Frans ipv kunst??

Hee,

Ik heb het profiel CM, met kunst.
Maar ik zit te twijfelen of ik Frans zou kiezen, want kunst is echt heel saai.
50/50 theorie en bv, en ik vind het ook helemaal niet leuk. snap ook niet echt waarom ik het gekozen heb ¬¬

Maar ik heb de 1e 3 jaar helemaal géén goed Frans gehad, ik kan echt minimaal Frans.
Ik heb het aan de docente gevraagd van wie ik anders Frans zou krijgen, en die had gezegd dat het wél zou kunnen ook al kan ik amper Frans…
Ik krijg dan 4 uur Frans per week en zou dus 3 jaar moeten inhalen in 1,5 jaar…

M’n ouders zijn het er niet mee eens, en zelf wil ik wel heel graag Frans kunnen maar idd vorig jaar moest ik een heel simpel boekje lezen en ik snapte er helemaal niks van en met teksten ga ik ook de mist in.
grammaticaal en woordjes/zinnen leren dat lukt me nog wel… (ookal heb ik vorig jaar alleen maar spiekbriefjes gebruikt met frans -.-’’) dat ben ik dus niet meer van plan dit schooljaar haha :grinning:

Word Frans in 4havo echt heeel moeilijk?

Moeilijke situatie, ikzelf heb frans en duits gekozen omdat ik kunst beeldend of muziek echt ontzettend haat.
Mijn mening is dat je ehet best kunst kan doen. Ik ga naar havo 4, en ik heb mn boeken even doorgekeken en het is vooral heel veel tekst. Daar moet je wel een aardige vocabulaire voor hebben. Als je echt minimaal frans kan word het lastig denk ik.

Wat houdt kunst bij jou in?
Ik heb kunst beeldend, dat is bij ons het creatieve vak met schilderen etc.
En kunst algemeen, daar krijgen wij de theorie …
Ik vind het beide prima vakken, maar ik ben zelf best creatief en ik vind het allemaal wel interessant (:

nou ehm, ik kan vragen of ik frans als extra vak mag doen… maar ik weet niet of dat nog mogelijk is…

en kunst is idd bijv. geschiedenis van een schilderij :expressionless: dat soort dingen en praktijk is soort van beeldende vorming…

en met frans, als ik dingen moet leren zoals 1/3 dan lukt het me denk ik wel…
dan is het de grammatica snappen en de woordjes/zinnen leren maar hele stukken teksten lezen dat lukt me echt niet!

Lezen is met NE-EN-DU erg slecht bij mij dus bij frans zou dat niet beter worden…

Kunst is wel veel makkelijker, sowieso qua leerwerk. Het theoriegedeelte is een kwestie van uit je hoofd leren en soms een beetje toepassen. Bij Frans moet je goed kunnen luisteren, spreken, schrijven, lezen en dan ook de grammatica nog begrijpen… En als je ook nog heel veel moet inhalen kost dat wel heel veel tijd denk ik. Maarja, het is je eigen keuze!

Ik heb die keuze ook moeten maken maar dan met een EM profiel. Ik heb gekozen voor Frans en ik heb er echt vreselijk veel spijt van.

De docent Frans die je dan zou krijgen houdt echt wel rekening met je hoor! Zeker als je het uitlegt. Ik denk dat je wel interesse voor Frans moet hebben (netals elk vak) dan zal het ook wel makkelijk gaan. Je moet dus niet denken van ugh, ik moet nu wel frans kiezen, want dan wordt het sowieso niets :slightly_smiling_face:

En ik ben zelf ook niet goed in frans, maar vind het wel een geweldige taal waardoor ik motivatie heb en daardoor toch goede cijfers haal :slightly_smiling_face:

Oja, het is misschien ook wel handig om je toekomstbeeld erbij te pakken. Als je nou helemaal niets met kunst wilt gaan doen kan je misschien beter frans nemen, dan heb je sowieso een taal in je hoofd, wat altijd handig is!

Dankje voor jullie reacties in ieder geval!! ^^

Ik ga vragen of ik Frans als extra vak mag! dan moet ik wel 4uur langer op school blijven… maarja dan kan ik me tenminste nog terugtrekken!

Later wil ik Fotograaf worden of Politieagent hahaha.
Maar met fotograaf tja dan is kunst wel handig.
Een hele goede fotograaf die connecties heeft in het buitenland die was bij mij thuis voor m’n broer en die had paar foto’s gezien die ik ooit had gemaakt met een sullig digitale camera.
‘techniek kan je leren maar het gaat om hét zien en dat heeft ze’ dat zei hij tegen m’n ouders terwijl ik er zelf niet bij was en toen was ik jaar of 13 denk ik?

In ieder geval ik ga vragen of ik Frans als extra vak mag…
Ik hoop dat dat mag want ik wil wel Frans kunnen spreken en verstaan!
Was deze vakantie weer naar Frankrijk geweest en heb veeel met fransen gepraat, wel allemaal in het engels maar die kunnen zelf amper engels dus dan zou het wel handig zijn ook als ik frans zou kunnen, en het klinkt ook veel mooier dan duits of nederlands hahah :'D

je zegt dat je heel slecht bent in teksten? het hele eindexamen is tekst, dat moet je je wel realiseren. en dat is de helft van je uiteindelijke cijfer.
en voor fotograaf is kunst denk ik toch wel handig.

Ja dat klopt dat…

Maar Frans is echt een mooie taal vind ik en met vakantie’s is het ook wel handig.
Met kunst leer je bij ons op school echt helemaal niks…
Ik houd het wel als extra vak denk ik…

mee eens!

[i]Ik heb frans en kunst gevolgd, waren mijn 2 extra vakken. Kun jij ze echt niet allebei kiezen dan?

Maar inderdaad als je echt slecht bent in teksten, zou ik toch kunst kiezen aangezien het hele eindexamen, zoals al gezegd, tekst is.[/i]

Ik heb allebei gedaan, ook al is kunst theorie saai… het is wel te leren.

Teksten en luistertoetsen van Frans zijn niet te leren, mondelingen kun je een beetje voorbereiden maar is allemaal geen leerwerk… en dat is waar het de laatste 2 jaar om gaat. Als je geen frans kunt, wordt het een hel (tenminste ik vond het een hel xD stond op de eindlijst net een voldoende omdat ik 8.5 voor mondeling had, maar had 5 voor luistertoets en heb het eindexamen hard gefaald).

Ga voor kunst!