Frans leren in de vakantie

Volgend jaar doe ik eindexamen en mijn Frans is nog niet hoe ik het wil hebben, want nu kom ik niet echt veel verder dan de standaard gesprekjes ''hallo, ik wil een brood bestellen, bedankt, tot ziens, etc. Daarom wil ik tijdens de vakantie mijn Frans verbeteren. In augustus ga ik naar de Ardeche op vakantie en dan wil ik ook veel Frans gaan praten en zo. Ik wil graag Franse boeken gaan lezen, eventueel een Franse serie of film kijken en veel Franse muziek gaan luisteren. Ik heb al een afspeellijst gemaakt met liedjes van Zaz, Ben L’Oncle Soul, Stromae, Sexxion d’Assaut, MC Solaar en Alderliefste. Hebben jullie nog tips voor mij, bijvoorbeeld muziek of boeken (korte verhaaltjes)? Alvast bedankt! :slightly_smiling_face:)

Ik heb net mijn diploma (vwo) gehaald en kom ook niet verder dan de standaardgesprekjes hoor :’) Maargoed. Een taal leren is een mix van vaardigheden kunnen, dus vooral luisteren/kijken/lezen/spreken. Probeer eens examenteksten te maken en kijk hoe ver je dan komt. Of kijk eens naar Franse zenders, of luister Frans muziek. Of lees een keertje het nieuws in het Frans (of nieuwsuitzendingen) enzo. Komt echt wel goed hoor, uiteindelijk valt het eindexamen echt wel mee.

^ Bedankt! Misschien maak ik me inderdaad te druk over het examen. Maar ik ga zeker veel oefenen :wink:

Julien Doré

Ik heb vorig jaar eindexamen Frans gedaan en Frans was mijn beste vak op de middelbare school. Vorig jaar gingen mijn vriend en ik op vakantie naar Frankrijk (o.a. naar de Ardèche ook inderdaad) en ik dacht dat ik dat dus makkelijk kon, dat Frans spreken. Nou, dat viel echt vies tegen. :stuck_out_tongue: Ik stond af en toe ook met mijn mond vol tanden; dat ik wel verstond wat mensen zeiden, maar dat ik gewoon veel tijd nodig had om zinnen te produceren. En ja, dat is niet zo handig als je face-to-face met iemand praat. :stuck_out_tongue:

Kijk inderdaad veel Franse tv en lees bijvoorbeeld een Franse krant. Volgens mij kun je die hier ook in Nederland kopen (bij de betere boekwinkels). En ook, als je er niet uitkomt in eerste instantie, blijf het proberen. Mensen begrijpen meestal echt wel wat je bedoelt, ook al klopt het grammaticaal niet helemaal. Van doen leer je het meest. :wink:

Heeeel veel lezen en luisteren. Ik heb begin dit jaar een language course gedaan als onderdeel van mijn HBO-studie, hoofdtaal Engels en tweede taal Duits. Dat was echt zo leerzaam. Wat mij heel erg geholpen heeft, is het aanleggen van een taalportfolio. Hierin neem je belangrijke grammatica op, maar ook moeilijke woorden uit teksten die je opgezocht hebt. Het liefst die woorden dan ook vervoegen, dus rijtjes maken met werkwoord, zelfstandig naam, bijvoegelijk naamwoord. Zoek artikelen op internet, lees Franse kranten en filter alle moeilijke woorden eruit. En het is natuurlijk ook fijn als je met iemand kunt oefenen qua gespreksvaardigheid :slightly_smiling_face:

Wij hebben het boek Mon Journal Intime van Lisa Azuelos gelezen (in Havo 4) en dit was prima te doen.

(En is dat niet het geval kan je ook nog de film ervan kijken, die heet lol)

Bedankt voor de reacties! Ik ga zeker veel oefenen :slightly_smiling_face:

Probeer Le Petit Prince te lezen in het Frans. Het is een Frans kinderboek. In het begin zal je veel moeten opzoeken, maar het is te doen. Als je mijnwoordenboek.nl ofzo ernaast heb, gaat het opzoeken sneller. Daar leer je echt heel veel van.
Als je dat gelezen heb en verder wil lezen, laat maar horen. Er zijn nog veel meer leuke boeken.

Goed voor luisteroefenen is http://www.tv5.org/TV5Site/7-jours/ heel fijn. Je moet klikken op “excercises en ligne” en dan krijg je oefeningen met nieuwsfragmenten. Ik weet niet wat je niveau is, maar ik gok minimaal A2.

Veel succes!

inderdaad franse tv kijken of misschien een franse film, die tips kreeg ik altijd van mn Frans lerares:)

Leuke franse films die je kan gaan kijken:
Intouchables
Tous les soleils
Le premier jour du reste de ta vie
Bienvenue chez les Ch’tis
Le prénom
En Amélie natuurlijk

^ Intouchables is super mooi, Bienvenue chez les Ch’tis heb ik volgens mij wel eens een stukje van gezien, ik heb de film Taxi ook wel eens gezien en verder heb ik nog de films Les Choristes en Jeux d’enfants gezien. Maar het kan geen kwaad nog meer films te kijken

-