Frans

Bij ons op school is het echt een soort van ‘berucht’ vak. Heel HAVO 4 bestaat uit ongeveer 80 mensen, hiervan hebben er geen eens 20 het vak, en hebben we maar 1 jongen in de klas zitten. Verder haalt iedereen onvoldoensdens en zitten we volgensmij flink onder het niveau dat we moeten zitten. Maar wat ik me eigenlijk afvroeg is of dit op andere scholen het zelfde speelt of dat het gewoon hier aan de situatie licht.

Ik zit er zelf aan te denken het misschien te laten vallen, maar wil het toch nog eventjes proberen. Ik sta toch wel net een voldoende. Maar dat komt vooral doordat onze lerares ons graag matst.

Ik heb ook frans, en er zijn bij ons 2 overvolle Duitsklassen en een magere Fransklas met 13 leerlingen in heel 5HAVO.
Veel mensen staan ook onvoldoendes, maar ik vind het superleuk, ik sta een 7 gemiddeld. Dus bij ons is het vak niet zo ‘berucht’ als bij jullie hahs

Bij ons zijn er dit jaar opeens veel mensen die Frans hebben gekozen.

Maar wel twee volle Duits klassen daar tegenover. Het zullen er een stuk of 18 zijn die Frans hebben.

Naja, het gemiddelde ligt laag. Maar in de onderbouw is het wel écht berucht.

Oke, dank jullie wel.
Bij ons zijn er maar een paar mensen die voldoendes staan. Dat terwijl mijn lerares dingen vraagt die eigenlijk gewoon onder het niveau zijn. Bij ons word Frans dus ook gewoon heel slecht gegeven.

Bij ons in de bovenbouw heeft volgens mij NIEMAND het gekozen. Daartegenover staat wel een volle Duitse klas. (Ik heb het geen van beide, heb Spaans) In het begin van het jaar hadden een paar mensen wel Frans maar die zijn overgestapt naar duits/ iets anders.

bij ons kiezen veel mensen frans, en de resultaten liggen ook niet altijd even hoog… als je een zes haalt voor je leestoets, mag je het gevoel hebben dat je een acht hebt gehaald. ik zit wel op vwo, maar ik weet niet of dat uitmaakt.

Wij hebben een hele goede docente, maar veel mensen doen het heel ongemotiveerd als extra vak dat ze kunnen laten vallen als het onvoldoende is en waarmee ze een ander vak kunnen vervangen als dat andere vak onvoldoende is.

En bij ons op school is het echt een ondergewaardeerd vak, iedereen vindt het nutteloos en zinloos. Ik merk het zelf heel erg want ik geef alle ramp gevallen bijles.

Leestoetsen worden bij mij trouwens niet zo heel slecht gemaakt.
Maar we hebben ook een paar mensen met hele hoge cijfers, dat heeft waarschijnlijk ook invloed.

bij ons (vwo4) is dat totaal niet zo! 2 volle frans klassen! ook is het erg makkelijk wel 10x zo makkelijk als duits maar we hebben wel het ‘gewone’ niveau

Wij hebben op 4 havo ook maar twee kleine klassen. En Duits heeft er 3 volle dacht ik. Ik sta ook een 5.1 voor Frans uuuuugh.

Bij ons in Vwo 4 hebben we 1 goed gevulde Frans klas, en ik weet eigenlijk niet hoe veel mensen er Duits hebben. Maar gelukkig is het niet zo’n ramp bij ons. Het enige nadeel is dat de mensen bij Duits echt alleen maar films kijken en wij bij Frans ook nog echt iets doen in de les, maarja je moet er wat voor over hebben haha.

4 VWO
113 ll’en
ll’en Duits: 70
ll’en Frans: 81

Bij ons staat iedereen voor Frans volgens mij een voldoende, voor Duits weet ik het niet.

5 vwo. Bij ons is Frans/Duits volgens mij 50/50 verdeeld. Er wordt bij ons gewoon normaal gescoord bij Frans, net zoals bij andere vakken. Dat verschilt gewoon per persoon. Ik heb zelf ook Frans en heb er nog nooit een onvoldoende voor gescoord.

Bij mij op de middelbare was het redelijk 50/50 geloof ik, volgens mij 2 of 3 Frans klassen en 3 of 4 Duits. Maar onze Fransleraar was echt heel gaaf, en ons niveau was daarom ook best hoog geloof ik!

Bij mij (6vwo) is het geen berucht vak maarrr de gemiddeldes zijn extreem laag. Er was bijvoorbeeld een keer zo’n toets en heel veel mensen scoorden daar een 1 op, ikzelf: keihard geleerd, dagenlang, kreeg een 3. Een paar natuurtalenten net een voldoende of 5. Ja, daar gaan die gemiddeldes :stuck_out_tongue:

aantal leerlingen : ongeveer 80
leerlingen met frans : 10

En de voldoendes zijn nou niet echt om over naar huis te schrijven (":

havo 5; ong. 45 leerlingen
duits; 25
frans; 7, waarvan 4 of 5 ook duits hebben

zelf heb ik het beide niet. vond frans vreselijk. had in klas3 ook een vreselijk mens, maar nu hebben ze een hele leuke lerares en iedereen gaat wel slagen volgens mij. maar duits is ongetwijfeld veel populairder bij leerlingen.

Wat hebben jullie kleine scholen :astonished: ! Wat lekker… Ik zit op een school met 600 leerlingen :’) Middelbare school met havo, vwo, gymnasium… Bij ons is het aantal leerlingen duits en frans in de 4e wel hetzelfde! Ik heb het allebei en zit in de 4e…

Haha precies hetzelfde. Ik zit in in mn laatste jaar en er hebben maar 8 mensen het gekozen xD En iedereen is er superslecht in.

Ik heb het allebei, en bij ons op school is het ook ongeveer 50/50 verdeeld.
De resultaten zijn verdeeld, maar volgens mij staan er in mijn Duits klas meer mensen onvoldoende dan in mijn Frans klas. Persoonlijk vind ik Frans héél simpel en het niveau van de Franse leestoetsen is veel lager dan bij Duits en Engels.
Het enige onderdeel dat bij Duits makkelijker is, is in mijn ogen het luisteren. :’)