Frans of duits

Heyy, ik ga naar de 3e klas van mavo volgend jaar, en ik mag nu kiezen om duits of frans te laten vallen. Ik weet niet welke ik moet kiezen. Tot nu toe lukt het met beide vakken nogwel maar ik hoor dat duits nog moeilijker word enzo, en ik weet ook niet wat voor later belangrijker is als ik moet werken. Ik denk dat ik na mavo eerst havo ga doen en dan iets in de mode richting. Hopelijk kunnen jullie helpen met wat ik moet kiezen :wink: x

Als je iets in de mode gaat doen, kan je beter voor Duits gaan. Mijn zusje doet dat ook en zij heeft alleen Duits gekregen als vak, geen Frans.

Daarbij denk ik dat Duits altijd beter van pas komt aangezien het ons buurland is en je er dus meer mee te maken krijgt dan het Frans. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Ik vond Duits persoonlijk ook makkelijker te leren dan Frans, omdat veel woorden wat weg hebben van het Nederlands.

Kan je ze niet allebei houden? Dan kan je er altijd nog eentje laten vallen.

Ik denk dat je beter voor Duits kan kiezen. Je zult eerder Duitse taal nodig hebben dan Frans.

Ik heb zelf voor Duits gekozen omdat ik vind dat daar meer logica in zit en het lijkt natuurlijk wel een beetje op het Nederlands.

Ik zou voor Duits gaan. Dat is ook onze grootste handelspartner en dan kun je daar later eventueel gaan werken.

Ik heb beide talen en vind Frans makkelijker dan Duits. Ik zou kijken of je beide talen kunt houden en dat je een ander vak weg kan doen waar je later helemaal niets mee gaat doen

Ik ga Frans kiezen omdat ik het een mooiere, makkelijkere en leukere taal vind. Ik weet niet veel over mode, maar volgens mij is Frans daar wel een belangrijke taal in. Duits is overigens ook gewoon handig.

Wat wil je later worden? Duits is over het algemeen makkelijker om te hebben en belangrijker omdat in Nederland Duits vaak als een pré gezien wordt… omdat het een buurland is en Duitsland belangrijk is voor onze handel enzo (denk aan het ruhrgebied)

Ga je meer richting luchtvaart etc (noem even een voorbeeld) dan zal Fans handiger zijn omdat veel luchtvaartmaatschappijen graag stewardessen hebben die de Franse taal beheersen (KLM Airfrance bijvoorbeeld) Dat geldt ook in de mode, na Engels is Frans de meest gevoerde taal omdat het meeste plaatsvind in Italie of Frankrijk en ik denk dat Frans dan echt een pré is en dat je daar meer aan zult hebben als Duits

frans is leuker

Ik zou voor Duits kiezen als ik jou was.
Ik weet niet wat je later wilt doen, maar je zal waarschijnlijk meer met Duits te maken krijgen, dan met Frans. En overigens is Duits ook niet moeilijk om te leren hoor, je moet alleen de naamvallen leren begrijpen. :slightly_smiling_face:

ik vind frans ook makkelijk inderdaad, en in de mode heb je denk ik eerder frans nodig! ik wil ook een modeopleiding doen, maar ik heb frans, duits en spaans dus ja het ligt aan jou wat jij makkelijker vindt :slightly_smiling_face:

Ik heb beide talen en doe havo 4 momenteel. Ik ben zelf half duits, dus eigenlijk kan ik niet echt zeggen dat Duits makkelijker is. Maar, Frans is heel veel grammatica. Duits ook, maar bij Duits stopt de grammatica een keer zegmaar. Als de de der, ein en nul groep kent, alle voorzetsels en veel werkwoorden dan is het ook klaar. Frans daarentegen niet. Je hebt eindeloos veel grammatica. Conditionnel, futur, p.c enzovoort. Daarbij lijkt Duits meer op Nederlands en zal het denk ik ook makkelijker zijn om te kunnen leren. En, je zult denk ik ook meer aan Duits gaan hebben omdat Duitsland een belangrijke handelspartner is.

Ik vind zelf Frans veel makkelijker, leuker en mooier. Ik vond Duits erg moeilijk.

Ik zou voor frans gaan.

In België spreken ze ook Frans

En daarnaast heb je in je verdere leven meer aan Frans. Dat is een officiële wereldtaal en Duits is dat niet.

^ En in België spreken ze ook Duits.

Als je puur naar taal kijkt, is er niet één makkelijker dan de ander. En het is ook niet zo dat de Duitse grammatica ergens stopt, zoals hierboven gezegd wordt (je hebt bijvoorbeeld wel meer dan 3 verschillende Passivformen)
In Nederland zijn bedrijven even blij met mensen die Frans als mensen die Duits kunnen spreken.

Dus, het hangt af van je persoonlijke voorkeur, voorkeur voor de docent die het geeft misschien en wat je er later mee wilt doen. In de mode zijn zowel Duits als Frans belangrijk, maar als je iets in Afrika wilt doen (talenonderzoek, werken voor het Rode Kruis) heb je meer aan Frans.
Maar dan nog, wat je op de middelbare leert kun je makkelijk in een maandje allemaal inhalen. Het is niet alsof er héél erg veel vanaf hangt.

Als ik jou was, zou ik ze allebei doen! Tenzij je denkt dat je het niet aankunt natuurlijk. Ook moet je goed zijn in de talen om duits, frans, engels en nederlands niet door elkaar te halen. Mocht het je niet lukken, dan kun je altijd nog 1 van de 2 laten vallen.

Zelf moest ik in havo 3 ook kiezen 2 jaar geleden. Kiezen kon ik niet, dus besloot ik om ze gewoon beide te nemen en dan Frans als extra vak. Het is mij goed bevallen en het ging me gemakkelijk af. Heb beide vakken niet laten vallen en nog geen enkel moment spijt gehad dat ik ze allebei gekozen had. Tuurlijk, soms was ik het leren zat, maar het is het waard.

Het hangt er overigens ook vanaf wat je hierna wil gaan doen, welke taal komt het beste van pas? Als je nog van plan bent om havo te doen is het misschien handig om ze allebei te nemen, volgensmij heb je op havo 1 vak meer (weet 't niet zeker!)