Frans of Duits?

Ik zit nu in 3vwo en moet dus een profiel kiezen. Dat heb ik al gedaan maar nu twijfel ik. Ik heb Duits gekozen maar ik twijfel of ik niet beter Frans had kunnen kiezen. Ik ben best goed in Frans, haalde er altijd wel minstens een 8 voor. Duits ben ik niet uitzonderlijk goed in maar ik kan het wel.
Het belangrijkste punt is dat we dit jaar echt verschrikkelijk slecht Duits hebben gehad. We deden nooit wat in de lessen en hebben amper grammatica uitgelegd gekregen. Ik heb wel een Duitse vriendin en zij is wel bereid me te helpen als het echt niet lukt, maar toch twijfel ik. Ik vind de naamvallen ook vrij lastig denk ik, want dat hebben dit jaar ook amper uitgelegd gekregen en als we daar volgend jaar meteen snel in verder gaan weet ik niet of ik het dan nog kan volgen. Hebben jullie tips?

Ik ben net geslaagd voor m’n VWO en had zowel Duits als Frans. Duits vind ik echt, echt, écht een schijtvak dus dat zou ik sowieso al afraden :") Ik vond/vind de stof van Duits ook echt niet interessant… heel veel over de geschiedenis van Duitsland. Voor mijn gevoel was dat bij Frans veel minder. Wel was het bij ons zo dat mensen echt heel veel moeite hadden met Frans in de bovenbouw, maar die vonden het volgens mij ook niet zo leuk. Ik vind Frans zelf wel heel leuk (stond denk ik ook een 8/9 ofzo in de 3e) en heb er ook nooit echt moeite mee gehad. Oké, onsamenhangend verhaal maar alles bij elkaar zou ik persoonlijk voor Frans kiezen :") Als je vragen hebt, roep maar haha.

Als ik deze post lees denk ik zelf: Waarom heb je dan Duits gekozen? Je zegt zelf dat je beter Frans kan, en heel slecht Duitse les hebt gehad.

Maar ik denk dat deze keuze per persoon verschilt. Ik had zelf Frans en Duits, en vond Frans vele malen makkelijker dan Duits. Ik heb mijn vwo-diploma, maar Duitse grammatica snap ik nog steeds niet helemaal xD Franse grammatica is een stuk beter te begrijpen, want daar heb je geen stomme naamvallen. Al heb je bij Duits dan wel minder gedoe met grammatica wat betreft werkwoordsvormen (welke tijd). Dusja. Kun je geen advies aan je leraar vragen?

Oh en Franse literatuur is 100x interessanter dan Duitse literatuur. En Frans is gewoon een mooiere taal.

Ik zou de taal kiezen die je het beste ligt en die je het leukst en mooist vindt. En inderdaad, eventueel beide kiezen en na een periode alsnog een van de twee laten vallen, mocht je ze niet allebei willen houden.

Oh qua grammatica… ik heb echt de hele bovenbouw geen/niet goed Duits gehad. Ik ben zelf ABSOLUUUUUT geen ster in Duits (kuch tegenovergestelde zelfs) maar uiteindelijk wel goed afgesloten. Frans heb ik wel echt wat voor moeten doen (meer in ieder geval) terwijl ik dat een mooiere taal vind etc. Ik weet niet wat ik hiermee wil zeggen maar ik denk dat het er op neerkomt dat ik Duits wel makkelijker vind. Maar ik herhaal: het is een fucking kutvak dus niet doen :"D

Nee beide kiezen is geen optie, daar is geen plek meer voor in mijn profiel…

Bij mij juist precies omgekeerd, Frans vond ik echt een kutvak, kutgeschiedenis enzo. Bij Duits vond ik de geschiedenis juist leuk, en vond ik het na een tijdje zelfs ‘leuk’ om die teksten te maken hahah.
Ik denk dat je bij jezelf moet nagaan wat je het beste ligt qua lezen, aangezien de nadruk wordt gelegd op leesteksten.

Daarbij lijkt Duits ook veel meer op Nederlands, waardoor ik het makkelijker vond. En bij Frans heb je ongelofelijk veel tijden en onregelmatige werkwoorden waar ik niet goed in was.

Echt niet? Bij ons hadden wat mensen een vak als M&O, maatschappijwetenschappen en informatica gekozen die pas in de 5e begonnen, en moesten ze in de 4e dus een vak doen dat ze in de 5e konden laten vallen (of juist blijven kiezen, en dan M&O etc laten vallen). Dus die deden vaak Frans en Duits, en dan lieten ze Duits vallen in de 5e voor M&O.

Nee bij ons wordt altijd heel moeilijk gedaan over het kiezen van een extra vak, dus dat wordt hem niet.

Duits!
ik ben net geslaagd voor mijn havo examen met duits in mn pakket.
nu is havo en vwo misschien wel een verschil, maar daardoor lijkt duits me juist beter.
ik stond in de 3e een 7 voor frans, en ook zoiets voor duits.
Duits is veel makkelijker, met luister en spreekvaardigheid kan je makkelijk nederlandse woorden er uit pikken of woorden die lijken op nederlandse woorden.
bij Frans lijken echt maar heel weinig woorden op het Nederlands en moet je dus veel meer woordjes leren voordat je het een beetje kan begrijpen.
die naamvallen van Duits moet je even onder de knie krijgen, en dan is het best te doen! bovendien mocht ik altijd de uitgangen van de naamvallen bij mn toets houden en moest ze dus niet uit mn hoofdleren

Frans, omdat het een mooie taal is :’) Ik vond Duits altijd al kut.

Ik had Duits én Frans. Maar ik heb een talenknobbel dus nergens problemen mee. Maar Duits kan je veel meer mee. Dus ik zou voor Duits gaan.

Ik weet niet of je voor het Frans examen ook een mondeling moet, maar dat lijkt me erg moeilijk in het Frans. Dan is Duits makkelijk!
Ook gebruik je vaker Duits in je leven dan Frans, tenzij je vaak naar Frankrijk gaat.

Frans is een schoolexamen, je centraal eindexamen is tekst verklaren.

Ik heb Frans en Duits (wel in België, maar de taal blijft hetzelfde lijkt me) en ik vind Duits echt ongelooflijk kut. Niet omdat het zo ‘moeilijk’ is, maar omdat het land me niet interesseert.
Ik heb echt 0,0 interesse in de Duitse cultuur en wanneer je een taal leert is het veel fijner om oprechte interesse te hebben in de taal/cultuur van een land.

Frans vind ik veel fijner, niet in het minste omdat ik veel vaker met Frans geconfronteerd word.

Ik zou dus gaan voor de taal die je het liefste wílt doen, niet omdat het ‘makkelijker’ is. Wanneer iets je interesseert blijven dingen sowieso al sneller hangen dan wanneer het je echt geen bal interesseert. (:

^ Mondeling Frans valt uiteindelijk heel erg mee, je leert onwijs veel om gewoon een klein beetje te kunnen praten.

Mondeling Frans was een kwelling voor me haha. Duits was goed te doen :slightly_smiling_face:

Misschien dat je ook rekening moet houden met wat je hierna wilt gaan studeren. Als je een van de talen specifiek nodig hebt, kies dan die taal.
Maakt het niet uit welke taal je hebt, kies dan de taal waar jij het beste in bent.

En als je blijft twijfelen ga dan een gesprek op school aan, wat hun het beste lijkt en dan kun je ook bespreken of een extra vak mogelijk is.