Frans

Hai, ik ben altijd al heel erg slecht in Frans geweest, om de een of andere reden kan ik het gewoon niet.
Voor mijn laatste toets had ik een 1,9 dus ik schaam me echt kapot. Nu sta ik er al niet al te best voor, ik ga nét aan over zeg maar, maar ik wil die 4,2 wat ik voor Frans sta echt omhoog krijgen.
Als ik een 4,5 wil staan, moet ik een 5,7 halen ( misschien wel haalbaar ) en als ik een 5,0 wil staan een 8,1 wat waarschijnlijk onmogelijk is.
Mijn vraag is, hoeveel dagen van te voren moet ik leren en hoeveel uur dan en tips misschien om te leren?
Eerlijk gezegd, ik weet dat het dom is, begin ik altijd veel te laat. 1-2 dagen van te voren, maja ik stel 't gewoon uit. Maar nu wil ik 't echt omhoog krijgen! Alvast bedankt!

In de les goeie aantekeningen maken, vragen stellen wat niet duidelijk is. Je huiswerk maken, nakijken, en je fouten opnieuw maken.

Het is vooral stampen maar je moet het wel snappen. Maak overzichten, stappenplannen, tabellen. Vraag aan je leraar om je te helpen met wat je moeilijk vindt. Begin een week van te voren en leer elke dag een half uurtje, en dan als je het bijvoorbeeld na 5 dagen helemaal kent ga je de laatste twee dagen het blijven herhalen.

Voor werkwoorden oefenen: verbuga.eu !!

Welk onderdeel heb je moeite mee? Grammatica, of lezen/luisteren/schrijven?

En welke klas zit je?

Wij kunnen niet weten hoeveel uur jij van te voren moet leren.Maar als je per se een hoog cijfer wilt halen begin dan gewoon zo vroeg mogelijk, bijvoorbeeld 2 weken van te voren, dan kan je het ook rustiger doen en heb je genoeg tijd om lastige dingen goed uit te zoeken. En als je eerder klaar bent dan 2 weken dan ben je eerder klaar, maar tenminste heb je dan niet te weinig tijd.
En tja tips voor het leren. Voor iedereen helpt iets anders, maar maak opdrachten, maak een samenvatting, leg anderen de stof uit, kijk er filmpjes over, kijk een Franse film etc, dat zal sowieso helpen.

Iedereen heeft een andere hoeveelheid tijd nodig om te leren, maar in jouw geval zou ik zeker op tijd gaan beginnen. De manier waarop je leert hangt er natuurlijk vanaf waar je toets over gaat. Met grammatica is het verstandig om het echt leren te begrijpen door veel te oefenen. Met woordjes of zinnen is het gewoon belangrijk om ze op tijd in je hoofd te stampen. Voor luistertoetsen kun je vast op internet oefenen. Verder natuurlijk opletten in de les en bij blijven met je huiswerk.

Ik probeer tegenwoordig met het leren van Frans 2 à 3 weken van te voren beginnen. Ik ben ook enorm slecht in de taal en op toetsen moeten we meestal rond de 700 woordjes geleerd hebben, dus daar gaat al heel veel tijd in zitten.
Om woordjes te leren raad ik je aan om te schrijven of wrts te gebruiken, door naar de woordjes te staren gaan ze niet in je hoofd zitten, helaas.
En grammatica kan je het beste oefenen, vraag om extra opdrachten of ga online opzoek naar oefeningen.

In plaats van te leren voor een toets, zou ik gewoon standaard elke dag een klein beetje leren bij je huiswerk. Al leer je elke dag maar 5 woorden en 1 zin bijvoorbeeld.

Thanks voor de reacties!
Ik zit in 3 havo en volgend jaar ga ik stoppen met Frans ( eindelijk! ), maar dit jaar moet ik het helaas nog halen. Tja, grammatica is op zich niet zo’n probleem, misschien idd meer ervoor leren, maar het gaat denk ik vooral om de woorden die ik altijd lijk te vergeten. En de uitzonderingen van grammatica, vreselijk!
Bedankt voor de tips en meer tips zijn altijd welkom :wink: