoeken kost natuurlijk wel veel tijd.
Ik heb toen ik vorige week in Frankrijk zat een Franse Glamour gekocht, en als ik even een momentje tijd heb ga ik er zeker even in lezen! Toch handig :]

Veeeel oefenen. En inderdaad, als je een grote woordenschat hebt, dan wordt het steeds makkelijker.

Wat wij trouwens al vanaf de eerste klas doen is Franse kinderboekjes lezen, niet supermoeilijk te begrijpen, maar je ontwikkelt er wel woordenschat een begrijpend lezen mee.

Ik zou even naar je lerares gaan, die heeft vast wel boekjes liggen waarmee je kunt oefenen.

dat heb ik dus ook,alleen gelukkig heb ik mijn schoolexamen met een 7 afgesloten dus nu hopen dat ik net een 4 haal…

Ik weet niet hoe het kwam, maar ik was er ziek goed in xD
Als ik jou was zou ik oefenen oefenen oefenen, en daarbij dan verschillende leesstrategieen uitproberen. Ik las zelf meestal eerst de hele tekst globaal door, en dan per vraag de alinea’s die op die vraag van toepassing zijn. Vaak staat het antwoord er dan bijna letterlijk in.
Wat ook handig kan zijn is om kleine aantekeningetjes of onderstrepingen bij de tekst te maken. Bv een uitroepteken als iets belangrijk is, een plusje als iemand het er mee eens is, dat soort dingetjes. Dan kan je makkelijker de structuur zien of iets terugvinden.

uuuuuuuuuup.

Ja echt oefenen en kijk misschien ook franse tv elke dag een halfuurtje/uurtje , dan leer je al wat begrijpen… Ook tijdschriften of kleine tekstjes in het frans kunnen helpen. Of zoek wat franse liedjes :] Nuja ik ben al goed in frans maar veel succes!

Inderdaad veel oefenen, ik was ook altijd sclecht in franse teksten maar ik had er deze week eentje en ik had examenopgaven geoefend op internet en volegns mij ging t heel goed. Ik heb alleen mn cijfer nog niet. Je kunt oefenen op www.examenbundel.nl je niveau kiezen en dan frans en dan kun je oude examenteksten maken van voorgaande jaren. Ik weet niet in welk jaar je zit maar als je bijvoorbeeld in de 1ste zit kun je beter geen examenteksten maken omdat die dan nog te moeilijk zijn. Maar als je in het jaar voor je examen zit kun je het wel proberen :slightly_smiling_face: succes!

haha, ik zit in de 2e, kan dat ook?